PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 9 (CD) | 279--289
Tytuł artykułu

Zarządzanie projektami kreatywnymi

Warianty tytułu
The Management of Creative Projects
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We współczesnej gospodarce coraz większego znaczenia nabierają tzw. Branże kreatywne, np. media, moda, projektowanie wnętrz itp. Są to branże o orientacji projektowej, czyli takie, w których przedsiębiorstwa realizują swoją działalność podstawową za pomocą projektów. W tradycyjnych branżach projektowych (np. budownictwo, IT) pojawiają się również coraz większe oczekiwania odnośnie nowatorstwa i oryginalności, zarówno w odniesieniu do oferowanych produktów, jak i procesów zarządzania. Należy przy tym zauważyć, że immanentną cechą projektów kreatywnych staje się niepewność co do wyników, zarówno w sensie produktowym, jak i finansowym. Celem artykułu będzie analiza i dyskusja na temat znaczenia kreatywności dla współczesnego zarządzania projektami. W oparciu o przegląd literatury przedmiotu oraz wyniki badań własnych zostaną zaprezentowane wybrane aspekty specyfiki zarządzania projektami kreatywnymi. W końcowej części pracy zostaną wskazane nowe wyzwania oferowane przez ten inspirujący obszar badawczy. (abstrakt oryginalny)
EN
Undeniably, nowadays the so called creative industries such as fashion, media or design seem to play an increasingly important role in the development of economy. All these industries are project-oriented, as projects are the main way of carrying on the activities of the enterprises. In traditional project-oriented industries (e.g. construction or IT) the expectations as to the novelty and originality seem to increase, as regards both - products and the management process. It has to be underlined that the important characteristic of creative projects is the uncertainty concerning technical and financial project's outcomes. The aim of the present paper is to analyse and discuss the significance of creativity in contemporary project management. On the basis of a literature review, as well as the author's own research results, selected aspects of creative project management are demonstrated. In the final part of the paper the new challenges offered by this inspiring research area are discussed. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
279--289
Opis fizyczny
Twórcy
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • Adler, P. S. i Chen, C. X. (2011). Combining creativity and control: Understanding individual motivation in large-scale collaborative creativity. Accounting, Organizations and Society, Vol. 36, 63-85.
  • Amabile, T. M. (1988). A model of creativity and innovation in organizations. W: B.M. Staw i L.L. Cummings (red.) Research in organizational behaviour, Greenwich: JAI Press, 123-167.
  • Amabile, T. M. (1996). Creativity and innovation in organizations. Boston: Harvard Business School.
  • Andriopoulos, C. (2003). Six paradoxes in managing creativity: An embracing act. Long Range Planning, Vol. 36, 375-388.
  • Banks, M., Calvey, D., Owen J. i Russell, D. (2002). Where the art is: defining and managing creativity in new media SMEs. Creativity and Innovation Management, Vol. 11, No. 4, 255-264.
  • Bettiol, M., i Sedita, S. R. (2011). The role of community of practice in developing creative industry projects. International Journal of Project Management, Vol. 29, 468-479.
  • Dawson, P. i Andriopoulos, C. (2014). Managing change, creativity and innovation. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage.
  • Drazin, R., Glynn, M.A. i Kazaniian, R.K. (1999). Multilevel theorizing about creativity in organizations: a sensemaking perspective. Academy of Management Review, Vol. 24, 286-307.
  • Grabher, G. (2004). Temporary architectures of learning: knowledge governance in project ecologies. Organization Studies, Vol. 25, 1491-1514.
  • Hartman, F., Ashrafi, R. i Jergeas, G. (1998). Project management in the live entertainment industry: what is different? International Journal of Project Management, Vol. 16, 269-281.
  • Jung, B. (2014). Jak mierzyć kreatywność? Przegląd podejść i prób metodologicznych. W: A. Zorska, M. Molęda-Zdziech i B. Jung (red.) Kreatywność i innowacyjność w erze cyfrowej. Twórcza destrukcja 2. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 61-76.
  • Kasza, J. (2014). Wieczna radość czy przymus kreatywności - próba spojrzenia na retorykę kreatywności z punktu widzenia kulturowej ekonomii politycznej. W: A. Zorska, M. Molęda-Zdziech i B. Jung (red.) Kreatywność i innowacyjność w erze cyfrowej. Twórcza destrukcja 2, Warszawa: Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 25-60.
  • Lorenzen, M. i Frederiksen, L. (2005). The management of projects and product experimentation: examples from the music industry. European Management Review, Vol. 2, 198-211.
  • Nayak, A. (2008). Experiencing creativity in organisations: A practice approach. Long Range Planning, Vol. 41, 420-439.
  • Seidel, S. (2011). Toward a theory of managing creativity-intensive processes: a creative industries study. Information Systems & E-Business Management, Vol. 9, 407-446.
  • Simon, L. (2006). Managing creative projects: An empirical synthesis of activities. International Journal of Project Management, Vol. 24, 116-126.
  • Suh, T., Bae, M., Zhao, H., Kim, S. K. i Arnold, M. J. (2010). A multi-level investigation of international marketing projects: The roles of experiential knowledge and creativity on performance. Industrial Marketing Management, Vol. 39, 211-220.
  • Sundstrom, P. i Zika-Viktorsson, A. (2009). Organizing for innovation in a product development project Combining innovative and result oriented ways of working - A case study. International Journal of Project Management, Vol. 27, 745-753.
  • Tiwana, A. i McLean, E.R. (2005). Expertise integration and creativity in information systems development. Journal of Management Information Systems, Vol. 22, 13-43.
  • Unsworth, K. (2001). Unpacking creativity. Academy of Management Review, Vol. 26, 228-297.
  • Woodman, R. W., Sawyer, J. E. i Griffin, R. W. (1993). Toward a theory of organizational creativity. Academy of Management Review, Vol. 18, 293-321.
  • Zorska, A., Molęda-Zdziech, M. i Jung, B. (red.) (2014). Kreatywność i innowacyjność w erze cyfrowej. Twórcza destrukcja 2. Warszawa: Oficyna Wydawnicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171402485

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.