PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 26 Nowe Media : Edukacja - Polityka - Ekonomia - Kultura | 99--112
Tytuł artykułu

Rola kompetencji medialnych (media literacy) w zmediatyzowanym świecie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We współczesnym świecie kontakty społeczne w dominujący sposób dokonują się za pośrednictwem mediów (cyfrowych). Opanowanie kompetencji umożliwiających swobodne i ukierunkowane korzystanie z różnych mediów, ich wykorzystywanie do określonych celów oraz krytyczny odbiór stanowią zatem jedną z kluczowych umiejętności, jaką człowiek powinien posiąść. Tego typu umiejętności nazywane są kompetencjami medialnymi (media literacy) i umożliwiają m.in. jednostce aktywne uczestniczenie w życiu obywatelskim i kulturalnym, selekcję napływających informacji, a także zapobiegają tzw. wykluczeniu cyfrowemu. W artykule wyjaśniono pojęcie kompetencji medialnej oraz scharakteryzowano komponenty specyficznych kompetencji medialnych w odniesieniu do roli, jaką odgrywają we współczesnym świecie. (abstrakt oryginalny)
EN
In the contemporary world social interactions are foremostly dominated by (digital) media. Learning skills enabling free and unrestricted use of different media, their use for certain purposes and critical reception constitute one of the most relevant ability which a human being should gain. Such competences are called media literacy and allow an individual to lead active social and cultural life, the selection of information and prevent digital exclusion. This paper explains the notion of media literacy and characterizes its specific elements due to the role they play in the contemporary world. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • Burn A. (2011), Świadomość mediów - sześć stojących przed nami wyzwań http://www.nina.gov.pl/edukacja/artykul/2011/10/26/świado-mość-mediów-sześć-stojących-przed-nami-wyzwań-(l-3)-andrew-burn (dostęp: 20 marca 2012).
  • Bum A., Durran J. (2007), Media Literacy in Schools. Practice, Production and Progression, Londyn.
  • Cantril H., Gaudet H., Herzog H. (1940), The Invasion from Mars: A Study in the Psychology of Panic, Princeton, N.J.
  • Cantril H. (2009), The Invasion from Mars: A Study in the Psychology of Panic, Princeton, N.J.
  • Celot P. (red.) (2009), Study on Assessment Criteria for Media Literacy Levels. Final Report, Bruksela.
  • Goban-Klas T. (2004), Od społeczeństwa masowego do społeczeństwa medialnego, [w:] Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, (red.), Strykowski W., Skrzydlewski W., Poznań.
  • Hand R. J. (2006), Terror on the Air!: Horror Radio in America 1931-1952, Jefferson, New Carolina.
  • Hobbs R. (2010), Digital and Media Literacy. A Plan of Action, Waszyngton.
  • Jasiewicz J. (2012), Analiza SWOT poziomu kompetencji informacyjnych i medialnych polskiego społeczeństwa w oparciu o istniejące badania społeczne, [w:] Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce - raport otwarcia, (red.), Lipszyc J., Warszawa.
  • Jenkins H. (2009), Confronting the Challenges of Participatory Culture. Media Education for the 21st Century, Cambridge-London.
  • Kron F. W., Sofon A. (2008), Dydaktyka mediów, przekł. Sztobryn-Gieruszkiewicz J., Gdańsk.
  • Levinson P. (2010), Nowe nowe media, Kraków.
  • Lipszyc J., (red.) (2012), Cyfrowa przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce - raport otwarcia, Warszawa.
  • Nosal Cz. (2004), Psychologia kompetencji w dobie nowej technologii informacyjnej, [w:] Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, (red.), Strykowski W., Skrzydlewski W., Poznań.
  • Penman R., Turnbull S. (2007), Media Literacy - Concepts, Research and Regulatory Issues, Melbourne, http://www.acma.gov.au/webwr/_ assets/main/lib310665/media_literacy_report.pdf (dostęp: 20 marca 2012).
  • Prensky M. (2001), Digital Natives, Digital Immigrants, http://www.marc-prensky.com/writing/; (dostęp: 20 marca 2012).
  • Rosen L. (2010), Rewired. Understanding the i Generation an the Way They Learn, Nowy Jork.
  • Small G.W., Moody T.D., Siddarth P., Bookheimer S.Y. (2009), Your Brain on Google: Patterns of Cerebral Activation during Internet Searching, "American Journal of Geriatric Psychology", Vol. 17, Issue 2.
  • Strykowski W. (2004), Kompetencje medialne: pojęcie, obszary, formy kształcenia, [w:] Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, (red.), Strykowski W., Skrzydlewski W., Poznań.
  • Thoman E., Jolls T. (2005), Literacy for the 21st Century. An Overview & Orientation Guide To Media Literacy Education. Parti: Theory, Center for Media Literacy, http://vvnlvw.medialit.org/sites/default/files/mlk/01_ MLKorientation.pdf (dostęp: 20 marca 2012).
  • Tyner K (1998), Literacy in a Digital World: Teaching and Learning in the Age of Information, New Jersey.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171400765

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.