Warianty tytułu
The Role of Innovation in Creating Competitiveness of Family Businesses
Języki publikacji
Abstrakty
Artykuł wskazuje na innowacyjność jako kluczowy czynnik osiągania korzystnej zmiany pozycji strategicznej finny rodzinnej w warunkach ostrej konkurencji. Stanowi próbę określenia uwarunkowań decyzji zarządczych w tym zakresie oraz czynników, od którego zależy implementacja strategii proinnowacyjnej. Opiera się na wynikach kierowanego przez autora projektu badawczego, na dokumentacji zgromadzonej przez GUS i Państwową Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz na wynikach analizy literatury podejmującej ten temat. Badania własne, stanowiące analizę i diagnozę procesu wprowadzania zmian o charakterze nowości w małych i średnich przedsiębiorstwach rodzinnych realizowane były - wspólnie z dr В Żelazko z Instytutu Przedsiębiorstwa SGH - na przykładzie przedsiębiorstw rodzinnych w regionie śląskim.(abstrakt oryginalny)
This article points to innovation as a key factor in achieving positive change in the strategic position of the family business in a highly competitive environment. It attempts to identify determinants of managerial decisions in this regard and the factors on which depends the implementation of pro-innovation strategy. It is based on the results of the research project conducted by the authors of this paper and on documentation gathered by the Central Statistical Office of Poland and the Polish Agency for Enterprise Development, also on the results of analysis of the literature. Our findings, that include analysis and diagnosis of the process of introducing innovations in small and medium-sized family businesses were implemented - together with PhD. B. Żelazko from the Enterprises Institute of the Warsaw School of Economics - on family businesses in the Silesia region.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
77--92
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
- 1. Urząd Statystyczny w Szczecinie (2013), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2010-2012, GUS, Warszawa 2013, s. 7.
- 2. GUS (2014),Dz/a/a/ność innowacyjna w Polsce 2013, GUS 2014.
- 3. Flejterski S. (1984), Istota i mierzenie konkurencyjności międzynarodowej, "Gospodarka Planowa", nr 9/1984, s. 390-394;
- 4. Kraśnicka Т., Ingram Т. (red.),(2014) Innowacyjność przedsiębiorstw-koncepcje, uwarunkowania i pomiar, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2014, s. 16-18.
- 5. Klimek J., Lipiec J. (2015), Firmy rodzinne w perspektywie unijnej, Unia Europelska.pl, dwumiesięcznik, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 3(232), s. 31.
- 6. Klimek J., Żelazko B.( 2015), Innowacyjność przedsiębiorstw rodzinnych w regionie śląskim, [w:] J. Klimek, B. Żelazko, (red), Innowacyjność przedsiębiorstw rodzinnych - uwarunkowania i przejawy, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2015,
- 7. Komisja Europejska (2009), Overview of family-business-relevant issues: research, networks, policy measures and existing studies.
- 8. Stankiewicz M.J. (2005), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Wydawnictwo "Dom Organizatora", Toruń.
- 9. Śliwiński R. (2012), Zasoby kształtujące konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, "Gospodarka Narodowa", nr 4/2012, s. 53.
- 10. Zadura-Lichota P. (red.) (2013), Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata, PARP, Warszawa 2013, s. 118.
- 11. Żelichowska M. (2013), Wybrane instrumenty i standardy zarządzania jakością wspierające proces rozwoju innowacji produktowych, [w:] J. Staszewska (red), Przedsiębiorstwo przemysłowe wobec wyzwań XXI wieku, Wydawnictwo Unikat 2, Kraków-Warszawa 2013, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/45/id/933
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403017