PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 54 Wybrane Problemy Systemów Transportowych w Drugiej Dekadzie XXI wieku | 115--134
Tytuł artykułu

Efekty inwestycji w infrastrukturę transportu i problemy z ich oceną

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Effects of Transport Infrastructure Investments and Problems of Their Assessment
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W warunkach ograniczonych środków finansowych na realizację projektów infrastrukturalnych w transporcie bardzo ważne jest, aby przeznaczyć fundusze na te projekty, które wygenerują największe efekty pozytywne zarówno występujące u bezpośrednich użytkowników projektu, jak i szersze efekty ekonomiczne. W obecnej praktyce gospodarczej szersze efekty ekonomiczne rzadko są uwzględniane w ocenie opłacalności projektów inwestycyjnych w infrastrukturę transportu. Celem artykułu jest przeprowadzenie dyskusji nad różnorodnością efektów generowanych w gospodarce przez inwestycje infrastrukturalne oraz nad możliwościami ich uwzględnienia w różnych metodach oceny projektów infrastrukturalnych. W artykule zaprezentowano wyniki badań literatury na temat efektów inwestycji w infrastrukturę transportu oraz prac wykonanych w ramach projektu I-C-EU (Impact of Transport Infrastructure on International Competitiveness of Europe), realizowanego w 7 Programie Ramowym UE. (fragment tekstu)
EN
All countries face the basic economic problem of allocating limited financial resources among competing uses in a way that maximizes the net benefits to society. In assessing the transport infrastructure project, it is essential to capture as many effects as possible in order to invest in these projects, which give the greatest benefits and improve productivity. The article discusses the different kinds of effects of transport infrastructure investments. The direct economic impacts of a transport project include effects felt by providers and immediate users of the transport system. These impacts are nearly always captured in transport infrastructure appraisal. The inclusion of indirect effects allows for a more complete, more accurate assessment of the expected effects generated by the transport infrastructure investments. Thus, different methods of transport infrastructure assessment to capture wider economic impacts are presented, as well as their advantages and disadvantages. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Banister D., Berechman Y., Transport investment and the promotion of economic growth, "Journal of Transport Geography" 2001, vol. 9, issue 3.
  • Betancor O., Hernández A., Socorro M.P., Revision of infrastructure project assessment practice in Europe regarding impacts on competitiveness, Deliverable 2.2 for the I-C-EU project, FEDEA, Madrid 2013, http://www.i-c-eu.eu/deliverables/I-C-EU-WP2-D2.2-FEDEA.pdf.
  • Borkowski P., Adamowicz E., Pawłowska B., Kozlak A., Burnewicz J., Bak M., Recommendation on EU Policy Assessment Methodology to Capture Wider Economic Impacts of Transport Infrastructure Investment, Deliverable D4.3 of the I-C-EU project, TML, Leuven 2014.
  • Domańska A., Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  • Evaluating the state-of-the-art in investment for transport and energy networks, Deliverable 1 for the EVA-TREN project, European Commission, Directorate General Energy and Transport 2007, http://www.transport-research.info/Upload/Documents/201212/ 20121215_150641_58200_Deliverable_1.pdf.
  • Fisher M., Travel demand [w:] Analytical transport economics. An international perspective, Edited by J. Polak, A. Heertje, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2001.
  • Handbook of regional growth and development theories, Edited by R. Capello, P. Nijkamp, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2009.
  • Heggie I., Ekonomika inwestycji transportowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1978.
  • High speed rail: international comparisons. Final Report, Steer Davies Gleave, London, February 2004.
  • Impact of transport infrastructure investment on regional development, OECD, Paris 2002.
  • Kamińska T., Makroekonomiczna ocena inwestycji infrastrukturalnych na przykładzie transportu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1999.
  • Kiel J., Raha N., Schade W., Schneekloth N., IASON Integrated Appraisal of Spatial economic and Network effects of transport investments and policies, Deliverable 7 Case studies on network effects and transport pricing.
  • Koźlak A., Pawłowska B., Wpływ transportowych inwestycji infrastrukturalnych na podnoszenie konkurencyjności regionów, [w:] Efektywny transport - konkurencyjna gospodarka, red. M. Michałowska,Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2009.
  • Koźlak A., Nowoczesny system transportowy jako czynnik rozwoju regionów w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012.
  • Lakshmanan T., Chatterje L., Economic consequences of transport improvements, "Access" 2005, no 5.
  • Mackie P., Nellthorp J., Kiel J., SchadeW., Nokkala M., IASON Integrated Appraisal of Spatial economic and Network effects of transport investments and policies, Deliverable 1: IASON Project Assessment Baseline.
  • Metsäranta H., Törmä H., Kinnunen J., Laakso S., Zimoch U., The wider economic impacts of transport investments, Deliverable 5.3 for The Bothnian Green Logistic Corridor project. The Steering Group, Helsinki 2014, http://www.helsinki.fi/ruralia/asiantuntijapalvelut/ ytp_fin/pdf/BGLC_WP_53_report_Final_12022014.pdf.
  • Multi-criteria analysis: a manual, Department for Communities and Local Government, London 2009, http://eprints.lse.ac.uk/12761/1/Multi-criteria_Analysis.pdf.
  • Odgaard T., Kelly C., Laird J., Current practice in project appraisal in Europe, Deliverable 1 for the HEATCO project. COWI/ITS 2005, http://www.transport-research.info/Upload/ Documents/201301/20130122_113558_74349_hd1final.pdf.
  • Oosterhaven J., Knaap T., Spatial economic impacts of transport infrastructure investments, [w:] Transport projects, programmes, and policies: evaluation needs and capabilities, Edited by A. Pearman, P. Mackie, J. Nellthorp, Ashgate Publishing, Hampshire 2003.
  • Prospects from land-use and land-use transport interaction modeling, Appendix D to report A new look at Multi-Modal Modelling, David Simmonds Consultancy, Cambridge 2001.
  • Prud'homme R., Transport and economic development, Report of the 109 Round Table on Transport Economics, ECMT, Paris 2002.
  • Rietveld P., Nijkamp P., Transport infrastructure and regional development, [w:] Analytical transport economics. An international perspective, Edited by J. Polak, A. Heertje, Edward Elgar Publishing, Cheltenham 2001.
  • Rietveld P., Infrastructure and regional development. A survey of multiregional economic models, "The Annals of Regional Science" 1989, no 23.
  • Rosik P., Szuster M., Rozbudowa infrastruktury transportowej a gospodarka regionów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2008.
  • Strona internetowa projektu I-C-EU: http://www.i-c-eu.eu.
  • Verhoef E., Nijkamp P., Rietveld P., Lakshmanan T., Benefits and costs of transport, Classification, metodologies and policies, "Papers in Regional Science" 2001, vol. 80, issue 2.
  • Vickerman R., Location, accessibility and regional development: the appraisal of trans-European networks, "Transport Policy" 1995, vol. 2, no 4.
  • Vickerman R., Recent evolution of research into the wider economic benefits of transport, [w:] Infrastructure investments, by the wider economic benefits of transport. Macro-, meso- and micro- economic transport planning and investment tools, Report of the 140 Round Table on Transport Economics, OECD/ITF, Paris 2008.
  • Wegener M., Fürst F., Land-use transport interaction: state of the art, Berichte aus dem Institut für Raumplanung 46, Institute of Spatial Planning, University of Dortmund, Dortmund 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403071

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.