PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr II/2 | 419--430
Tytuł artykułu

Seasonal and Daily Changes of Road Collisions Involving Forest Animals

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Development of road infrastructure and growing number of vehicles on the roads increase the probability of road collisions with wild animals (fallow deer, stag, moose, roe deer or wild boar). In order to improve the safety and decrease the number of wildlife vehicle collisions, it is justifiable to determine the time intervals in which the probability of road accidents involving animals occurs, including seasonal, monthly and daily changes over the whole year. The research comprised an analysis of the structure of road collisions involving wild animals in the years 2001-2011, including the division into seasons, monthly and daily intervals. The data of the number of road traffic collisions involving animals were obtained through an analysis of the data base of Police Headquarters in Warsaw. The identified structure of seasonal and daily road collisions involving animals revealed that the highest number of accidents happened in autumn (29.36%) and spring (26.60%). Almost 10.88% of the analysed accidents happened in October and c.a. 10.62% in May. In the daily structure, the highest probability of collision was after the sunset. These changes are related to daily and seasonal migration due to animal behaviour and the traffic density.
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
419--430
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Life Sciences in Poznań
  • Kampinos National Park
Bibliografia
  • Czerniak A., Tyburski Ł. (2011) Zdarzenia drogowe z udziałem zwierzyny. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich. Nr 2/2011. PAN oddział w Krakowie: 275 - 283.
  • Forman R.T.T., Sperling D., Bissonette J., Clevenger A.P., Citshall C., Dale V., Fahring L., France R., Goldman C., Heanue K., Jones J., Swanson F., Turrentine T., Winter T. (2003) Road Ecology: Science and Solutions. Island Press, Washington, DC: 1 - 128.
  • Kamieniarz R. (2013) Domatorzy i wędrowcy. Łowiec Polski, nr 12: 28 - 31.
  • Litvaitis J. A., Tash J. P. (2008) An Approach Toward Understanding Wildlife-Vehicle Collisions. Environmental Management, No. 28: 688 - 697.
  • Morelle S., Schlemaire P. (2005) Suivi de la mortalité routiére de la funesur la liaison verte - RD 620. Parc naturel régional des Vosges du Nord, France
  • Perrin J., Disegni R. (2003) Animal-Vehicle Accident Analysis. Raport No. UT-03.31, Utah Department of Transportation, 2003.
  • Seiler A. (2003) The Toll of the automobile: Wildlife and Road In Sweden. Acta Universitatis Agriculturae Sueciae. Uppsala. Sweden.
  • Solomon E. P., Berg L. R., Martin D. W., Villee C. A. (2000) Biologia. MULTICO. Warszawa.
  • Symon E. (2012) Wypadki drogowe w Polsce w 2011 roku. KomendaGłównaPolicji. Warszawa.
  • Tenés A., Cahill S., Llimona F. (2007) Long-term monitoring of wildlife roadkills in Collserola Park, Barcelona. Results from the first 15 years. In Influence of Transport Infrastructure on Nature: 99 - 107.
  • Tyburski Ł., Czerniak A. (2013) Koszty zdarzeń drogowych z udziałem zwierzyny. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Zeszyt 35. Rogów: 48 - 56.
  • Tyburski Ł. (2010) Wypadkowość zwierzyny na drogach. Maszynopis. Katedra Inżynierii Leśnej. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171403773

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.