PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | nr 4 (35) | 86--122
Tytuł artykułu

Kultura czy nawyk? Treść i forma przekazu medialnego oraz ich wpływ na kształt jaźni i partycypacji w kulturze

Warianty tytułu
Culture or Habit? Media Broadcast Form and Content as well as its Influence on Personality and Participation in Culture
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł skupia się na analizie przekazu medialnego oraz jego wpływu na życie społeczne. Autor - za Postmanem i McLuhanem - wskazuje, że media nie są przezroczyste i że warunkują sposobu myślenia o świecie. Wspierając się twierdzeniami z zakresu psychologii i ekonomii współczesnych procesów gospodarczych oraz tezami psychologów społecznych i historycznych, sądzi, że możemy mówić o nowym rodzaju jaźni, której kształt pozostaje wynikiem specyfiki społeczeństwa informacyjnego. Jednocześnie stara się wyszczególnić reguły rządzące owym przekazem, odwołując się do terminologii z zakresu psychologii ewolucyjnej. Stawia tezę, że media bezustannie przekazując odbiorcom treści doskonale współgrające z naturalnymi potrzebami umysłu, zmieniają sposób myślenia o świecie oraz uczestnictwo w życiu społecznym. Odwołując się do typologii Postmana (epoka opisu vs. epoka show-biznesu) oraz Rifkina (wiek posiadania vs. wiek dostępu), autor wprowadza własną, która niejako pokrywa się z nimi: kultura namysłu vs. kultura nawyku.(abstrakt oryginalny)
EN
The article analyses media broadcast and its influence on social life. The author, based on Postman and McLuhan, indicates that media are not transparent and the condition the way people view the world. Based on theories from psychology and modern economic processes as well theories of social and historical psychologists, he shows that we can talk about the new type of ego, conditioned by information society specificity. At the same time, he attempts to delineate the laws of the broadcasting system, basing on evolutionary psychology terminology. The author proposes a hypothesis that the media, constantly feeding us content harmonizing with the mind's natural needs, change our way of thinking about the world and the way we participate in social life. Basing on Postman's (description and show business eras) and Rifkin's (ownership era vs. show business era) typologies, the author creates his own typology, in tune with the above, that of thought culture and habit culture(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
86--122
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • N. Postman, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, Warszawa 2005, s. 50
  • P. Miller, The Life of the Mind in America. From the Revolution to the Civil War, New York 1965
  • K.T. Toeplitz, Dokąd prowadzą nas media, Warszawa 2006, s. 91
  • J. Bobryk, Świadomość człowieka w epoce mediów elektronicznych, Warszawa 2004, s. 95
  • P. Legutko, D. Rodziewicz, Gra w media. Między informacją a deformacją, Warszawa 2007, s. 62
  • J. Rifkin, Wiek dostępu. Nowa kultura kapitalizmu, w której płaci się za każdą chwilę życia, Wrocław 2003, s. 8-9
  • D. MacCannel, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawa 2005
  • T. Kozłowski, Kłamię, więc jestem. W poszukiwaniu źródeł samoświadomości, Taszów 2007
  • I.S. Kon, Odkrycie "ja", Warszawa 1987
  • R.F. Baumeister, How the Self Became a Problem: A Psychological Review of Historical Research, "Journal of Personality and Social Psychology" 1987, nr 52, s. 163-176
  • J. Rifkin, Europejskie marzenie. Jak europejska wizja przyszłości zaćmiewa American dream, Warszawa 2005, s. 162
  • M.R. Wood, L.A. Zurcher, The Development of a Post Modern Self: A Computer-Assisted Comparative Analysis of Personal Documents, Westport, CT 1988
  • D.M. Buss, Psychologia ewolucyjna. Jak wytłumaczyć społeczne zachowanie człowieka? Najnowsze koncepcje, Gdańsk 2001
  • The Adapted Mind: Evolutionary Psychology and the Generation of Culture, eds J.H. Barkow, L. Cosmides, J. Tooby, New York 1992
  • T. Szlendak, Co się stało z socjobiologią?, "Kultura i Społeczeństwo" 2003, nr 1, s. 3-26
  • W.D. Hamilton, The Genetical Evolution of Social Behaviour I, II, "Journal of Theoretical Biology" 1964, nr 7, s. 1-52
  • G.P. Murdock, The Common Denominator of Cultures, [w:] The Science of Man in the World Crisis, ed. R. Linton, New York 1946
  • E.O. Wilson, Konsiliencja. Jedność wiedzy, Warszawa 2002
  • R.D. Alexander, Ostracism and Indirect Reciprocity: the Reproductive Significance of Humor, "Ethology and Sociobiology" 1986, nr 7, s. 253-270
  • R. Provine, Laughter, "American Scientist" 1996, nr 1/2, s. 38-45
  • Kozłowski, Rozumienie dowcipów a rozumienie kultury. Poczucie humoru a uczestnictwo we wspólnocie kulturowej, "Kultura i Społeczeństwo" 2007, nr 1
  • M. Ridley, O pochodzeniu cnoty, Poznań 2000
  • W.E. Jung, The Inner Eye Theory of Laughter: Mindreader Signals Cooperator Value, "Evolutionary Psychology" 2003, nr 1
  • S. Pinker, Jak działa umysł, Warszawa 2002
  • S. Baron-Cohen, Mindblindness: An Essay on Autism and Theory of Mind, Cambridge MA-London 1999
  • D. Nettle, The Wheel of Fire and the Mating Game: Explaining the Origins of Tragedy and Comedy, "Journal of Cultural and Evolutionary Psychology" 2005, nr 3, s. 39-56
  • T. Szlendak, T. Kozłowski, Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej, Warszawa 2008
  • J. Gleick, Szybciej! Przyspieszenie niemal wszystkiego, Poznań 2003
  • T. Bogucka, Triumfujące profanum. Telewizja po przełomie 1989, Warszawa 2002
  • U. Eco, Rakiem. Gorąca wojna i populizm mediów, Warszawa 2006, s. 137
  • T. Kozłowski, Wszechdziecinada, kalejdoskop i przewidywalna niepowtarzalność, "Odra" 2007, nr 9
  • M. Halawa, Życie codzienne przed telewizorem. Z badań terenowych, Warszawa 2006
  • K. Łuszczek, Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004, s. 37-41
  • D. MacDonald, A Theory of Mass Culture, [w:] Mass Culture: The Popular Arts in America,eds B. Rosenberg, D.M. White, New York 1964
  • W. Godzic, Czy nowe media potrzebują nowej estetyki: humanista w Internecie, [w:] Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, pod red. K. Wilkoszewskiej, Kraków 1999
  • J. Bobryk, Spadkobiercy Teuta. Ludzie i media, Warszawa 2001, s. 58-59
  • A.R. Damasio, Tajemnica świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość, Poznań 2000
  • G.M. Edelman, Przenikliwe powietrze, jasny ogień. O materii umysłu, Warszawa 1998
  • D.R. Griffin, Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomości?, Gdańsk 2004
  • E.M. Macphail, Ewolucja świadomości, Poznań 2002
  • M. Tomasello, Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, Warszawa 2002
  • T. Witkowski, Inteligencja makiaweliczna. Rzecz o pochodzeniu natury ludzkiej, Taszów 2005
  • A. Gopnik, A.N. Meltzoff, P.K. Kuhl, Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci, Poznań 2004
  • S.I. Greenspan, L.B. Benderly, Rozwój umysłu. Emocjonalne podstawy inteligencji, Poznań 2000
  • E. Pöppel, Granice świadomości. O rzeczywistości i doznawaniu świata, Warszawa 1989
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400707

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.