Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W systemie zdecentralizowanym zasadniczym celem działalności władzy lokalnej jest identyfikacja i organizowanie zaspokajania zbiorowych potrzeb miejscowej ludności, tzn. reprezentowania przez nią interesów społeczności lokalnej i bezpośrednie działanie na rzecz danej społeczności poprzez realizację wynikających z tego zadań . Istotą samorządu jest więc zarząd sprawami publicznymi przez samych zainteresowanych. Zadania gmin, powiatów i województw, mimo że są odmienne, winny się jednak wzajemnie uzupełniać, aby w jak największym zakresie służyć zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnych. Jednocześnie państwo przez działalność prawotwórczą zapewnia sobie wpływ na instytucje finansowo prawne sektora samorządowego. Reasumując należy stwierdzić, że szeroko rozumiane cele działalności samorządu powinny być realizowane w oparciu o stworzone tym podmiotom podstawy samodzielności. Zasada decentralizacji wyposażyła organy lokalne w istotne kompetencje do rozstrzygania spraw publicznych o zasięgu lokalnym, oznacza to duży stopień samodzielności w podejmowaniu decyzji i czyni samorząd organizacją względnie niezależną.(fragment tekstu)
Rocznik
Strony
71--89
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości
Bibliografia
- [1] Błaś A., Boć J., Jeżewski J., Administracja publiczna, Łódź 2004.
- [2] Boć J., Powiat, Kolonia Limited 2001.
- [3] Boć J., Prawo administracyjne, Kolonia Limited, 2004.
- [4] Borodo A., Samorząd Terytorialny System Prawno-finansowy, Lexis Nexis, Warszawa 2006.
- [5] Bukowski Z., Jędrzejewski T., Rączka P., Ustrój Samorządu Terytorialnego, Dom Organizatora, Toruń 2003.
- [6] Jełowicki M., Podstawy organizacji administracji publicznej. Zagadnienia teoretyczne, Warszawa 1998.
- [7] Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją, Warszawa 1997.
- [8] Kozakiewicz K., Podstawy organizacji i zarządzania, Poznań 1994.
- [9] Krupski R., Podstawy organizacji i zarządzania, Wrocław 2004.
- [10] Laskowski P., Funkcjonowanie i zadania samorządu terytorialnego w Polsce, Zeszyty Naukowe WWSZiP nr 5, 2004
- [11] Leoński Z., Samorząd terytorialny w RP, Warszawa 2001.
- [12] Olejniczak-Szałowska E., Zadania własne i zlecone samorządu terytorialnego, "Samorząd Terytorialny" 2000 nr 12.
- [13] Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B., System Finansowy w Polsce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003.
- [14] Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym(t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).
- [15] Ustawa z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577).
- [16] Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz.1300 z późn. zm.).
- [17] Ustawa z dnia 2 kwietnia 1997 r., Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz.483; wprost, Dz. U. z 2001 r. Nr 28, poz.319 z późn. zm.).
- [18] Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592).
- [19] Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590).
- [20] Ustawa o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego kraju z dnia 24 lipca 1998 r. (Dz. U. Nr 96, poz.603).
- [21] Vademecum skutecznego działania w samorządzie, TWIGGER Warszawa 2007.
- [22] Weber R.A., Zasady zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 1982.
- [23] Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A.K. Koźmiński i W. Piotrowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400747