PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 4, cz. 2 Zarządzanie w regionie turystycznym | 61--74
Tytuł artykułu

Regionalizacja światowego rynku cruisingu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Regionalization of World Cruise Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest identyfikacja czynników wpływających na kształtowanie się zjawiska regionalizmu na rynku cruisingu. Ponadto postawiono hipotezę badawczą, że uwarunkowania geograficzne regionów i związane z tym warunki bioklimatyczne mają istotny wpływ na regionalizację rynku cruisingu. W pracy zastosowano metody badań eksploracyjnych, metodę analizy porównawczej, dedukcji oraz przeprowadzono badania literaturowe.(fragment tekstu)
EN
Over the past two decades, cruise ship market in the world is one of the most dynamically developing segment of tourist economy. It has been observed that Caribbean Sea region and Mediterranean Sea region are the most important leading cruising markets. Other regions of the world have a much smaller market share. The phenomenon of concentration of supply and demand on the cruise ship market is determined by numerous factors such as: geographical, economic, infrastructural etc. The purpose of this article is to identify factors affecting evolution of the phenomenon of regionalization on cruise ship market and to indicate regions of cruise ship market concentration. There have been applied a few research methods such as: an exploration method, a comparative analysis method, a deduction method and a desk research method.(original abstract)
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • A Unified Global Voice (2013), Charting the future for Cruising, 2013 Annual Report, Cruise Line International Association, New York.
  • Bar R., Dolinski A. (1976), Geografia turystyczna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  • Butler R. (1980), The Concept of a Tourism Area Cycle of Evolution: Implications for Management of Resources, "Canadian Geographer", vol. 24, no.1.
  • Chen E. (2012), Cruise Industry Trends to 2025, Ocean Shipping Consultants, Royal Haskoning DHV UK Ltd.
  • CLIA 2014 (2014), State of the Cruise Industry Report, Cruise Line International Association, Washington.
  • Cornell J. (2010), World Cruising Destinations, An Inspirational Guide to All Sailing Destinations, ADLARD COLES NAUTICAL, Londyn.
  • Cruise Industry Outlook (2015), Cruising to new |Horizon and Offering Travelers More, Cruise Line International Association, Washington.
  • Czernek K. (2010), Uwarunkowania współpracy na rzecz rozwoju turystyki w regionie, praca doktorska pod kierunkiem Ptof. dr hab. G. Gołembskiego, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
  • Gaworecki W.W. (2007), Turystyka, Wyd V zmienione, PWE, Warszawa.
  • Gołembski G. (red.) (2009), Regionalne aspekty rozwoju turystyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Hamilton J., Maddison D., Tol R. (2005), Climate change and international tourism: a simulation study. Global Environmental Change.
  • Hamilton J., Tol R. (2007), The impact of climate change on tourism in Germany, the UK and Ireland: a simulation study. Regional Environment Change.
  • Kizielewicz J. (2014a), Cruising w regionie Morza Bałtyckiego - stan i perspektywy rozwoju, [w:] J. Dąbrowski, T. Nowosielski (red.), Porty morskie i żegluga w systemach transportowych, InfoGlobMar 2014, Instytut Transportu i Handlu Morskiego, Uniwersytet Gdański, Gdańsk.
  • Kizielewicz J. (2014b), Sezonowość ruchu pasażerskiego na statkach wycieczkowych w porcie morskim w Gdyni, [w:] "Logistyka" (6/2014), Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań. Kompendium wiedzy o turystyce (2002), red. G. Gołembski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Poznań.
  • Kruczek Z. (2009), Polska Geografia atrakcji turystycznych, Wyd. PROKSENIA, Kraków.
  • Lijewski T., Mikułowski B., Wyrzykowski J. (1985), Geografia turystyki polski, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Liszewski S. (2008), Ewolucja poglądów na temat regionów turystycznego. Od regionu krajoznawczego po funkcjonalny, [w:] G. Gołembski (red.), Turystyka, jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Lück M. (ed.), (2007), The Encyclopedia of Tourism and Recreation in Marine Environments, CABI International, 306, Cambridge.
  • Mileska M.I. (1963), Regiony turystyczne Polski, stan obecny i potencjalne warunki rozwoju, "Prace Geograficzne", nr 43, IGiPZ, Warszawa.
  • Miotke-Dzięgiel J. (2003), Turystyka morska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Nawrot Ł., Zmyślony P. (2009), Międzynarodowa konkurencyjność regionu turystycznego, Od programowania rozwoju do zarzadzania strategicznego, PROKSENIA, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403531

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.