PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 54 Wybrane Problemy Systemów Transportowych w Drugiej Dekadzie XXI wieku | 135--150
Tytuł artykułu

Uwarunkowania wykorzystania metody referencyjnej oceny projektów infrastrukturalnych - wnioski z analizy modelu brytyjskiego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Conditions for Use of Reference Class Methode in Asessment of Infrastructure Projects - Experiences from British Method for Curbing Optimism Bias
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Interesująca jest zwłaszcza analiza rozwiązań brytyjskich jako radykalnie odmiennych od praktyki stosowanej w Europie kontynentalnej. Wynika to głównie z przyjmowania przez władze brytyjskie innej perspektywy oceny projektów inwestycyjnych, a zwłaszcza przywiązywanie dużej wagi do oceny ryzyka i wrażliwości inwestycji. Kluczowe jest przyjęcie w ocenie perspektywy zewnętrznej, a nie wewnętrznej. Istotą metod polegających na referencyjnej ocenie projektu jest odniesienie oszacowanych parametrów charakteryzujących projekt inwestycyjny do wzorca, który stanowią przeciętne wyniki oszacowań wartości tych samych parametrów w grupie podobnych projektów. Chociaż ta ogólna zasada wydaje się słuszna, to o praktycznej przydatności przesądzają rozwiązania implementacyjne. Analiza modelu brytyjskiego - jak dotąd jedynego, w którym zastosowano w praktyce założenia oceny referencyjnej - pozwala na wskazanie możliwych pułapek czekających na wdrażających metodologię oceny opartą na zasadach referencyjnych. (fragment tekstu)
EN
The paper deals with the problem of objective cost assessment in infrastructure projects. For some years method of reference class based assessment e.g. one that refers results of particular project assessment to the average result in appropriate reference class, has been advocated. So far the only instance of practical use of reference class method is British procedure for dealing with excessive optimism bias in assessment of infrastructure projects. In the paper the British approach is analysed in order to evaluate its overall performance and usefulness for other national assessment methodologies. Critical analysis of the way in which British method builds reference classes follows. On this basis recommendations for use of reference classes in assessment of infrastructure projects are drawn. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Borkowski P., Adamowicz E., Pawlowska B., Kozlak A., Burnewicz J., Bak M., Deliverable 4.3: Recommendation on EU Policy Assessment Methodology to Capture Wider Economic Impacts of Transport Infrastructure Investment, ICEU Project Report for European Commission, Directorate General Research & Innovation, Brussels 2014.
  • Borkowski P., Metody obiektywizacji oceny ryzyka w inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2012.
  • Flyvbjerg B., COWI, Procedures for Dealing with Optimism Bias in Transport Planning, British Department of Transport, June 2004.
  • Flyvbjerg B., Bruzelius N., Rothengatter W., Megaprojects and Risk: An Anatomy of Ambition, Cambridge University Press, Cambridge 2003.
  • Flyvbjerg B., Skamris Holm M., Buhl S.L., What causes cost overrun in transport infrastructure projects?, "Transport Reviews" 2004, nr 24(1).
  • Guide to cost-benefit analysis of investment projects Structural Funds, Cohesion Fund and Instrument for Pre-Accession, European Commission, Brussels 2008.
  • Kahneman D., Tversky A., Prospect theory: An analysis of decisions under risk, "Econometrica" 1979, nr 47.
  • Kiel J., Smith R., Ubbels B., Deliverable 3.3: Good Model Practices for Infrastructure Projects, ICEU Project Report for European Commission Directorate General for Research and Innovation, Brussels 2013.
  • Lovallo D., Kahneman D., Delusion of success: How optimism undermines executives' decisions, "Harvard Business Review", July 2003.
  • Mott MacDonald, Review of Large Public Procurement in the UK, Study for HM Treasury, HM Treasury, London 2002.
  • Niebieska księga. Sektor transportu publicznego, JASPERS, Warszawa 2008.
  • Pollock A.M., Player S., An Examination of the UK Treasury's Evidence Base for Cost and Time Overrun Data in UK Value-for-Money Policy and Appraisal, "Public Money & Management" 2007, vol. 27, issue 2.
  • The Supplementary Green Book Guidance on Optimism Bias, HM Treasury, London 2003.
  • Weisbrod G., Grovak M., Comparing approaches for valuing economic development benefits of transportation projects, "Transportation Research Record" 1998, no 1649, Transportation Research Board, Washington 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403077

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.