PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | z. 83 | 255--269
Tytuł artykułu

Model biznesu w przypadku przedsiębiorstwa rafineryjnego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
A Business Model for a Refining Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ostatnie lata były dla sektora rafineryjnego niezwykle turbulentne, wymuszając zdecydowane działania ze strony przedsiębiorstw rafineryjnych. Nowe reguły gry każą poszukiwać przewag konkurencyjnych nie tylko w otoczeniu rynkowym, lecz również wewnątrz własnych, często utartych struktur i działań.Autor niniejszego artykułu koncentruje się na tematyce modeli biznesu w przypadku przedsiębiorstwa rafineryjnego. Jego celem jest stworzenie modelu biznesowego, będącego wstępem do dalszych rozważań oraz sprecyzowanie jego elementów specyficznych dla przedsiębiorstwa rafineryjnego.(abstrakt oryginalny)
EN
Recent years have proven to be a very turbulent time for the refining sector, forcing refining companies to act decisively. New rules of engagement compel refining companies to look for competitive advantages not only in their market environment but also within their structures and traditional activities. The author of this article focuses on the subject of business models in the realm of refining companies. His aim is to create a model, which is to serve as a basis for further discussions, as well as to demonstrate the model's components relevant for a refining company. company.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
255--269
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • 1. Afuah A., Tucci C.L.: Internet Business Models and Strategies: Text and Cases, Irwin/McGraw-Hill: New York, Nowy Jork 2000, p. 4.
  • 2. Amit R., Zott C.: Value Creation in e-Business, [in:] Strategic Management Journal, 2001, vol. 22, p. 511.
  • 3. Apanowicz P.: Biznes.pl, http://m.biznes.pl/rafinerie-pod-klimatyczna-presja,tj6hx,1,28, news.html, [dostęp 20.02.2015].
  • 4. Bellman R., Clark C.: On the Construction of a Multi-Stage, Multi-Person Business Game, [in:] "Operations Research", 1957, no. 4, p. 469-503.
  • 5. BP, BP Statistical Review of World Energy June 2015, p. 16 http://www.bp.com/en/ global/corporate/about-bp/energy-economics/statistical-review-of-world-energy/statistical-review-downloads.html, [dostęp: 18.06.2015].
  • 6. Brzóska J.: Dynamic of the business model of metallurgical products servicing and trading company versus the growth of its effectiveness and value. Referat wygłoszony na konferencji METAL 2012, Brno, 05.2012, p. 2.
  • 7. Brzóska J.: Innovations as a factor of business models dynamic in metallurgical companies. Referat wygłoszony na konferencji METAL 2013, Brno, 05.2013, p. 2.
  • 8. Brzóska J.: Innowacje jako czynnik dynamizujący modele biznesowe, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2014, s. 148.
  • 9. Brzóska J.: Model biznesowy - współczesna forma organizacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem, Organizacja i Zarządzanie, Kwartalnik Naukowy nr 2(6), Gliwice 2009, s. 17.
  • 10. Chesbrough H., Rosenbloom R.: The Role of Business Model in Capturing Value from Innovations: Evidence from Xerox Corporation's Technology Spin-off Companies, Industrial Corporate Change, vol. 11, Iss. 3, 2002, p. 529.
  • 11. Demil B., Lecocq X.: Business Model Evolution: In Search of Dynamic Consistency. "Long Range Planning" 2010, Vol. 43, p. 234.
  • 12. Duczkowska-Piasecka M. (red.), Poniatowska-Jaksch M., Duczkowska-Małysz K.: Model biznesu. Nowe myślenie strategiczne, Difin S.A., Warszawa 2013, s. 132.
  • 13. Falencikowski T.: Spójność modelu biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa 2013, s. 16.
  • 14. Fielt E.: Conceptualising Business Models: Definitions, Frameworks and Classifications, [in:] Journal of Business Models, vol. 1, no. 1, 2013, p. 86.
  • 15. Hamel G.: Leading the Revolution, Harvard Business School Press, 2000, p. 112.
  • 16. Hittle A.L.: Oil Market Fundamentals - Medium Term Oil Market Outlook, Wood Mackenzie Oil Market Forum, Londyn, listopad 2011, s. 47.
  • 17. Johnson M., Christensen C., Kagermann H.: Reinventing Your Business Model. "Harvard Business Review", vol. 86, 2008, p. 52.
  • 18. Koźmiński A.K.: Zarządzanie w warunkach niepewności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s.123.
  • 19. Linder J.C., Cantrell S.: Changing Business Models: Surveying the Landscape, Accenture Institute for Strategic Change, 2004, p.
  • 20. Matusiak B.E.: Modele biznesowe na nowym, zintegrowanym rynku energii, Wydawnictwo Uniwersytety Łódzkiego, Łódź 2013, s. 31.
  • 21. Morris L.: Business Model Warfare. The Strategy of Business Breakthroughs, University of Pennsylvania, 2003.
  • 22. Obłój K.: Tworzywo skutecznych strategii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2002, s. 97-98.
  • 23. Oil150, Refining crude oil history, process and products, http://www.oil150. com/files/refining-crude-oil-history,-process-and-products.pdf, [dostęp 05.06.2015].
  • 24. Osterwalder A., Pigneur Y.: Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2012, s. 18.
  • 25. Portal Gospodarczy wnp.pl, http://nafta.wnp.pl/przemysl-rafineryjny-w-europie-sie-zwija,240120_1_0_0.html, [dostęp 20.12.2014].
  • 26. Raval A.: European refining margins hit sweet spot, Financial Times Online, http://www.ft.com/cms/s/0/0fdeff2c-cc88-11e4-b5a500144feab7de.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171401027

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.