PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 22 Przedsiębiorstwa, banki i polityka regionalna w nowej perspektywie finansowej UE | 429--439
Tytuł artykułu

Globalizm językowy w gospodarce światowej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Linguistic Globalization in World's Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Język angielski w zawrotnym tempie zaledwie kilku dekad zmonopolizował sektor społeczno- gospodarczy. Stał się swoistą lingua franca współczesnego świata i jego pozycja wydaje się być niezagrożona. Nawet dynamiczny rozwój gospodarki chińskiej poddaje się przewadze języka angielskiego, paradoksalnie dając w ten sposób wyraz własnej przewagi, również tej lingwistycznej, nad nieumiejętnymi próbami zrozumienia sinologii podejmowanymi przez człowieka zachodu. Powszechność języka angielskiego jako środka komunikowania treści jest jednak imponująca. W odróżnieniu od poprzedniego dominanta - języka francuskiego, który w wymiarze międzynarodowym stosowany był jedynie przez osoby z najwyższego szczebla społecznego, angielski jest językiem mas. Lepiej lub gorzej, posługują się nim politycy, biznesmeni, białe i niebieskie kołnierzyki, dorośli i dzieci. Wiele słów powszechnie używanych w życiu codziennym zostało inkorporowanych (nomen omen) do języka polskiego, mimo oporu purystów językowych. Sukces ma uzasadnienie historyczne - nie bez wpływu pozostały lata dominacji Brytyjskiego Imperium nad prawie jedną czwartą świata, którego konsekwencje są nadal obserwowane w Krajach Wspólnoty. Nawet w krajach będących byłymi koloniami francuskim, takich jak Algieria, Tunezja czy Maroko, to właśnie angielski jest językiem oficjalnym. Jego prestiż pozostaje niezagrożony w środkach przekazu i międzynarodowym przemyśle rozrywkowym - wystarczy zauważyć ilość wokalistów decydujących się na porzucenie twórczości w języku narodowym na korzyść angielskiego, co w rezultacie umożliwia im zdobycie rozpoznawalności na poziomie światowym. W ten sposób język angielski dokonuje ekspansji nieporównywalnej z żadnym innym zjawiskiem natury socjolingwistycznej. (fragment tekstu)
EN
The article presents the issue of linguistic competences significant in terms of globalization of the world's economy. The author's intention is to exploit the correlation between the economic success of individuals and their foreign language skills, based on the results of selected research. Language policy is briefly described in relation to the definitions suggested within the European Union. Additionally, foreign language learning is defined as a key competence necessary for further development of business. Arising awareness of entrepreneurs concerning the importance of high language competences is also presented. Finally, the text concentrates on the perspectives of language education, with vocational English study in particular. (original abstract)
Twórcy
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku
Bibliografia
  • 1. Bennet M.J., How not to be a fluent fool: Understanding the Cultural Dimension of Language w: A. Fantini, (red.) New ways in teaching culture, TESOL, Alexandria 1997.
  • 2. Fulton O., OECD Reviews on Tertiary Education. Poland, 2007 ELAN: Effects on the European economy of shortages of foreign language skills in enterprise, CILT, Londyn 2006.
  • 3. Grin F., Economic approaches to language and language planning: an introduction. International Journal of the Sociology of Language 121 (1) 1996.
  • 4. Grin F., Using language economics and education economics in language education policy, Council of Europe, Stasbourg 2002.
  • 5. Klein C., The valuation of plurlingual competences in an open European labour market. International Journal of Multilingualism 4 (4), 2007.
  • 6. Komorowska H., Wielojęzyczność w Europie. Tendencje w polityce językowej Unii Europejskiej i Rady Europy a prace Grupy Wysokiego Szczebla ds. Wielojęzyczności. Referat wygłoszony na konferencji "Komunikacja międzykulturowa: Języki integrują", IBE, Warszawa 2010.
  • 7. Konkluzje Rady w sprawie kompetencji językowych pozwalających zwiększyć mobilność (2011C/372/07), Rada Unii Europejskiej 2011.
  • 8. Kowalska A., Raport z badania losów zawodowych studentów PWSZ w Płocku, PWSZ, Płock 2014.
  • 9. Kutyłowska K., Polityka językowa w Europie - Raport analityczny, IBE, Warszawa 2013.
  • 10. Komunikat z Brugii w sprawie ściślejszej europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego w latach 2011-2020, 2010.
  • 11. Language learning at pre-primary school level: making it efficient and sustainable. A policy handbook Komisja Europejska 2011.
  • 12. Melitz J., Language and foreign trade, European Economic Review 2008, s. 667-699.
  • 13. Pisarek W., Polityka językowa w wybranych krajach europejskich. W: Warchala, J., Krzyżyk, D. (red.), Polska polityka językowa w Unii Europejskiej , WUŚ, Katowice 2008, s.79-105
  • 14. Philipson R., English-only Europe?: Challenging language policy, Routledge, London, New York 2003.
  • 15. Rezolucja Rady z dnia 14 lutego 2002 w sprawie wspierania różnorodności językowej i nauki języków obcych w ramach realizacji celów Europejskiego Roku Języków 2001 (2002/C 50/01), Rada Unii Europejskiej 2002.
  • 16. Rezolucja Rady z dnia 14 lutego 2002 w sprawie wspierania różnorodności językowej i nauki języków.
  • 17. SamovarL., Porter R.E., Intercultural processes: A reader twelfth Edition, Wadsworth Publishing, Boston 2008.
  • 18. Special Eurobarometer 386. Europeans and their languages, Komisja Europejska, 2012.
  • 19. Toomet O., Learn English, not the local language! Ethnic Russians in the Baltic States. American Economic Review 101 (3) 2011, s. 526-531.
  • 20. Williams D.R., The economic returns to multiple language usage in Europe, Working Papers Series, Luxemburg 2005.
  • 21. Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie [Dz.U. L 394 z 30.12.2006].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171399233

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.