PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | z. 79 | 127--139
Tytuł artykułu

Samoocena jako metoda ograniczania barier dla organizacji i doskonalenia systemu zarządzania jakością

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Self-Evaluation as Method of Barriers Reduction for the Organization and Development of a Quality Management System
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zaprezentowano rolę doskonalenia systemu zarządzania jakością we współczesnej gospodarce jako jednej z metod eliminacji barier wynikających ze zmienności otoczenia zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Podjęto również próbę określenia wpływu samooceny na ocenę stopnia dojrzałości systemów zarządzania jakością, a tym samym na procesy zarządcze. Zaprezentowano grupę wybranych organizacji - laureatów konkursu Polskiej Nagrody Jakości - jako przykład przedsiębiorstw mających dojrzały system zarządzania jakością.(abstrakt oryginalny)
EN
In the article the role of development of a quality management system in the contemporary economy is presented as one of the methods of barriers elimination that result from the changing environment, both external and internal one. Additionally, an attempt was made to determine the influence of self-evaluation on the assessment of the maturity level of a quality management system, and on the management processes at the same time. A group of selected organizations was presented - winners of the Polish Quality Award contest as an example of enterprises possessing a mature quality management system.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
127--139
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Śląska
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • 1. Ligarski M.J.: Badanie dojrzałych systemów zarządzania jakością. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, nr 40, Bydgoszcz 2011, s. 202-214.
  • 2. Ligarski M.J., Midor K.: The examination of the awareness of TQM managers. Quality and reliability of technical systems. Zbornik vedeckych prac, Slovenska pol'nohospodarska univerzita v Nitre, Nitra 2012, p. 77-82.
  • 3. Ligarski M.J.: Podejście systemowe do zarządzania jakością w organizacji. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010, s. 37.
  • 4. Ligarski M.J.: Pomiar skuteczności systemu zarządzania jakością w organizacji. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 5, 2007, s. 79-84.
  • 5. Ligarski M.J.: System zarządzania jakością - szansa czy zagrożenie dla organizacji. Przegląd Organizacji, nr 2, 2007, s. 38-41.
  • 6. Łuczka-Bakuła W.: Bariery i korzyści wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego, www.jmf.wzr.pl, 04.02.2015.
  • 7. Recha M.: "Historia Polskiej Nagrody Jakości". Sekretariat Polskiej Nagrody Jakości, Warszawa 2014.
  • 8. Recha M.: Polska Nagroda Jakości. Edycja XX-2014. Sekretariat Polskiej Nagrody Jakości, Warszawa 2014.
  • 9. Szczepańska K.: Doskonalenie zarządzania jakością. Podstawy, ocena, perspektywy. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013.
  • 10. Szczepańska K.: Kompleksowe zarządzanie jakością. Przeszłość i teraźniejszość. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010, s. 115.
  • 11. Wolniak R.: "Parametryzacja kryteriów ocen poziomu dojrzałości systemu zarządzania jakością". Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011.
  • 12. Wolniak R.: Wymiary kulturowe polskich organizacji a doskonalenia zarządzania jakością. CeDeWu.PL, Warszawa 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403739

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.