PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 36 Kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w warunkach globalizacji | 331--350
Tytuł artykułu

Synteza algorytmu agenta pośredniczącego w e-platformach transakcyjnych

Warianty tytułu
A synthesis of agent-broker algorithm in transactional e-platforms
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Złożoność procesów komunikacji we współczesnej praktyce często doprowadza do rozmyć i chaosu informacyjnego, przez co funkcjonowanie człowieka w relacjach społecznych znacznie się skomplikowało. Współczesne elektroniczne platformy transakcyjne tworzą miejsce wymiany informacji o oferowanych dobrach i usługach, a jednymi z ich mechanizmów wsparcia w podejmowaniu decyzji transakcyjnych są narzędzia tzw. Business Intelligence. Faktem jest, że stosunkowo proste kiedyś relacje społeczne stają się znacznie bardziej złożone z uwagi na nowe, elektroniczne formy kontaktów. Zrozumienie analiz, a zwłaszcza syntez stosowanych procedur i ich algorytmów wymagało badań rozpoznawczych w realnych organizacjach, a w konsekwencji opracowania modeli takich relacji. Przeprowadzone tą drogą przez autora badania wstępne oraz identyfikacja problemu potwierdziły znaną opinię, iż człowiek sam w sobie nie jest w stanie sprostać uwarunkowaniom czasu podejmowania decyzji w tak złożonym środowisku, jakie występuje w relacjach gospodarczych światowej gospodarki cyfrowej. Coraz większa liczba użytkowników i ich rosnące oczekiwania zmuszają do przyspieszenia procesów decyzyjnych w relacjach partnerskich i konkurencyjnych e-gospodarki, a co za tym idzie również w pośrednictwie zawierania tzw. transakcji intelektualnych. (fragment tekstu)
EN
In the article, the author presents a synthesis of an agent-broker algorithm in transactional e-platforms. Taking social and economic relations as the starting point, he presents a general model of agent-broker. The management of the relationship is linked with transactions involving information transfer based on the model of transaction system developed by A. Janicki. A model of an agent-broker and its algorithm are presented. The developed model is then implemented to solve selected problems in two different fields: Marketplace and Emergency Medical Services. At the end, the author presents simulation results of a falsification of the proposed hypotheses on developed algorithms of agent-broker for e-marketplace and e-health systems.(original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Coulouris G., Dollimore J., Kindberg T., Blair G., Distributed Systems: Concepts and Design, Addison-Wesley, Boston 2012.
  • Filipkowski P., Zarządzanie relacjami kupujący-sprzedający na rynkach elektronicznych z zastosowaniem technologii agentowych, rozprawa doktorska, Uniwersytet Łódzki, 2011.
  • Filipkowski P., Janicki M., Oleszczuk D., Technologie agentowe w LabTSI (TM) - zastosowanie w ratownictwie medycznym, "Polski Przegląd Medycyny i Psychologii Lotniczej", Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej, Warszawa 2012.
  • Foo S. W., Jie W., A reliable and flexible architecture based on CORBA and mobile agents for e-commerce, International Conferences on Info-tech and Info-net. Proceedings, ICII 2001 - Beijing, vol. 5 (wersja elektroniczna z bazy IEEE Xplore).
  • Hamad A. M., Kouta M., Afify Y. M., Evaluation of Probabilistic Payment Systems, The 8th IEEE International Conference on Enterprise Computing, E-Commerce, and E-Services, The 3 rd IEEE International Conference on E-Commerce Technology (wersja elektroniczna z bazy IEEE Xplore).
  • Huhns M. N., Being and Acting Rational, "IEEE Internet Computing" 2003, vol. 7, no. 2, March-April.
  • Hussin A. R. C., Macaulay L., Keeling K., McGoldrick P., A trust agent for e-commerce: looking for clues, Proceedings of The 2005 IEEE International Conference on e- -Technology, e-Commerce and e-Service (EEE '05) (wersja elektroniczna z bazy IEEE Xplore).
  • Janicki A., Na drodze do społeczeństwa wiedzy, "Technologie i Przemysł" 2004, nr 4.
  • Janicki A., Trójczynnikowa funkcja użyteczności, w: LabTSI™ - platforma modelowania i symulacji, red. A. Janicki, Wydawnictwo KUL, Lublin 2011.
  • Janicki A., Mońdziel I., Polski e-Rynek - szansa dla Polski. Koncepcja, model, zasady funkcjonowania, "Technologie i Przemysł" 2003, nr 3.
  • Jurca R., Faltings B., An incentive compatible reputation mechanism, Proceedings of IEEE International Conference on E-Commerce, CEC 2003 (wersja elektroniczna z bazy IEEE Xplore).
  • Li K., Li L., The comparative efficiency and pricing model of on-line brokerage, The Fourth International Conference on September Computer and Information Technology, CIT '04 (wersja elektroniczna z bazy IEEE Xplore).
  • Li-xiao G., Zhen-xiang Z., Xue-min Z., Research on PKI-Based E-Commerce Security Mechanism, International Conference on Wireless Communications, Networking and Mobile Computing, WiCom 2007 (wersja elektroniczna z bazy IEEE Xplore).
  • Minsky M. L., Society of Mind, Simon & Schuster Paperbacks, New York 1988.
  • Olszak C. M., Systemy Business Intelligence, w: Strategie i modele gospodarki elektronicznej, red. C. M. Olszak, E. Ziemba, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Schwind M., Design of combinatorial auctions for allocation and procurement processes, Seventh IEEE International Conference on E-Commerce Technology, CEC 2005 (wersja elektroniczna z bazy IEEE Xplore).
  • Sim K. M., Chan R., A brokering protocol for agent-based e-commerce, "IEEE Transactions on Systems, Man and Cybernetics, Part C" 2000, vol. 30, issue 4, November.
  • Sutcliffe A., Lammont N., The planet method for designing relationships in B2B E- -commerce, Proceedings of the 35th Annual Hawaii International Conference on, System Sciences, HICSS 2002 (wersja elektroniczna z bazy IEEE Xplore).
  • Światowiec J., Partnerstwo strategiczne a teoria kosztów transakcyjnych, "Marketing i Rynek" 2006, nr 2.
  • Tsang E. P. K., Computational Intelligence Determines Effective Rationality, "International Journal on Automation and Control" 2008, vol. 5, no.1, January.
  • Wassilew A. Z., Technologie komunikacji mobilnej - implikacje społeczno-kulturowe, w: Komunikacja mobilna - nowe oblicza gospodarki, społeczeństwa i biznesu, red. M. Goliński, K. Polańska, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2010.
  • Yu T., Lin K.-J., Service selection algorithms for Web services with end-to-end QoS constraints, Proceedings of IEEE International Conference on e-Commerce Technology, CEC 2004 (wersja elektroniczna z bazy IEEE Xplore).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404113

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.