PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | nr 1 (32) | 119--126
Tytuł artykułu

Mateusz Halawa Życie codzienne z telewizorem

Warianty tytułu
Mateusz Halawa Daily Life with a TV Set
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Choć w naukowym dyskursie o masowych mediach, a w szczególności o telewizji, coraz rzadziej można znaleźć opowieść o "lustereczku", o tym, jak obraz telewizyjny, może czasem "skrzywiając", ukazuje rzeczywistość społeczną, co jakiś czas znany naukowiec, zwłaszcza socjolog lub kulturoznawca, próbuje publicznie obnażyć rzeczywistość społeczną za sprawą krytycznej analizy programów telewizji. "Czy Polacy w ogóle zatem są? Ależ naturalnie, widzieliśmy przecież niedawno nigdzie indziej, tylko w telewizji, jak się Polacy rozdarli w dumnej pieśni o sokołach. Któż by wobec takiego stanu rzeczy śmiał wątpić w naszą tożsamość?" - pyta socjolog i stały publicysta mass-mediów, prof. Marcin Król, analizując obraz społeczeństwa polskiego, jaki powstał w jego głowie po obejrzeniu ogólnodostępnych programów telewizyjnych. A więc "o wizerunku" Polaków w reklamie, programach rozrywkowych, publicystycznych etc. można przeczytać w każdym szanującym się periodyku, piśmie publicystycznym, czy też odnaleźć ten temat wśród pozycji naukowych wydawnictw. I choć sami socjologowie, psychologowie czy medioznawcy raczej pogrzebali koncepcję zwierciadła, ta uporczywie wraca, gdy naukowcy-komentatorzy, na ogół dostępni i lubiani przez media, zabierają się do ich analizy i obserwacji. Zresztą nie tylko oni. Pokusa jest wszak wielka: oto dzięki pewnemu syntetycznemu obrazowi, nawet jeśli zawartemu na 48 kanałach telewizyjnych i 70 stacjach radiowych,o prasie nie wspominając, można by znaleźć ten właściwy i "apodyktyczny" w swej pełni obraz obserwowanego społeczeństwa... "Amunicji" dostarcza dodatkowo - coraz bardziej przenikająca do czasu i praktyk widzów - telemetria. Wiedząc zatem, ile, co, a nawet z jaką uwagą oglądają Polacy programy w telewizji, trudno nie zadać sobie pytania: a co takiego w telewizji widzą? A co takiego "wyczytali" w programie, który ogląda 5 mln widzów? Stawka tych pytań jest niebagatelna. Wszak chodzi o rynek, który wcale nie ma zamiaru zmniejszyć swej dynamiki wzrostu. Którego jednostką miary są raczej miliony złotych, a nie dziesiątki, czy nawet setki tysięcy. A jednak, badania te i obserwacje przypominają nieco poszukiwania Świętego Graala. Choć czasem bardziej w duchu Monty Pythona niż niemal mistycznej legendy. Wiadomo, że gdzieś jest, a wszyscy chcieliby go odkryć.(fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
119--126
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171399583

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.