PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 7, cz. 2 Firmy rodzinne - doświadczenia i perspektywy zarządzania | 169--182
Tytuł artykułu

Ocena regionalnych działań na rzecz wzrostu innowacyjności mikroprzedsiębiorstw. Doświadczenia warmińsko-mazurskich mikroprzedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Evaluation of the Regional Activities for the Growth of Micro Innovation. The Experience of Warmia-Masurian Microenterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problematyka innowacyjności stała się niezwykle popularną tematyką w rozważaniach badawczych ze względu na założenia zawarte w Strategii Lizbońskiej, dotyczące gospodarki krajów Unii Europejskiej (UE). Zgodnie z nimi w państwach europejskich w miarę upływu czasu ma dochodzić do przekształceń doprowadzających kraje starego kontynentu do gospodarki opartej na wiedzy oraz do poziomu konkurencyjności i rozwoju gospodarczego Stanów Zjednoczonych (USA). Za jeden ze stymulatorów do osiągnięcia takiego stanu uznaje się innowacyjność, czyli zdolność do kreacji innowacji w ujęciu ex ante i ex post. W pierwszym znaczeniu innowacyjność gospodarki to przypuszczalna możliwość wprowadzenia nowych rozwiązań, w ujęciu ex post natomiast traktowana jest jako wyniki działalności innowacyjnej przedsiębiorstw danej gospodarki uzyskane w danym czasie.(fragment tekstu)
EN
The aim of the study was to identify regional key conditions for innovative activities of microenterprises. The study was conducted on a representative sample of 382 microenterprises, of which 78.5% were classified as family enterprises. The main research method was the diagnostic survey method, which was used to carry out an original questionnaire. Based on the results, the assessment targets of effectiveness didn't differ significantly between innovative and non innovative enterprises. Suporting in gaining external capital for investment and promoting innovative attitudes among staff and employees were key objectives of the highest success rates for innovative activity The most useful and key activities were found to be: training about available sources of innovative activity financing, for example: loan funds or investment loans and programs to suport business start-up (vouchers for business start-ups, or a start-off). From the point of view innovative enterprises development, local authorities should pay attention on key activities and key obejctives.(author's abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Adamska M. (2009), Wpływ przedsiębiorczości rodzinnej na gospodarkę kraju [w:] G. Wrzeszcz-Kamińska (red.), Spójność społeczna i ekonomiczna Unii Europejskiej, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu, Wrocław.
  • Chung S. (2002), Building a national innovation system through regional innovation systems, "Technovation", z. 22, nr 8.
  • Glinka B., Pasieczny J. (2007), Społeczny kontekst innowacyjności - wybrane aspekty [w:] J. Bogdanienko, M. Kuzela, I. Sobczak (red.), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w warunkach globalnych, wyd. Adam Marszałek, Toruń.
  • Gorzelak G., Jałowiecki B. (2000), Konkurencyjność regionów, "Studia Regionalne i Lokalne", nr 1 (1).
  • Gust-Bardon N.I. (2011), Innowacyjność w aspekcie regionalnym, "Nierowności społeczne a wzrost gospodarczy", z. 23.
  • Kosała M., Wach K. (2011), Regionalne determinanty rozwoju innowacyjności przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie nr 866, Krakow.
  • Krugman P. (1991), Increasing teturns and economic geography, "Journal of Political Economy", vol. 99, no 3.
  • Lundvall B. (1994), The learning economy: challenges to economic theory and policy, Paper at the EAEPE Conference.
  • Mach Ł, Bębenek P., Burtny P. (2009), Badanie stanu innowacyjności opolskich MSP oraz aktywności i współpracy instytucji naukowo-badawczych pod kątem budowy systemu oceny wskaźnikowej na lata 2007-2013 w ramach Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Opolskiego. Wyd. Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki, Opole.
  • Morgan K. (1997), The Learning Region: Institutions, Innovation and Regional Renewal, "Regional Studies", z. 31, nr 5.
  • Parysek J. (1997), Podstawy gospodarki lokalnej. Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań.
  • Perspektywy rozwoju kluczowych sektorów województwa warmińsko mazurskiego. Raport z badań (2010), Wyd. Olsztyńska Szkoła Biznesu, Olsztyn.
  • Pietrzyk I. (2002), Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach członkowskich, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pinto H. (2009), The Diversity of Innovation in the European Union: Mapping Latent Dimensions and Regional Profiles, "European Planning Studies", z. 17, nr 2.
  • Porter M.E. (2002), Regional Foundations of Competitveness. Issues for Wales, referat wygłoszony podczas Future Competitiveness of Wales: Innovation, Entreprenuership and Technology Change, 3 kwietnia.
  • Romer P. (1990), Endogenous technological change, "Journal of Political Economy", vol. 98, no. 5.
  • Simmie J. (2003), Innovation and Urban Regions as National and International Nodes for the Transfer and Sharing of Knowledge, "Regional Studies , t. 37, nr 6-7.
  • UNECE (2009), Policy Options and Instruments for Financing Innovation: A Practical Guide to Early - Stage Financing, United Nations, New York, Geneva.
  • Vanhove N. (1999), Regional Policy: A European Approach, 3rd ed., Ashgate, Aldershot.
  • Weresa M.A. (2012), Systemy innowacyjne a konkurencyjność w świetle wybranych koncepcji teoretycznych, Prace i materiały Kolegium Gospodarki Światowej, SGH, Warszawa.
  • Żukowska J., Pindelski M. (2012), Szanse i ograniczenia innowacyjnej strategii firm rodzinnych, "Współczesne Zarządzanie", nr 4, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Krakow.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171402637

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.