PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 36 Kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w warunkach globalizacji | 351--361
Tytuł artykułu

Procesy wzmocnienia inteligencji organizacji uczących się przy wykorzystaniu formy centrów kompetencyjnych

Warianty tytułu
Processes of improving intelligence of learning organisations - the example of centres of competence
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pierwszym poważnym naukowym opracowaniem z zakresu gospodarki opartej na wiedzy był raport z badań, który przygotowała organizacja OECD w 1996 r. Podkreślano w nim to, że wiedza stała się najważniejszym zasobem strategicznym. Między innymi dzięki temu raportowi zdefiniowane w nim pojęcie gospodarki opartej na wiedzy, określone tam jako "gospodarka bezpośrednio oparta na produkcji, dystrybucji oraz użyciu wiedzy i informacji"1, weszło pod koniec XX w. do powszechnego użytku. W gospodarce opartej na wiedzy o pozycji organizacji decydują głównie zasoby niematerialne. Współczesne organizacje, zwłaszcza działające w obszarze wysokich technologii, dążą do jak najlepszego wykorzystania swojego potencjału, a w szczególności wiedzy. Wzrost znaczenia wiedzy dla funkcjonowania organizacji spowodował jednocześnie wzrost formalnych (i nieformalnych) sposobów zarządzania wiedzą. Potrzebę tę zaspokaja proces tzw. organizacyjnego uczenia się. Jak twierdzi D. Nixon, jest to "celowe wykorzystanie uczenia się na poziomie jednostki, grupy oraz systemu ciągłej transformacji organizacji w kierunku, który zapewni wzrost zadowolenia jej udziałowców (obejmuje to zarówno uczenie adaptacyjne i innowacyjne)" (fragment tekstu)
EN
The process of organisational learning and proper knowledge management have become one of the major challenges for an organisation operating in the knowledge-based economy. As observed in this paper, the demand for formalisation of knowledge management processes and organisational learning is particularly conspicuous in research institutions, established either by universities or companies. The goal of this article is to present the best practices related to the management of an exemplary learning organisation. The authors describe the research and development centre of competence established by the Gdańsk University of Technology and IBM (called CAS, Centre of Advanced Studies). Such a unit is supposed to improve the knowledge of all cooperating entities and improve the quality and efficiency of the existing processes (projects). This leads to an overall enhancement of intelligence throughout the organisation - for both CAS and cooperating entities as well.(original abstract)
Twórcy
autor
  • Politechnika Gdańska
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Bass L., Clements P., Kazman R., Software Architecture in Practice, Addison-Wesley, Boston 2003.
  • Bergstom S., Reberg L., Adopting the Rational Unified Process: Success with the RUP, Addison-Wesley Professional, Boston 2003.
  • http://cas.pg.edu.pl (data odczytu: 03.09.2014).
  • Kruchten P., The Rational Unified Process: an introduction, Addison-Wesley, Boston 2004.
  • Madej Z., Gospodarka oparta na wiedzy wkracza w świat paradygmatów, w: Teoria i praktyka ekonomii a konkurencyjność gospodarowania, red. E. Frejtag-Mika, Difin, Warszawa 2006, s. 15-16.
  • Obłój K., Strategia przetrwania organizacji, PWN, Warszawa 1985.
  • Organization for Economic Cooperation and Development, The Knowledge-Based Economy - report, Paris 1996.
  • Orłowski C., Sitek T., Supporting Management Decisions with Intelligent Mechanisms of Obtaining and Processing Knowledge, w: Knowledge-Based and Intelligent Information and Engineering Systems, Springer, Heidelberg-Berlin 2010, s. 571-580.
  • Parth F., Snyder C., Introduction to IT Project Management, Management Concepts, Vienna 2007.
  • PMI, A Guide to the Project Management Body of Knowledge, Fourth Edition, 2008.
  • PRINCE2® Managing Successful Projects with PRINCE2®, 2009.
  • Sanin C., Szczerbicki E., Experience-based Knowledge Representation: SOEKS, "Cybernetics and Systems: An International Journal" 2009, vol. 40, s. 99-122.
  • Wiegers K. E., Software requirements, Microsoft Press, Washington 2003.
  • Zgrzywa-Ziemiak A., Kamiński R., Rozwój zdolności uczenia się przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2009.
  • Ziółkowski A., Sitek T., Projekt - czynnik - decyzja. Badanie czynników decyzyjnych w projektach informatycznych i ich wpływu na powodzenie projektów, w: Zarządzanie projektami i modelowanie procesów, red. Z. Szyjewski, K. Muszyńska, Rada Naukowa Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Warszawa 2013, s. 49-61.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404111

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.