PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 17 | z. 3 | 164--170
Tytuł artykułu

Znaczenie informacji strategicznej w zarządzaniu gospodarstwem rolniczym

Warianty tytułu
Importance of Strategic Information in Farm Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu było przedstawienie wyników badań empirycznych dotyczących oceny znaczenia podstawowych klas informacji strategicznych w podejmowaniu decyzji przez menedżerów polskich gospodarstw rolniczych. Badaniem ankietowym objęto 338 gospodarstw z terenu całego kraju. Analiza miar tendencji centralnych uzyskanych odpowiedzi dowiodła, że informacje określone w badaniu w sposób istotny kształtują decyzje strategiczne rolników. Informacjami o największym znaczeniu były te dotyczące sytuacji finansowej gospodarstwa oraz strony popytowej jego działalności. Za najmniej ważne menedżerowie uznali informacje o działaniach konkurencji oraz o sytuacji na rynku pracy. (abstrakt oryginalny)
EN
The objective of this paper is to present the results of empirical research on the assessment of the significance of strategic information for decision-making in Polish farms. The survey covered 338 managers of farms from all over the country. Analysis of central tendency measures proved that the information referred in the research, significantly shape the strategic decisions of farmers. The most important information is on the financial situation of the farm and on the demand side of its business. Managers assess information on competitors' activity and on the situation on the labor market as the least important. (original abstract)
Rocznik
Tom
17
Numer
Strony
164--170
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Aczel A.D. 2000: Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa, 20-55.
  • Allen B. 1990: New developments in economic theory: Information as an economic commodity, American Economic Review, 80(2), 268-273.
  • Brenner M. 2005: Technology intelligence at Air Products: Leveraging analysis and collection techniques, Competitive Intelligence Magazine, 8(3), 6-19.
  • Citroen C.L., Hooghoff P. 2003: Informatie in bedrijf: Externe informatie.[w:] M. van Eck Popp (red.), Informatie in Bedrijf: Werkboek voor succesvol informatiebeheer, Otto, Amsterdam, 48-66.
  • Charakterystyka gospodarstw rolnych. Powszechny spis rolny 2010. 2011: GUS, Warszawa.
  • Kroll S., Forsman R. 2010: A slice of research life: Information suport for research in the United States, OCLC Research, Dublin, Ohio, [online] http://www.oclc.org/research.
  • Maik R., Gołoś A., Szczerbacz K., Walkiewicz P. 2010: Strategiczne źródła informacji w działalności przedsiębiorstw. Raport z badania, PARP, Warszawa, 22-31.
  • Meadow C., Yuan W. 1997: Measuring the impact of information: Defining the concepts, Information Processing, & Management, 33(6), 697-714.
  • Nogalski B., Surawski B. M. 2003: Informacja strategiczna i jej rola w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w:] Informacja w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Pozyskiwanie, wykorzystanie i ochrona, red. Borowiecki R., Kwieciński M., Zakamycze, Kraków, 203-212.
  • Nonaka I. 1991: The knowledge-creating company, Harvard Business Review, 69, 96-104.
  • Penc J. 1994: Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie. Systemowe działanie, Placet, Warszawa, 83.
  • Polska 2012. Raport o stanie gospodarki. 2013: Ministerstwo Gospodarki, Warszawa.
  • Porter M.E. 1985: Competitive advantage, creating and sustaining superior performance, Free Press, New York.
  • Senn J.A. 1990: Information Systems in Managment, Wadsworth CA, 78.
  • Sopińska A. 1999: Podstawa informacyjna zarządzania strategią przedsiębiorstwa, Wyd. SGH, Warszawa.
  • Wrycza S. (red.). 2010: Informatyka ekonomiczna, PWE, Warszawa, 63.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171401745

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.