PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | R. 13, z. 1 | 127--141
Tytuł artykułu

Z doświadczeń wykładowcy historii Polski na rosyjskiej uczelni wyższej

Autorzy
Warianty tytułu
The Course of Polish History in the Modern Russian Higher Education System. A Lecturer's Reflections
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niektóre negatywne wyobrażenia, które przyjęło się traktować jako powszechne, formują się w Rosji współczesnej nie na skutek niskiego poziomu wykształcenia czy braku dobrych podręczników szkolnych, o których mówi się dzisiaj tak wiele w gabinetach najwyższej władzy, ale w dużej mierze z powodu przyjętych powszechnych zasad nauczania, które zresztą nie są pozbawione pewnych cech właściwych dla ogółu Europy. W centrum znajduje się historia Rosji, jej polityka i kultura, jako uniwersalna forma wyrażająca rosyjski charakter narodowy. Upolitycznienie historii i dążenie do prostolinijnego traktowania przyczyn problemów współczesności oraz uwspółcześnianie procesów historycznych prowadzą do niepotrzebnych emocji w ocenach problematyki tak złożonej jak stosunki międzyetniczne. Wydaje mi się, że szkolna i popularna literatura XIX wieku reprezentowała znacznie głębszy i bardziej zróżnicowany pogląd na Polskę i Polaków, niepozbawiony oczywiście akcentów imperialnych, a nawet etnocentrycznych. Liczenie na dodatkowe bogate źródła informacji na przykład w Internecie okazało się bezpodstawne. Przeciętny współczesny uczeń bez dodatkowej stymulacji nie spieszy się z poszerzaniem wiedzy na temat innych narodów i kultur. (fragment tekstu)
EN
This article presents some conclusions and reflections on teaching the history of Poland at Russian universities. The main information base (knowledge about Poland's history, Polish geography, politics and national identification), as well as the image of Poles and Russian ethnical stereotypes were analyzed. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
127--141
Opis fizyczny
Twórcy
  • Rosyjskiej Akademii Nauk
Bibliografia
  • Tichomirowa W., Leskinen M., Nauczanie historii, kultury i literatury polskiej na Wydziale Języków Obcych i Regionoznawstwa Uniwersytetu Moskiewskiego im. Łomonosowa. Nowe problemy - nowe rozwiązania, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. T. Miodunka, A. Seretny, Kraków 2008.
  • Волобуев О. В., Клоков В. А., Пономарев М. В., Рогожкин В. А., Россия и мир с древнейших времен до конца XIX века, Москва 2001.
  • Данилов А. А., Косулина Л. Г., История государства и народов России, Москва 2004.
  • Данилов А. А., Косулина Л. Г., История России до XVII века, Москва 2004.
  • Кутявин В., Историк - социологу. Что можно узнать о Польше в современной российской школе, [w:] Polacy i Rosjanie. Przezwyciężanie uprzedzeń, red. A de Lazari, T. Rongińska, Łódź 2006.
  • Кутявин В., Польша и поляки в современных российских учебниках истории, [w:] Dusza polska i rosyjska. Spojrzenie współczesne, red. A. de Lazari, A. Bäker, Łódź 2003.
  • Лескинен М. В., Поляки и финны в российской науке второй половины XIX в. "Другой" сквозь призму идентичности, Москва 2010.
  • Лескинен М. В., Программа курса Польская история и культура, [w:] Славянские языки и культуры. Учебные программы, Москва 2010.
  • Назаров В., Что будут праздновать в России 4 ноября 2005 года, «Отечественные записки», 2004, № 5 (20).
  • Павленко Н. И., Ляшенко Л. М., Твардовская В. А., История России XVIII-XIX вв., Москва 2007.
  • Сахаров А. Н., Боханов А. Н., История России XVII-XIX вв., Москва 2006.
  • Сахаров А. Н., Буганов В. И., История России с древнейших времен до конца XVII в., Москва 1998.
  • Сахаров А. Н., История России с древнейших времен до конца XVI века, Москва 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400577

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.