Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
III National Media-Academic Conference Investigative Journalism. Trends- Threats-Perspectives Lodz, January 10-11, 2008.
Języki publikacji
Abstrakty
Łódzkie spotkanie poświęcone problematyce dziennikarstwa śledczego odbyło się już po raz trzeci, gromadząc teoretyków i praktyków dziennikarstwa oraz studentów zainteresowanych dyskusjami o tym szczególnym rodzaju medialnej służby publicznej. Organizatorzy zaprosili do udziału w konferencji i towarzyszącym jej II Przeglądzie Telewizyjnych Reportaży Śledczych Ukryta Kamera 2007 kilkunastu naukowców reprezentujących ośrodki w Łodzi, Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Gdańsku oraz dziennikarzy stacji telewizyjnych i radiowych (TVP, Polskie Radio, TVN, Polsat). Tegorocznym motywem przewodnim były trendy, zagrożenia i perspektywy polskiego dziennikarstwa śledczego, które znalazły swój wyraz zarówno w wystąpieniach naukowych, jak w panelach dyskusyjnych. Uczestników spotkania powitał jej organizator z ramienia Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi dr Marek Palczewski, po którym głos zabrała kanclerz WSHE dr Agnieszka Łucka, dokonując oficjalnego otwarcia konferencji. W tej części spotkania wystąpił również red. Adam Socha ("Polska - Dziennik Łódzki"), który zauważył, że im gorzej działa w państwie wymiar sprawiedliwości, tym większe triumfy święci dziennikarstwo śledcze. Wyraził również oczekiwanie, że w trakcie konferencji teza ta zostanie poddana weryfikacji. Pierwszą część obrad (Dziennikarstwo śledcze. Trendy - etyka - prawo) pod przewodnictwem prof. dr. hab. Jacka Sobczaka (UAM) wypełniły referaty naukowe. Prof. dr hab. Jerzy Jastrzębski (UWr) przedstawił analizę dziennikarstwa śledczego w kontekście praw i mechanizmów regulujących rynek medialny. Zarysował historię angażowania się dziennikarzy amerykańskich w "odkrywanie tego, co ukryte" oraz wskazał na prawidłowości i czynniki decydujące o charakterze i skuteczności ich pracy (ryzyko, wsparcie opinii publicznej dla dziennikarza i mediów, motywacja). Podkreślił, że współczesne badania lansują opinię, iż obecny kształt rynku medialnego nie sprzyja tego rodzaju działalności dziennikarskiej, a wśród czynników, które o tym decydują, można wymienić erozję zaufania do mediów. Odwołując się do badań amerykańskich i brytyjskich, prof. Jastrzębski wskazał, że na ocenę roli, jaką odgrywają media w danym kraju, istotny wpływ wywierają system sprawowania władzy i związane z nim warunki gospodarcze.(fragment tekstu)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171399711