PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | z. 83 | 437--446
Tytuł artykułu

Koncepcja resource-based view jako podstawa rozwoju kompetencji przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Resource-Based View Concept as a Basis for Business Competences Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwa stale poszukują sposobów i instrumentów tworzenia przewagi konkurencyjnej. Wśród czynników wpływających na osiągnięcie i utrzymanie tej przewagi można wskazać m.in. potencjały strategiczne przedsiębiorstwa, obejmujące: zasoby, zdolności i kompetencje. W artykule przedstawiono najważniejsze wyznaczniki koncepcji Resource-Based View (RBV), która nie tylko eksponuje kluczowe znaczenie zasobów w tworzeniu przewagi konkurencyjnej, lecz także podkreśla istotną funkcję, jaką pełnią zasoby w rozwoju kompetencji przedsiębiorstwa.(abstrakt oryginalny)
EN
Firms are constantly looking for ways and tools enabling competitive advantage creation. Among the factors affecting such advantage achievement and maintenance one can specify - among others - business strategic potentials, which include: resources, capabilities and competences. The article presents the most important characteristics of the Resource-Based View (RBV) concept. RBV concept not only exposes the vital importance of resources in competitive advantage creation, but also emphasizes the important role which is played by resources in firm competences development. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
437--446
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • 1. Andrews K.R.: The Concept of Corporate Strategy. Irwin, Homewood, Ill 1971.
  • 2. Ansoff I.H.: Corporate Strategy: An Analytic Approach to Business Policy for Growth and Expansion. McGraw-Hill, New York 1965.
  • 3. Barney J.B.: Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. "Journal of Management", vol. 17, no. 1, 1991, pp. 99-120.
  • 4. Barney J.B., Arikan A.M.: The Resource Based View: Origins and Implications, [in:] Hitt M.A., Freeman R.E., Harrison J.S. (eds.): The Blackwell Handbook of Strategic Management. Blackwell Publishers Inc., Oxford 2001, pp. 124-188.
  • 5. Barney J.B., Clark D.N.: Resource-Based Theory. Creating and Sustaining Competitive Advantage. Oxford University Press Inc., New York 2007.
  • 6. Day G.S.: The Capabilities of Market-Driven Organizations. "Journal of Marketing", vol. 58, no. 4, October 1994, pp. 37-52.
  • 7. Day G.S., Wensley R.: Assessing Advantage: A Framework of Diagnosing Competitive Superiority. "Journal of Marketing", vol. 52, no. 2, April 1988, pp. 1-20.
  • 8. Dubois D.D.: Competency-Based Performance Improvement: A Strategy for Organizational Change. HRD Press, Amherst, MA 1993.
  • 9. Eriksen B., Mikkelsen J.: Competitive Advantage and the Concept of Core Competence, [in:] Foss N.J., Knudsen Ch. (eds.): Towards a Competence Theory of the Firm. Routledge, London and New York 1996, pp. 54-74.
  • 10. Foss N.J.: Introduction. The Emerging Competence Perspective, [in:] Foss N. J., Knudsen Ch. (eds.): Towards a Competence Theory of the Firm. Routledge, London and New York 1996, pp. 1-12.
  • 11. Grant R.M.: The Resource-Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation. "California Management Review", vol. 33, no. 3, 1991, pp. 114-135.
  • 12. Illeris K. (ed.): International Perspectives on Competence Development: Developing Skills and Capabilities. Routledge, Abingdon - New York 2009.
  • 13. Knudsen Ch.: The Competence Perspective. A Historical View, [in:] Foss N.J., Knudsen Ch. (eds.): Towards a Competence Theory of the Firm. Routledge, London and New York 1996, pp. 13-37.
  • 14. Mahoney J.T., Pandian J.R.: The Resource-Based View within the Conversation of Strategic Management. "Strategic Management Journal", vol. 13, no. 5, June 1992, pp. 363-380.
  • 15. Matwiejczuk R.: Kompetencje logistyki w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014.
  • 16. Mikus B.: Strategisches Logistikmanagement. Ein markt-, prozess- und ressourcenorierties Konzept. Deutscher Universitäts Verlag / GWV Fachverlage, Wiesbaden 2003.
  • 17. Sanchez R.: Understanding Competence-Based Management. Identifying and Managing Five Modes of Competence. "Journal of Business Research", vol. 57, no. 5, 2004, pp. 518-532.
  • 18. Sanchez R., Heene A.: The New Strategic Management. Organization, Competition, and Competence. John Wiley and Sons, New York 2004.
  • 19. Selznick P.: Leadership in Administration: A Sociological Interpretation. Harper and Row, New York 1957.
  • 20. Teece D.J.: Economic Analysis and Strategic Management, [in:] Pennings J.H. (ed.): Strategy for Decision Making in Complex Organizations. Jossey-Bass, San Francisco, CA 1984, pp. 78-101.
  • 21. Wallin J.: Operationalizing Competences, [in:] Sanchez R., Heene A. (eds.): Competence Perspectives on Managing Internal Processes. "Advances in Applied Business Strategy", vol. 7, Elsevier Ltd., Oxford 2005, pp. 151-179.
  • 22. Wernerfelt B.: From Critical Resources to Corporate Strategy. "Journal of General Management", vol. 14, no. 3, Spring 1989, pp. 4-12.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171402095

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.