PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 13 | nr 4 (56) Przedsiębiorczość w XXI wieku | 101--114
Tytuł artykułu

Społeczno-poznawcze uwarunkowania intencji przedsiębiorczej

Warianty tytułu
Socio-Cognitive Determinants of Entrepreneurial Intentions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie o społeczno-poznawcze źródła intencji przedsiębiorczej studentów kierunków biznesowych w Polsce. Na podstawie literatury przedmiotu, zakorzenionej głównie w społeczno-poznawczej teorii Alberta Bandury, sformułowano szereg hipotez dotyczących zależności między intencją przedsiębiorczą a poczuciem skuteczności przedsiębiorczej, orientacją pozytywną oraz posiadaniem wzorców przedsiębiorczych w najbliższym otoczeniu. Badanie objęło 129 studentów Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Weryfikacja hipotez została przeprowadzona na podstawie analizy regresji. Badanie wykazało, że poczucie własnej skuteczności przedsiębiorczej jest pozytywnie związane z intencją przedsiębiorczą. Ponadto orientacja pozytywna i posiadanie wzorców przedsiębiorczych okazały się istotnymi statystycznie predyktorami poczucia skuteczności przedsiębiorczej. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this study is to investigate socio-cognitive determinants of entrepreneurial intentions of business students in Poland. Based on the extant literature, grounded mostly in the socio-cognitive theory of Albert Bandura, I have formulated a number of hypotheses on the relationships between entrepreneurial intentions and entrepreneurial self-efficacy, positive orientation and entrepreneurial role models. The study uses a sample of 129 students of the Faculty of Management, University of Warsaw. The hypotheses were tested with the use of linear regression models. The results reveal that entrepreneurial self-efficacy positively relates to entrepreneurial intentions. Moreover, positive orientation and entrepreneurial role models are statistically significant in explaining entrepreneurial self-efficacy. (original abstract)
Rocznik
Tom
13
Strony
101--114
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Ajzen, I. (1991). Theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control. New York: Freeman.
  • Begley, T.M. i Boyd, D.P. (1987). A comparison of entrepreneurs and managers of small business firms. Journal of Management, 13 (1), 99-108.
  • Boyd, N.G. i Vozikis, G.S. (1994). The influence of self-efficacy on the development of entrepreneurial intentions and actions. Entrepreneurship Theory and Practice, 18 (4), 63-77.
  • Caprara, G., Fagnani, C., Alessandri, G., Steca, P., Gigantesco, A. i Cavallu-Sforza, L. (2009). Human optimal functioning. The genetics of positive orientation. Behaviour Genetics, 39, 277-284.
  • Chen, C., Greene, P. i Crick, A. (1998). Does entrepreneurial self-efficacy distinguish entrepreneurs from managers. Journal of Business Venturing, 13, 295-316.
  • Cools, E. i Van den Broeck, H. (2007). The hunt for the Heffalump continues: can trait and cognitive characteristics predict entrepreneurial orientation. Journal of Small Business Strategy, 18, 23-41.
  • Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość: praktyka z zasady. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Gartner, W. (1988). ,Who is an Entrepreneur' is the wrong question. American Journal of Small Business, (Spring), 11-32.
  • Gatewood, E., Shaver, K. i Gartner, W. (1995). A longitudinal study of cognitive factors influencing start-up behaviors and success at venture creation. Journal of Business Venturing, (10), 371-391.
  • Glinka, B. (2008). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Gosling, S.D., Rentfrow, P.J., i Swann, W.B. (2003). A very brief measure of the Big-Five personality domains. Journal of Research in Personality, 37 (6), 504-528.
  • Kaczmarek, M. (2014). Cechy osobowości jako predyktor motywacji i efektywności działań przedsiębiorcy. Problemy Zarządzania, 12 (1), 175-190.
  • Kahneman, D. (2012). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Media Rodzina.
  • Linan, F. i Chen, Y.-W. (2009). Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 33 (3), 593-617.
  • Laguna, M. (2006). Skala Skuteczności Przedsiębiorczej. Roczniki Psychologiczne, (9), 107-128.
  • Laguna, M. (2013). Self-efficacy, self-esteem, and entrepreneurship among the unemployed. Journal of Applied Social Psychology, 43 (2), 253-262.
  • Laguna, M., Oleś, P. i Filipiuk, D. (2011). Orientacja pozytywna i jej pomiar. Polska adaptacja Skali Orientacji Pozytywnej. Studia Psychologiczne, 49, 47-54.
  • Markman, G., Balkin, D. i Baron, R. (2002). Inventors and new venture formation: The effects of general self-efficacy and regretful thinking. Entrepreneurship Theory and Practice, (4), 149-165.
  • McCrae, R. i Costa, P. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: WAM.
  • Moriano, J.A., Gorgievski, M., Laguna, M., Stephan, U. i Zarafshani, K. (2012). A cross-cultural approach to understanding entrepreneurial intention. Journal of Career Development, 39 (2), 162-185.
  • Oleś, P. i Drat-Ruszczak, K. (2010). Osobowość. W: J. Strelau i M. Doliński (red.), Psychologia akademicka (s. 651-764). Gdańsk: GPW.
  • Oleś, PK. (2009). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Scholar.
  • Pawłowska, A. (2012). Młodzi w biznesie z perspektywy teorii rozwoju zawodowego. Wyniki badań własnych. Problemy Zarządzania, (1), 131-143.
  • Rauch, S. i Frese, M. (2007). Let's put the person back into entrepreneurship research: a meta-analysis on the relationship between business owners personality traits, business creation, and success. European Journal of Work and Organizational Psychology, 16, 353-385.
  • Schumpeter, J. (1911/1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Studenski, R. i Studenska, A. (2011). Osobowościowe markery przedsiębiorczości. W: A. Strzałecki i A. Lizurej (red.), Innowacyjna przedsiębiorczość- teorie, badania, zastosowania praktyczne. Perspektywa psychologiczna (s. 172-204). Warszawa: Academica.
  • Tarnawa, A., Zadura-Lichota, P., Zbierowski, P. i Nieć, M. (2014). Global Entrepreneurship Monitor Polska. Raport z badań 2013. PARP.
  • Witkowski, S.A. (2011). Psychologiczne predyktory przedsiębiorczości. W: A. Strzałecki i A. Lizurej (red.), Innowacyjna przedsiębiorczość- teorie, badania, zastosowania praktyczne. Perspektywa psychologiczna (s. 21-49). Warszawa: Academica.
  • Zapkau, F., Schwens, C., Steinmetz, H. i Kabst, R. (2015). Disentangling the effect of prior entrepreneurial exposure on entrepreneurial intention. Journal of Business Research, 68, 639-653.
  • Zhao, H., Seibert, S.E. i Lumpkin, G.T. (2010). The relationship of personality to entrepreneurial intentions and performance: A meta-analytic review. Journal of Management, 36 (2), 381-404.
  • Zaleśkiewicz, T. i Piskorz, Z. (2011). Przedsiębiorczość i ryzyko. W A. Strzałecki i A. Lizurej (red.), Innowacyjna przedsiębiorczość- teorie, badania, zastosowania praktyczne. Perspektywa psychologiczna (s. 261-283). Warszawa: Academica.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403577

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.