PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | vol. 13, nr 2 (52), t. 1 Problemy wykorzystania systemów informatycznych zarządzania w gospodarce | 88--100
Tytuł artykułu

Adaptacyjne systemy agentowe we współczesnym środowisku e-commerce

Warianty tytułu
Adaptive Agent Systems in Contemporary e-Commerce Environment
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ewolucja priorytetów konsumenckich, ukierunkowana na oszczędność czasu transakcji, spersonalizowane podejście i ogólne odejście od ceny jako jedynego i najważniejszego wyznacznika jakości produktów i usług spowodowały nasilenie dynamiki zmian zachodzących w handlu elektronicznym. Zdeterminowało to konieczność zastosowania technologii, która w sposób efektywny sprostałaby wymogom stawianym przez analizowany rynek. Technologią taką są inteligentni agenci programowi. Autorzy, poprzez wyróżnienie wybranych zastosowań systemów tej klasy w obszarze analizowanego rynku, wskazują na cechę adaptacyjności jako kluczową dla sprawnego i efektywnego funkcjonowania tych systemów. Niniejszy artykuł prezentuje różne podejścia do kwestii adaptacyjności, która jest odpowiedzią na konieczność dostosowania się agentów do dynamiki zmian zachodzących w środowisku e-commerce. Wymóg taki wynika zarówno z potrzeby modyfikowania swojego zachowania w reakcji na bodźce płynące z otoczenia, jak i z interakcji z innymi agentami w systemach wieloagentowych. (abstrakt oryginalny)
EN
The evolution of consumer priorities focused on time-saving transactions, a personalized approach and the general move away from price as the sole and most important determinant of the quality of products and services have resulted in intensification of dynamic changes in e-commerce. This determined the need for technology which would effectively meet the requirements set by the market. Such a technology are intelligent program agents. The authors, through the award of selected applications of this class of systems in the analyzed market, indicate adaptability as a key for their efficient and effective functioning. This article presents different approaches to the issue of adaptability, which is a response to the need for agents to adapt to dynamic changes in the environment of e-commerce. Such a requirement is clear both from the need to modify their behavior in response to stimuli from the environment in which they operate and from the interaction with other agents in multi-agent systems. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Borkowska, A. (2004). Inteligentni agenci w handlu elektronicznym. e-mentor, 5 (7), 65-71.
  • Bytniewski, A. i Hernes, M. (2014). Wykorzystanie kognitywnych programów agentowych w procesie zarządzania wiedzą w organizacji gospodarczej, e-mentor, 2 (54), 40-45.
  • Ganzha, M., Gawinecki, M., Kobzdej, P. i Paprzycki, M. (2008). Modelowy Agentowy System E-commerce. Pozyskano z: http://www.ibspan.waw.pl/~paprzyck/mp/cvr/research/ agent_papers/EC0M_2008_PL.pdf (25.07.2014).
  • Gemius. (2014). E-Commerce w Polsce 2014. Gemius dla e-Commerce Polska. Pozyskano z: http://www.infomonitor.pl/download/e-commerce-w-polsce-2014.pdf (18.07.2014).
  • Guessoum, Z. (2004). Adaptive Agents and Multiagent Systems. Distributed Systems Online Journal, 5 (7), 1-4.
  • Korczak, J., Hernes, M. i Bac, M. (2014). Performance Evaluation of Decision-making Agents' in the Multi-agent System. Referat wygłoszony na Federated Conference Computer Science and Information Systems (FedCSIS), Warszawa.
  • Kudenko, D., Kazakov, D. i Alonso, E. (2005). Adaptive Agents and Multi-Agent Systems II: Adaptation and Multi-Agent Learning. Heidelberg: Springer.
  • Mach, M. i Owoc, M.L. (2004). Integracja wiedzy ze źródeł heterogenicznych. Warszawa: BEL studio.
  • Manzor, A. (2010). E-commerce. Saarbrucken: Lap Lambert Academic Publishing.
  • Mohapatra, S. (2013). E-commerce Strategy. New York: Springer Science & Business Media.
  • Pasłowski, K. (2014). E-sklepy: obsługa i szybkość ważniejsze niż cena. Pozyskano z: http:// www.crn.pl/news/wydarzenia/e-biznes/2014/05/e-sklepy-obsluga-i-szybkosc-wazniejsze-niz-cena (16.07.2014).
  • Radziuk, M. (2011). Multi-Agent System for Electronic Auction. Research Papers Of Wrocław Uniwersity of Economic, (232). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Ren, F., Zhang, M. i Sim, K.M. (2009). Adaptive Conceding Strategies for Automated Trading Agents in Dynamic, Open Markets. Decision Support Systems, 46 (3), 704-716.
  • Russel, S., Norvig, P. (2009), Artificial Intelligence: A Modern Approach (3rd Edition), Prentice Hall, New Jersey.
  • Sobieska-Karpińska, J. i Hernes, M. (2014). Identification of the Knowledge Conflicts' Sources in the Architecture of Cognitive Agents Supporting Decision-making Process. Referat wygłoszony na Federated Conference Computer Science and Information Systems (FedCSIS), Warszawa.
  • Solodukha, T.V. i Zhelezko, B.A. (2011). Developing a Multi-Agent System for e-Commerce. Research Papers of Wrocław Uniwersity of Economic, (232). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Teh Noranis, M.A. i Shahrin Azuan, N. (2013). A Multi-Agent Model for Information Processing in Computational Problem Solving. International Journal of Modeling and Optimization, 3 (6), 490-494.
  • Xu, M. (2007). Managing Strategic Intelligence: Techniques and Technologies. Hershey: IGI Global.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400583

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.