PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 3 | 90--99
Tytuł artykułu

Czynniki determinujące gotowość konsumentów do nabywania żywności prozdrowotnej

Warianty tytułu
The Factors Determining Consumers' Readiness to Buy Pro-Health Food
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem badania była diagnoza gotowości konsumentów do nabywania produktów o zmodyfikowanym składzie, na przykładzie produktów o obniżonej zawartości tłuszczu i soli oraz czynników ją warunkujących. Badanie ankietowe zostało zrealizowane w 2011 roku na ogólnopolskiej grupie 1000 dorosłych Polaków. Wykazano relatywnie niewielką chęć nabywania produktów o zmodyfikowanym składzie. Informowano o raczej małych korzyściach, ale również zagrożeniach ze strony tych produktów. Większe znaczenie w formułowaniu deklaracji o zamiarze spożywania miały opinie o korzyściach niż zagrożeniach. Cechy socjo-demograficzne oraz postawa względem walorów zdrowotnych żywności różnicowały opinie badanych o zagrożeniach i korzyściach oraz o zamiarze spożywania badanych produktów. Artykuł ma charakter badawczy. (abstrakt oryginalny)
EN
An aim of the survey was diagnosis of the readiness of consumers to buy products with a modified composition, on the example of products with reduced contents of fat and salt as well as the factors determining it. The survey was carried out in 2011 on the nation-wide group of 1000 adult Poles. There was exhibited a relatively low willingness to buy products with the modified composition. The respondents informed of rather low benefits but also of the threats on the side of those products. Of a greater importance in formulating declarations on the intent to consume were opinions on benefits than threats. The socio-demographic traits and attitude towards health values differed respondents' opinions on threats and benefits as well as on the intent to consume the products in question. The article is of the research nature. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
90--99
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Ares G., Gámbaro A. (2007), Influence of gender, age and motives underlying food choice on perceived healthiness and willingness to try functional foods, "Appetite", No. 49.
  • Cardello A.V., Schutz H.G., Lesher L.L. (2007), Consumer perceptions of foods processed by innovative and emerging technologies: A conjoint analytic study, "Innovative Food Science & Emerging Technologies", No. 68.
  • De Steur H., Gellynck X., Storozhenko S., Liqun G., Lambert W., Van Der Straeten D., Viaene J. (2010), Willingness-to-accept and purchase genetically rice with folate content in Shanxi Province, China, "Appetite", No. 54.
  • Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: report of the joint WHO/FAO expert consultation (2003), World Health Organization.
  • Golan E., Unnevehr L. (2008), Food product composition, consumer health, and public policy: Introduction and overview of special section, "Food Policy", No. 33.
  • Jeżewska-Zychowicz M., Babicz-Zielińska E., Laskowski W. (2009), Konsument na rynku nowej żywności. Wybrane uwarunkowania. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Marshall S., Bower J. A., Schroder M. J. A. (2007), Consumer understanding of UK salt intake advice, "British Food Journal", No. 109.
  • Nowson R. S., Elmadfa I., Biro G., Cheng Y., Prakash V., Rust P., Barna M., Lion R., Meijer G.W., Neufingerl N., Szabolcs I., van Zweden R., Yang Y., Feunekes, G. I. J. (2013), Barriers for progress in salt reduction in the general population. An international study, "Appetite", No. 71.
  • Øvrum A., Alfnes F., Almli V.L., Rickersten K. (2012), Health information and diet choices: Results from cheese experiment, "Food Policy", No. 37.
  • Quam L, Smith R., Yach D. (2006), Rising to the global challenge of the chronic disease epidemic, "The Lancet", No. 368.
  • Siro I., Kapolna E., Kapolna B., Lugasi A. (2008), Functional food. Product development, marketing and consumer acceptance - A review, "Appetite", No. 51.
  • Unowocześnianie i reformulacja żywności dla zdrowszej Europy - ambitne wyzwanie (2010), "Współczesna Żywność", nr 12, Eufic, http://www.eufic.org/article/pl/5/18/artid/Food-innovationreformulation-healthier-Europe-challenging-mission/ [dostęp: 20.05.2011].
  • Urala N., Lähteenmäki L. (2004), Attitudes behind consumers' willingness to use functional foods, "Food Quality and Preferences", No. 15.
  • Vassallo M., Saba A., Arvola A., Dean M., Messina F., Winkelmann M., Claupen E., Lähteenmäki L., Shepherd R. (2009), Willingness to use functional breads. Applying the Health Belief Model across four European countries, "Appetite", No. 52.
  • Webster J. (2009), Reformulating food products for health: context and key issues for moving forward in Europe, http://ec.europa.eu/health/nutrition_physical_activity/docs/ev20090714_wp_en.pdf [dostęp: 20.06.2011].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171401355

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.