PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 18 | nr 1 | 65--79
Tytuł artykułu

Modelling of Eco-innovation Diffusion : the EU Eco-label

Autorzy
Warianty tytułu
Modelowanie dyfuzji eko-innowacji na przykładzie wspólnotowego oznakowania ekologicznego
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of this article is to carry out a theoretical and empirical analysis of the process of eco-label diffusion. Eco-labels allow consumers to identify products and services that have a reduced environmental impact during their life cycle. Thus, they are aimed at diminishing the information gap between sellers and buyers. The results of the estimation using the Bass model indicate that the diffusion of the EU eco-label has been most dynamic in countries such as Hungary, Poland, Denmark, Germany and France. In turn, the scope of diffusion (absolute saturation level) reached the highest value for companies in France and Italy. In addition, the results of the study confirm the stimulating impact of the scope of eco-label diffusion on consumer awareness of environmental issues. This finding points to the need for environmental education among consumers, which could in turn encourage firms to undertake pro-environmental actions. (original abstract)
Celem artykułu jest teoretyczna i empiryczna analiza procesu dyfuzji oznakowań ekologicznych. Oznakowania ekologiczne umożliwiają konsumentom identyfikację produktów lub usług o niskiej uciążliwości dla środowiska w całym cyklu ich życia. Podstawowym celem stosowania oznakowań ekologicznych jest redukcja luki informacyjnej pomiędzy sprzedawcami a nabywcami. Wyniki estymacji parametrów modelu Bassa wskazują, że dyfuzja oznakowania ekologicznego "UE Eco-label" była najbardziej dynamiczna w takich krajach, jak: Węgry, Polska, Dania, Niemcy i Francja. Z kolei, zakres dyfuzji (absolutny poziom nasycenia) osiągnął najwyższą wartość dla przedsiębiorstw z Francji i Włoch. Ponadto, wyniki badania potwierdziły stymulujący wpływ znaczenia kwestii środowiskowych dla konsumentów na zakres dyfuzji oznakowań ekologicznych wśród przedsiębiorstw. Powyższa prawidłowość wskazuje na konieczność prowadzenia edukacji ekologicznej wśród konsumentów, co może przekładać się na skłonność producentów do podejmowania działań pro-środowiskowych. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
18
Numer
Strony
65--79
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • University of Life Sciences in Lublin, Poland
Bibliografia
  • Attitudes of European citizens towards the environment. ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_365_pres_en.pdf (05.05.2014).
  • Attitudes of European entrepreneurs towards eco-innovation. Analytical report. (05.05.2014).
  • Bass F.M. (1969), A New Product Growth Model for Consumer Durables, 'Management Science', vol. 15.
  • Cainelli G., Mazzanti M., Zoboli R. (2011), Environmental innovations, complementarity and local/global cooperation: evidence from North-East Italian industry, 'International Journal of Technology, Policy and Management', vol. 11, no. ¾.
  • Crespi J.M., Marette S. (2005), Eco-Labelling Economics: Is Public Involvement Necessary, [in:] Krarup S., Russell C.S. (eds.) Environment, Information and Consumer Behaviour, Edward Elgar, Cheltenham.
  • Eco-innovation in France. www.eco-innovation.eu/France (17.04.2014).
  • Eco-innovation in Hungary. www.eco-innovation.eu/Hungary (17.04.2014).
  • Eco-innovation in Italy. www.eco-innovation.eu/Italy (17.04.2014).
  • Eco-innovation in Poland. www.eco-innovation.eu/Poland (17.04.2014).
  • Griliches Z. (1957), Hybrid Corn: An Exploration of the Economics of Technological Change, 'Econometrica', vol. 25.
  • Hall B. (2004), Innovation and Diffusion, NBER, Cambridge.
  • Horne R.E. (2009), Limits to labels: The role of eco-labels in the assessment of product sustainability and routes to sustainable consumption, 'International Journal of Consumer Studies', vol. 33.
