PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | R. 13, nr 4, cz. 1 | 61--69
Tytuł artykułu

Zarządzanie wrażeniem w rachunkowości a rzetelność informacji sprawozdawczych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Impression Management in Accounting and the Fairness of Reported Information
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie wrażeniem jest nieodłączną częścią działalności przedsiębiorstw. W ramach rachunkowości zarządzanie wrażeniem budzi jednak duże kontrowersje i utożsamiane bywa z negatywnie rozumianą kreatywnością. Celem tego artykułu jest przedstawienie zarządzania wrażeniem w ramach rachunkowości oraz ocena tego zjawiska z punktu widzenia rzetelności raportowania informacji finansowych. Na początku wyjaśniono istotę zarządzania wrażeniem, następnie zaprezentowano sposoby jego wykorzystania w rachunkowości. Artykuł stwierdza, że niewielka doza zarządzania wrażeniem jest zjawiskiem pożądanym w rachunkowości. (abstrakt oryginalny)
EN
Impression management is an inherent part of business activity. Within accounting, impression management is controversial and is associated with negatively perceived creativity. The aim of this paper is to present impression management in accounting and to asses it in terms of fairness of reporting financial information. At first, the essence of impression management was explained, then the ways of its application in accounting were presented. The paper concludes that a small dose of impression management is a desirable phenomenon in accounting. (original abstract)
Rocznik
Strony
61--69
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • 1. Beattie, V. A. and Jones, M. J. (1992), The Use and Abuse of Graphs in Annual Reports: Theoretical Framework and Empirical Study, "Accounting and Business Research", Vol. 22.
  • 2. Białas-Szymańska M. (2008), Cienka linia między kreatywna rachunkowością a oszustwem finansowym, "Monitor Rachunkowości i Finansów", nr 1.
  • 3. Fama E. F., Jensen M. C. (1983), Separation of ownership and control, "Journal of Law and Economics", No. 25.
  • 4. Godfrey J., Marther P., Ramsay A. (2003), Earnings and Impression Management in Financial Reports: The Case of CEO Changes, "Abacus", Vol. 39, Issue 1.
  • 5. Griffits J. (1986), Creative Accounting, Sidgwick & Jackson, London.
  • 6. Jones M. J. (2011), Creative Accounting, Fraud and International Accounting Scandals, John Wiley & Sons.
  • 7. Leary M. R, Kowalski R. M. (1990), Impression Management: A Literature Review and Two-Component Model, "Psychological Bulletin" Vol. 107, No. 1.
  • 8. Maślanowski K. (2005), Rachunkowość kreatywna a wartość informacyjna sprawozdań finansowych, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości" nr 25 (81).
  • 9. Merkl-Davies D. M., Brennan N. M. (2007), Discretionary disclosure strategies in corporate narratives: incremental information or impression management?, "Journal of Accounting Literature", No. 26.
  • 10. Michalczyk L. (2013), Rola inżynierii rachunkowości w kształtowaniu wyników finansowych przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • 11. Moczydłowska W. (2003), Kreatywna tak, agresywna nie, "Gazeta Prawna" nr 7 z 10.01.
  • 12. Neu D. (1991), Trust, Impression Management and the Auditing Profession, "Critical Perspectives on Accounting", No. 2 (4).
  • 13. Osma B. G., Guillamon-Saorin E. (2009), Corporate governance and impression management in annual results press releases, "Accounting, Organizations and Society", Vol. 36, Issues 4-5.
  • 14. Rahman S. (2012), Impression Management Motivations, Strategies and Disclosure Credibility of Corporate Narratives, "Journal of Management Research", Vol. 4, No. 3.
  • 15. Revsine L. (1991), The Selective Financial Misrepresentation Hypothesis, "Accounting Horizons", Vol. 5, No. 4.
  • 16. Schlenker B. R. (1980), Impression management: The self-concept, social identity, and interpersonal relations. Brooks/Cole, Monterey, CA.
  • 17. Schneider D. J. (1981), Tactical self-presentations: Toward a broader conception w J. T. Tedeschi (red.), Impression management theory and social psychological research, New York Academic Press.
  • 18. Sikorska M. (2005), Koncepcja true and fair view w Międzynarodowych Standardach Rachunkowooeci oraz standardach rachunkowości amerykańskiej, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości", nr 25.
  • 19. Słownik języka polskiego (2015), PWN, http://sjp.pwn.pl, dostęp dnia 31.03.2015.
  • 20. Steinbart P. J. (1989), The Auditor's Responsibility for the Accuracy of Graphs in Annual Reports: Some Evidence of the Need for Additional Guidance, "Accounting Horizons", September.
  • 21. Surdykowska S. (2005), Rachunkowość kreatywna a oszustwa księgowe, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
  • 22. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.
  • 23. Żaba-Nieroda R. (2011), Kształtowanie wizerunku korporacji, "Zeszyty Naukowe MWSE w Tarnowie", nr 1(17).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403177

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.