PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 13 | nr 4 (56) Przedsiębiorczość w XXI wieku | 38--54
Tytuł artykułu

Przedsiębiorczość pozytywna - przyczyny i rezultaty przedsiębiorczości z zakresu pozytywnej teorii organizacji

Warianty tytułu
Positive Entrepreneurship : Antecedents and Outcomes of Entrepreneurship within Positive Organizational Scholarship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule dokonano próby konceptualizacji nowego podejścia do badań nad przedsiębiorczością - przedsiębiorczości pozytywnej. Jest to przeniesienie, a właściwie zawężenie do pola przedsiębiorczości rozważań badawczych toczonych pod szyldem pozytywnej teorii organizacji (positive organizational scholarship - POS). W artykule zaprezentowano zwłaszcza zjawiska pozytywne będące przyczynami procesu przedsiębiorczości oraz jego skutkami. Do przyczyn zaliczono kapitał psychologiczny, motywację prospołeczną i twórczość. Do rezultatów między innymi dobrostan psychologiczny, satysfakcję oraz równowagę między pracą a życiem prywatnym. W artykule zaprezentowano również wstępne wyniki badań dotyczących dobrostanu przedsiębiorców w różnych kategoriach, przeprowadzonych w ramach Globalnego Monitora Przedsiębiorczości. Artykuł otwiera nowe pole badawcze i zakończony jest propozycjami pytań badawczych. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper attempts to conceptualize a new approach in entrepreneurship research - positive entrepreneurship. It involves adapting or narrowing positive organizational scholarship to the field of entrepreneurship. More specifically, the paper presents positive phenomena that are antecedents and outcomes of the process of entrepreneurship. Among antecedents, psychological capital, pro-social motivation and creativity are discussed. The outcomes comprise psychological well-being, job satisfaction and worklife balance. The paper also presents the results of preliminary research on the well-being of various categories of entrepreneurs conducted as part of the Global Entrepreneurship Monitor. The paper opens a new research notion and is concluded with the propositions of research questions. (original abstract)
Rocznik
Tom
13
Strony
38--54
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Aldwin, C.M. i Revenson, T.A. (1987). Does coping help? A re-examination of the relation between coping and mental health. Journal of Personality and Social Psychology, (53), 337-348.
  • Amabile, T.M., Barsade, S.G., Mueller, J.S. i Staw, B.M. (2005). Affect and creativity at work. Administrative Science Quarterly, 50 (3), 367-403.
  • Binder, M. i Coad, A. (2013). Life satisfaction and self-employment: A matching approach. Small Business Economics, 40 (4), 1009-1033.
  • Birley, S. i Westhead, P. (2004). A taxonomy of business start-up reasons and their impact on firm growth and size. Journal of Business Venturing, 9 (1), 7-31.
  • Bratnicki, M. (2002). Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
  • Cameron, K.S. i Spreitzer, G.M. (red.). (2012). The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship. Oxford/New York: Oxford University Press.
  • Carter, S. (2011). The rewards of entrepreneurship: exploring the incomes, wealth, and economic well-being of entrepreneurial households. Entrepreneurship Theory & Practice, 34, 39-55.
  • Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York: Harper/Collins.
  • Dawson, C., de Meza, D., Henley, A. i Arabsheibani, G.R. (2014). Entrepreneurship: Cause and consequence of financial optimism. Journal of Economics & Management Strategy, 23 (4), 717-742.
  • Fredrickson, B.L. (2009). Positivity: Groundbreaking Research Reveals How to Embrace the Hidden Strength of Positive Emotions, Overcome Negativity, and Thrive. New York: Crown.
  • Grant, A.M. i Berg, J.M. (2012). Prosocial motivation at work. When, why, and how making a difference makes a difference. W: K.S. Cameron i G.M. Spreitzer (red.), The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship (28-44). Oxford/New York: Oxford University Press.
  • Grant, A.M. i Berry, J. (2011). The necessity of others is the mother of invention: Intrinsic and prosocial motivations, perspective-taking, and creativity. Academy of Management Journal, 54 (1), 73-96.
