PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 66 | 57--73
Tytuł artykułu

Wykorzystanie idei drzewa CTQ do identyfikacji wymagań klientów kontroli jakości

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Using the CTQ Tree to Identify Requirements of Quality Inspection Customers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu było wykorzystanie drzewa wymagań krytycznych dla jakości CTQ, jednego z podstawowych narzędzi koncepcji Six Sigma, jako dekodera, który pozwoli przetłumaczyć język klientów kontroli jakości, ich potrzeby i oczekiwania na mierzalne wymogi. Celem badań było opracowanie zestawu miar, łatwych do pomiaru i oceny menedżerskiej, które będą podstawą do podjęcia działań doskonalących proces kontroli jakości. Przedstawiono ideę drzewa CTQ jako narzędzia dekodującego język klienta na specyfikację dla produktu, usługi czy procesu. Wykorzystano klasyczne drzewo CTQ do utworzenia autorskiego drzewa wymagań krytycznych dla kontroli jakości nazwanego drzewem CTQI. W ramach konstrukcji drzewa CTQI określono klientów procesu kontroli jakości oraz ich potrzeby. Odniesiono zidentyfikowane potrzeby typu "dobrze" i "szybko" do wymagań klientów związanych z wybranym aspektem działalności kontroli jakości tj. zarządzaniem nad wyrobem niezgodnym i niezgodnościami. Wykorzystano "dźwignie", jako narzędzie drzewa CTQI, do wyszukania składowych zidentyfikowanych potrzeb, które w następnej kolejności posłużyły do wyróżnienia miar i wskaźników dla oceny kontroli jakości. Przed-stawiono zestaw miar i wskaźników, których monitorowanie pozwoli zarządzającym procesem kontroli jakości określić aktualny poziom spełnienia potrzeb i wymagań ich klientów i na tej podstawie podjąć decyzje odnośnie doskonalenia procesu kontroli jakości. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to use the Critical To Quality (CTQ) tree, one of the basic tool of Six Sigma concepts, as a decoder that will translate the customers' quality inspection language, their needs and requirements for measurable requirements. The aim of the re-search was to develop a set of metrics that will be easy to measure and evaluate by managers and which will be the basis to take improving action of quality inspection processes. The paper described the idea of the CTQ tree as a tool for decoding customer language specification for the product, service or process. The procedure of the CTQ elaboration tree was used to create the critical to quality inspection tree, marked as CTQI. Customers of quality inspection process were specified. Their main needs were recalled in relation to quality inspection process ("good", "fast", "cheap") and two of these needs ("good" and "fast") were referenced to the basic inspection tasks related to the management of nonoconforming products and nonconformities. It was used the "levers" as tool of CTQ tree to find elements of identified requirements, which was used in the next step to identify the measures and indicators for the quality inspection assessment. The set of indicators were elaborated which allow to determine by quality inspection managers the current level of fulfillment customers' needs and requirements, and based on this analysis take the decisions about the improvement of quality inspection process. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
57--73
Opis fizyczny
Twórcy
  • Czestochowa University of Technology
Bibliografia
  • [1] Bieńkowska A., Kral Z., Kontroling jakości jako nowoczesna metoda wspomagania i koordynacji wspomagania jakością. "Problemy jakości" 1998, nr 10, s. 10.
  • [2] Borkowski S., Ulewicz R., Zarządzanie produkcją. Systemy produkcyjne. Oficyna Wydawnicza Humanitas. Sosnowiec 2008.
  • [3] Borkowski S., Knop K., Measurement and Analysis of Errors in Alternative Control with the Use of the Signal Detection Method. Chapter 5, [w:] Toyotarity. Control in Organizations. Red. S. Borkowski, A. Czajkowska. Yurii V. Makovetsky. Dnipropetrovsk 2011, s. 73-88.
  • [4] Borkowski S., Knop K., Mielczarek K., The Use of Six Sigma indicators for Meas-urement the Process Quality of Products' Conformity Assessment in the Alternative Control. Chapter 8, [w:] Quality Control as Process Improvement Factor,(red.) S. Borkowski, M. Konstanciak. Ofic. Wydaw. Stowarzyszenia Menedżerów Jakości i Produkcji (SMJiP). Częstochowa, s. 116-131.
  • [5] Drozd K., Dekoder oczekiwań klienta na parametry produktu czy usługi czyli narzędzie CTQ (Critical-To-Quality), http://www.4pm.pl/artykuly/dekoder-oczekiwan-klienta-na-parametry-produktu-czy-uslugi-czyli-narzedzie-ctq-critical-to-quality (2008-08-07).
  • [6] Durlik I., Inżynieria zarządzania cz. I. Strategie i projektowanie systemów produkcyjnych. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2007.
  • [7] Eckes G., Rewolucja Six Sigma. MT Biznes, Warszawa 2009, s. 86-90.
  • [8] Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2002, s. 268.
  • [9] Herod M., Kontrola wagi w linii (Checzweigher) a kontrola wagi netto. "Ważenie, Dozowanie, Pakowanie" 2007 (3). Wydawnictwo DRUK-ART S.C. Racibórz.
  • [10] Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością. Podstawowe problemy i metody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • [11] Kosieradzka A., Krupa A., Wdrażanie standaryzacji pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych. "Zarządzanie przedsiębiorstwem" 2009, nr 1, s. 39-40.
  • [12] Kuc B.R., Kontrola jako funkcja zarządzania. Difin, Warszawa 2006, s. 330-340.
  • [13] Lisiecka K., Kreowanie Jakości. Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Katowice 2002, s. 106.
  • [14] Łuczak J., Metody i techniki zarządzania jakością: kompendium wiedzy. "Quality Progress", Poznań 2007, s. 103-104.
  • [15] Moszczyński W., Zrozumieć potrzebę kompleksowego zarządzania jakością, http://manager. nf.pl/zrozumiec-potrzebe-kompleksowego-zarzadzania jakoscia, 10663, 6 (2009.03.10).
  • [16] Moszczyński W., Mity i fakty na temat metod kompleksowego zarządzania jakością, http://manager.nf.pl/mity-i-fakty-na-temat-metod-kompleksowego-zarzadzania-jakoscia, 10739,6 (2009.04.06).
  • [17] PN-EN ISO 9000:2006. System zarządzania jakością. Podstawy i terminologia.
  • [18] Podsadowski M., Organizacja służb kontroli jakości. Materiały szkoleniowe, 1516.09.2011. TQMSoft. Kraków 2011.
  • [19] Reinfuss R., MBO  prosta i skuteczna technika zarzadzania Twoja firmą. Helion. Gliwice 2011.
  • [20] Stokłosa P., Poczuj PISMOEA nosem, czyli elementy systemu pomiarowego, http://www.pronost.pl/artykuly/46-spc-msa-metrologia/189-poczuj-pismoea-nosem-czyli-elementy-systemu-pomiarowego
  • [21] Sójka A., Tanio, dobrze i szybko  wybierz dwa, http://artursojka.pl/tanio-dobrze-i-szybko-wybierz-dwa/
  • [22] Trojanowska J., Koliński A., Strategia efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem poprzez adaptacyjne sterowanie produkcją, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, Seria: Budowa Maszyn i Zarządzanie Produkcją, Nr 2(16), 2011, s. 225-235.
  • [23] Żabicki D., Systemy wizyjne w kontroli jakości. "Inżynieria i Utrzymanie Ruchu Za-kładów Przemysłowych", http://www.utrzymanieruchu.pl/menu-gorne/artykul/article/ systemy-wizyjne-w-kontroli-jakosci/.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400253

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.