Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Potrzeby konsumpcyjne - istota, źródła, cechy, kryteria klasyfikacji. Jednym z podstawowych pojęć dotyczących zachowań konsumpcyjnych jest kategoria potrzeba. Termin ten jest ważny, ponieważ jest on w pewnym sensie punktem wyjścia wszelkich działań ludzkich, w tym także postępowania konsumentów. Z tego powodu szersze spojrzenie na problematykę zachowań konsumpcyjnych poprzedzono rozważaniami na temat potrzeb, ich właściwości oraz prawidłowości pojawiania się. Istnieje wiele definicji potrzeb, według najpopularniejszych przez potrzebę rozumie się pożądanie wartości użytkowych (dóbr i usług) wynikające z osiągniętego stopnia rozwoju gospodarczego i kulturalnego społeczeństwa. Część autorów podkreśla, że potrzeba jest wtedy, gdy pojawia się jakiś brak, który zostaje w organizmie mniej lub bardziej wyraźnie zdefiniowany, pobudzając tym samym mechanizmy, które mają doprowadzić do rozładowania powstałego napięcia. Potrzeba bywa też określana jako skłonność: potrzeba określonego produktu oznacza skłonność do użytkowania lub posiadania tego produktu. Według innych potrzeba jest to stan (lub proces, w którym taki stan występuje) braku czegoś i zarazem czynnik uruchamiający funkcje motywu do działania w kierunku odpowiedniej zmiany tego stanu.(fragment tekstu)
Rocznik
Strony
23--55
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
- Krasiński Z., Piasny J., Szulce H.: Ekonomika konsumpcji. PWE, Warszawa 1984.
- O'Shaughnessy J.: Dlaczego ludzie kupują? PWE, Warszawa 1994.
- Reykowski J.: Z zagadnień psychologii motywacji. PWN, Warszawa 1970.
- Senyszyn J.: Potrzeby konsumpcyjne. UG, Gdańsk 1995.
- Podolec B.: Zachowania konsumpcyjne gospodarstw domowych. Analiza ekonometryczna. AE, Kraków 1995.
- Gajewski S.: Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing. UŁ, Łódź 1997.
- Bywalec C. Rudnicki L.: Podstawy teorii i metodyki badania konsumpcji. AE, Kraków 1992.
- Garbarski L.: Zachowania nabywców. PWE, Warszawa 1998.
- Laszczak M.: Sprzedawać znaczy uszczęśliwiać. "Marketing w Praktyce" 1998, nr 4.
- Społeczeństwo konsumpcyjne. Propozycje dla przyszłości. PIW, Biblioteka Myśli Współczesnej, Warszawa 1988.
- Światowy G.: Zachowania konsumenckie. AE, Wrocław 1994.
- Szczepański J.: Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji. PWE, Warszawa 1981.
- Kołodziejek B., Zielińska Z.: Potrzeby i spożycie. PWE, Warszawa 1989.
- Wiszniewski E.: Ekonomika konsumpcji. PWN, Warszawa 1983.
- Andrykiewicz-Freczko Z.: Instrumenty kształtowania preferencji konsumentów w wyborze dóbr na rynku. W: Procesy i mechanizmy równoważenia rynku. Zeszyty Naukowe AE, nr 281, Kraków 1988.
- Pohorille M.: Preferencje konsumentów a postulowany wzorzec spożycia. PWN, Warszawa 1978.
- Kieżel E.: Podstawy programowania spożycia żywności. AE, Katowice 1985.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400121