  • Greenhaus, J.H., Parasuraman, S., Granrose, C.S., Rabinowitz, S. i Beutell, N.J. (1989). Sources of work-family conflict among two-career couples. Journal of Vocational Behavior, 34, 133-153.
  • Hamilton, B.H. (2000). Does entrepreneurship pay? An empirical analysis of the returns to self-employment. Journal of Political Economy, 108 (3), 604-631.
  • Hayek, M. (2012). Control beliefs and positive psychological capital: Can nascent entrepreneurs discriminate between what can and cannot be controlled? Journal of Management Research, 12 (1), 3-13.
  • Karasek, R.A. (1979). Job demands, job decision latitude, and mental strain: Implications for job redesign. Administrative Science Quarterly, 24, 285-308.
  • Koellinger, P., Minniti, M. i Schade, C. (2007). "I think I can, I think I can": Over- confidence and entrepreneurial behavior. Journal of Economic Psychology, 28 (4), 502-527.
  • Lemańska-Majdzik, A. (2013). Powody prowadzenia własnej działalności gospodarczej małych firm. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, (2), 48-56.
  • Lofstrom, M. (2013). Does self-employment increase the economic well-being of low- skilled workers? Small Business Economics, 40 (4), 933-952.
  • Loscocco, K.A. (1997). Work-Family linkages among self-employed women and men. Journal of Vocational Behavior, 50, 204-226.
  • Luthans, F., Youssef, C.M. i Avolio, B.J. (2007). Psychological Capital: Developing The Human Competitive Edge. Oxford: Oxford University Press.
  • Oldham, G.R. i Cummings, A. (1996). Employee creativity: Personal and contextual factors at work. Academy of Management Journal, 39 (3), 607-634.
  • Paoli, P. i Merllie, D. (2001). Third European Survey on Working Conditions 2000. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  • Parasuraman, S. i Simmers, C.A. (2001). Type of employment, work-family conflict and well-being: a comparative study. Journal of Organizational Behavior, 22, 551-568.
  • Pavot, W. i Diener, E. (2008). The Satisfaction with Life Scale and the emerging construct of life satisfaction. Journal of Positive Psychology, (3), 137-152.
  • Peterson, C. i Seligman, M.E.P. (2003). Positive organizational studies: Lessons from positive psychology. W: K.S. Cameron, J.E. Dutton i R.E. Quinn (red.), Positive Organizational Scholarship. Foundations of A New Discipline (14-27). San Francisco: Berrett-Koahler Publishers.
  • Quinn, R.W. (2002). Flow in knowledge work: High performance experience in the design of national security technology. Administrative Science Quarterly, 50 (4), 610-641.
  • Sankelo, M. i Akerblad, N. (2009). Nurse entrepreneurs' well-being at work and associated factors. Journal of Clinical Nursing, 18, 3190-3199.
  • Shepherd, D. i Haynie, J.M. (2009). Birds of a feather don't always flock together: Identity management in entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 24, 316-337.
  • Stephan, U. i Roesler, U. (2010). Health of entrepreneurs versus employees in a national representative sample. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83, 717-738.
  • Uy, M.A., Foo, M.-D. i Song, Z. (2013). Joint effects of prior start-up experience and coping strategies on entrepreneurs' psychological well-being. Journal of Business Venturing, 28, 583-597.
  • Vallerand, R.J., Blanchard, C.M., Mageau, G.A., Koestner, R., Ratelle, C., Leonard, M. i Gagne, M. (2003). Les passions de l'ame: on obsessive and harmonious passion. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 756-767.
  • Vallerand, R.J., Paquet, Y., Philippe F.L. i Charest, J. (2010). On the role of passion for work in burnout: A process model. Journal of Personality, 78, 289-312.
  • Youssef, C.M. i Luthans, F. (2012). Psychological capital. Meaning, findings and future directions. W: K.S. Cameron i G.M. Spreitzer (red.) The Oxford Handbook of Positive Organizational Scholarship (17-27). Oxford/New York: Oxford University Press.
  • Ziyae, B., Mobaraki, M.H. i Saeediyoun, M. (2015). The effect of psychological capital on innovation in information technology. Journal of Global Entrepreneurship Research, (5), 1-8.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171402885

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.