PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | vol. 4, t. 315 Różnorodność spojrzenia na starość i starzenie się ludności | 91--107
Tytuł artykułu

"Wyjątkowi" seniorzy w percepcji studentów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
"Exceptional" Seniors in the Perception of Students
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Osoby starsze są często postrzegane przez pryzmat negatywnych stereotypów starości. Aby zmienić nieco perspektywę spojrzenia na tę grupę wiekową, autorka artykułu podjęła się realizacji badań empirycznych, mających na celu ukazanie różnych wymiarów życia seniorów, których można uznać za "wyjątkowe" osoby starsze. Podmiotem badań byli studenci nauk społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, którzy zgodzili się wybrać i opisać jedną osobę starszą, w ich opinii wyjątkową, a także przeprowadzić z nią wywiad. Treść artykułu dotyczy pierwszej części badań, w której starano się ustalić jakie cechy "wyjątkowych" seniorów zauważają studenci oraz określić najczęściej występujące antystereotypy starości. (abstrakt oryginalny)
EN
The elderly are often seen through the prism of negative stereotypes of old age. To change little perspective of looking at this age group, the author of the article has taken up the implementation of empirical research, in order to show the different dimensions of life of seniors, which may be regarded as "exceptional" elderly. The research' person were students of the social sciences of University of Warmia and Mazury in Olsztyn, who have agreed to select and describe one old person, in their opinion exceptional and interview with the older person. Content of the article concerns to the first part of research, which sought to determine what features of exceptional seniors note the students and identify the most common of antistereotypes of old age. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Flick U. (2010), Projektowanie badania jakościowego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Akademickie "Żak", Warszawa.
  • Silverman D. (2009), Interpretacja danych jakościowych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sławecki B. (2012), Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, [w:] Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, t. 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Sobol E. (red.) (1997), Mały słownik języka polskiego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Susułowska M. (1989), Psychologia starzenia się i starości, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
  • Susułowska M. (1986), Psychologiczne problemy starzenia się człowieka starego, [w:] Encyklopedia Seniora, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
  • Szmidt K. J. (2007), Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Trafiałek E. (1994), Jakość życia na emeryturze - miarą kultury społecznej, "Praca Socjalna", nr 4.
  • Trafiałek E. (1995a), Człowiek starszy w społeczeństwie polskim, "Praca Socjalna", nr 4.
  • Trafiałek E. (1995b), Polska starość demograficzna wyzwaniem dla edukacji, "Edukacja Dorosłych", nr 3.
  • Trafiałek E. (2002), Kreowanie wizerunku polskiej starości - wsparcie, opieka, pomoc i edukacja. "Pedagogika Społeczna", nr 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400027

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.