Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
The Role of Universities in the Transition from the Investment-Driven to the Innovation-Driven Stage of Economic Development
Języki publikacji
Abstrakty
Przejście w gospodarce od etapu opartego na inwestycjach do etapu opartego na innowacjach odbywa się m.in. przez instytucjonalizację procesów wynalazczych i innowacyjnych. W gospodarce opartej na inwestycjach wynalazki były z reguły produktem niezależnych wynalazców-innowatorów, z reguły nie w pełni wynagradzanych za ponoszone wysiłki i przyjmowane ryzyko. W gospodarce opartej na innowacjach aktywność wynalazcza i komercjalizacja wiedzy są przejmowane przez firmy innowacyjne i jednostki badawcze (uniwersytety), które stają się przez to częścią systemu gospodarczego i bezpośrednio uczestniczą w podziale przychodów z działalności gospodarczej. Sektor przedsiębiorstw zostaje dodatkowo obciążony kosztami wysiłków, jakie na jego rzecz świadczą uniwersytety i firmy innowacyjne, łącznie z opłatą za ryzyko ponoszone przez te podmioty. Stopień instytucjonalizacji aktywności wynalazczej i komercjalizacji wiedzy jest jednym z symptomów utrwalania się w danym kraju czy regionie gospodarki innowacyjnej (opartej na wiedzy).(abstrakt oryginalny)
The transition between the investment-driven and the innovation-driven stages of economic development involves the process of institutionalization of inventive and innovative activity. At the investment-driven stage of development, the inventive activity had been undertaken by inventor-amateur, who, as a rule, was only partially compensated by businesses for his capital investment, effort and risk taken. When the businesses become more innovative, inventors - amateurs are gradually replaced by professional inventive fi rms. Universities gradually become investment firms, they commercialize their research and ask remuneration from businesses for their inventive activity. This new role of universities in any country, performed side by side with the traditional one, producing and disseminating research as a public good, symbolizes the beginning of the transition process of the economy from the investment-driven to the innovation-driven stage of economic development. The level of institutionalization of innovation activity and commercialization of knowledge is one of the indicators of the consolidation of an economy in the innovation-driven stage of development. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
303--313
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Polska Akademia Nauk
Bibliografia
- Audretch D.B., Lehman E.E. (2006), The Role of Clusters in Knowledge Creation and Diffusion, London.
- Gomułka S. (1998), Teoria innowacji i wzrostu gospodarczego, CASE, Warszawa.
- Jóźwiak J. (2002), Enterpreneurial versus traditional model of the university. The Polish experience, w: Industry Relationships for Accession States Centres of Excellence in Higher Education, Budapest University of Technology and Economics, Budapest.
- Jóźwiak J. (2013), W poszukiwaniu modelu uczelni przyszłości, "Nauka Polska".
- Kowalski A.M. (2013), Znaczenie klastrów dla innowacyjności gospodarki polskiej, SGH, Warszawa.
- Sztompka P. (2014), Uniwersytet współczesny. Zderzenie dwóch kultur, "Nauka", nr 1, PAN.
- Wissema I.G. 2005, Technostarterzy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
- Wojnicka E. 2005, Stan rozwoju centrów transferu technologii. Wyniki analizy ilościowej (omówienie), w: M. Dzierżanowski, S. Szultke, P. Tamowicz, E. Wojnicka, Raport końcowy z badań. Analiza stanu i kierunków rozwoju parków naukowo-technologicznych, inkubatorów technologicznych i centrów transferu technologii, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403079