  • ISO (1999), Environmental Labels and Declarations - Self-declared Environmental Claims (Type II Environmental Labelling) (ISO 14021: 1999), Own Publication, Geneva.
  • ISO (2000), Environmental Labels and Declarations - Type I Environmental Labelling - Principles and Procedures (ISO 14024: 1999), Own Publication, Geneva.
  • ISO (2007), Environmental Labels and Declarations - Type III Environmental Declarations-Principles and Procedures (ISO 14025: 2007), Own Publication, Geneva.
  • Katz E., Levin M.L., Hamilton H. (1963), Traditions of research on the diffusion of innovation, 'American Sociological Review', vol. 28, no. 2.
  • Kemp R., Pearson P., Measuring eco-innovation, European Commission, Brussels 2008.
  • Kenzo A., Higashida K., Ishikawa J. (2002), Eco-labelling, Environment, and International Trade, [in:] Robert Stern (ed.) Issues and Options for U.S.-Japan Trade Policies, Ann Arbour: University of Michigan Press, Michigan.
  • Kijek A., Kijek T. (2010), Modelling of innovation diffusion, 'Operations Research and Decisions', no. 3/4.
  • Mahajan V., Muller E., Bass F.M. (1990), New product diffusion models in marketing: A review and directions for research, 'Journal of Marketing', vol. 54, no. 1.
  • Mansfield E. (1971) Technological Change: An Introduction to a Vital Area of Modern Economics, W.W. Norton & Company Inc., New York.
  • Mehamli A. (2013), Determinants of Environmental Product Innovation in the Detergent and Maintenance Sector: Application for the European Ecolabel Certification, 'International Business Research', vol. 6, no. 2.
  • OECD (1991), Environmental Labelling in OECD Countries, OECD Publishing, Paris.
  • OECD (2009), Sustainable Manufacturing and Eco-Innovation. Framework, Practices and Measurement, OECD Publishing, Paris.
  • OECD (2010), Consumer Policy Toolkit, OECD Publishing, Paris.
  • OECD (2011), Fostering Innovation for Green Growth, OECD Publishing, Paris.
  • Ottman J., Stafford E., Hartman C. (2006), Avoiding green marketing myopia: ways to improve consumer appeal for environmentally preferable products, 'Environment', vol. 48, no. 5.
  • Piotrowski R., Kratz S. (1999), Eco-Labelling in the Globalised Economy, 'International Politics and Society', vol. 4.
  • Popp D., Newell R.G., Jaffe A.B. (2010), Energy, the environment, and technological change, [in:] Bronwyn Hall and Nathan Rosenberg (eds.) Handbook of the Economics of Innovation, North-Holland, Amsterdam.
  • Rennings K. (2000) Redefining innovation - eco-innovation research and the contribution from ecological economics, 'Ecological Economics', vol. 32, issue 2.
  • Rogers E.M. (2003), Diffusion of Innovations, The Free Press, New York.
  • Ryan B., Gross N. (1943), The Diffusion of Hybrid Seed Corn in two Iowa Communities, 'Rural Sociology', vol. 8.
  • Srinivasan V., Mason C.H. (1986), Nonlinear least squares estimation of new product diffusion models, 'Marketing Science', vol. 5.
  • Stoneman P. (2002), The Economics of Technological Diffusion, Blackwell, Oxford.
  • Stoneman P., Battisti G. (2010), The diffusion of new technology, [in:] Hall B.H., Rosenberg N. (eds.), Handbook of the Economics of Innovation, Amsterdam, Elsevier.
  • Stoneman P., Diederen P. (1994), Technology Diffusion and Public Policy, 'Economic Journal', vol. 104, no. 425.
  • USEPA (1993), Status Report on the Use of Environmental Labels Worldwide, Office of Pollution Prevention and Toxics, Washington.
  • Wysokińska Z. (2013), Transition To A Green Economy In The Context Of Selected European And Global Requirements For Sustainable Development, 'Comparative Economic Research', vol.16, issue 4.
  • Zhang T., Gensler S., Garcia R. (2011), A Study of the Diffusion of Alternative Fuel Vehicles: An Agent-Based Modeling Approach, 'Journal of Product Innovation Management', vol. 28.
  • Karakaya E., Hidalgo A., Nuur C. (2014), Diffusion of eco-innovations: A review, 'Renewable and Sustainable Energy Reviews', vol. 33.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171402215

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.