PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 9 (CD) | 731--743
Tytuł artykułu

Rozwiązania usprawniające proces wdrażania strategii w przedsiębiorstwach - wyniki badań

Warianty tytułu
The Solutions that Improve the Implementation of Strategies in Enterprises; Empirical Research Results
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Literatura z zarządzania strategicznego poświęca wiele miejsca i uwagi zagadnieniom związanym z opracowywaniem strategii. Niestety nie można tego samego powiedzieć o zagadnieniach związanych z implementacją strategii. Jak podają T. Hutzschenreuter i I. Kleindienst spośród 991 artykułów związanych ze strategią, które poddali analizie, jedynie 66, czyli niecałe 6,7%, dotyczyło problematyki z zakresu wdrażania strategii (Hutzschenreuter i Kleindienst, 2006). Tymczasem, według różnych źródeł, proces implementacji strategii kończy się porażką w przypadku 50-90% firm. (Gendron, 1997; Kaplan i Norton, 2005; Carlopio i Harvey, 2012). Wydaje się zatem, że problematyka wdrażania strategii jest niezmiernie ciekawym obszarem do eksploracji. W związku z powyższym, celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wyników badań empirycznych dotyczących wybranych rozwiązań usprawniających proces wdrażania strategii stosowanych przez przedsiębiorstwa uznane za skuteczne w realizacji przyjętych zamierzeń strategicznych. Zamieszczone w artykule informacje bazują na wynikach badań przeprowadzonych w ramach projektu "Wdrażanie strategii organizacji - model, uwarunkowania i implikacje". (abstrakt oryginalny)
EN
The strategic management literature devotes much space and attention to issues related to strategy development. Unfortunately, the same cannot be said about the issues related to the implementation of the strategy. According to T. Hutzschenreuter and I. Kleindienst out of 991 articles related to strategy, which they analyzed, only 66, less than 6.7%, related to strategy implementation issues (Hutzschenreuter and Kleindienst, 2006). Meanwhile, according to a variety of sources, the process of strategy implementation ends in defeat for 50-90% of the companies (Gendron, 1997; Kaplan and Norton, 2005; Carlopio and Harvey, 2012). It therefore seems that the topic of strategy implementation is an interesting area to explore. Accordingly, the aim of this article is to present the results of empirical research concerning selected solutions which improve the strategy implementation process and are used by firms considered effective in attaining their strategic goals. The information in this paper is based on the results of research carried out as a part of the project "Implementation of the strategy of the organization - model, conditions and implications". (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
731--743
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Abraham, S., Leavy, B. (2007). After 15 editions: the authors of strategic management textbook reflect, An interview with A.A. Thompson, A.J. Strickland and J.E. Gamble. Strategy & Leadership, Vol. 35, No. 4, 38-42.
  • Anagnostopoulos, K., P., Elmasides, G. (February 2010). Strategic Plan in a Greek Manufacturing Company: A Balanced Scorecard and Strategy Map Implementation. International Journal of Business and Management, Vol. 5, No. 2, 12-25.
  • Butler, A., Letza, S., Neale, B. (April 1997). Linking the Balanced Scorecard to Strategy. Long Range Planning, Vol. 30, No. 2, 242-253.
  • Carlopio, J., Harvey, M. (2012). The Development of a Social Psychological Model of Strategy Implementation. International Journal of Management, September 2012, Vol. 29, No. 3, cz. 1, 75-85.
  • Cobbold, I., Lawrie, G. (May 2002). Classification of Balanced Scorecards Based On Their Effectiveness as Strategic Control or Management Control Tools. 2GC Active Management, 1-11.
  • Cocks, G. (2010). Emerging concepts for implementing strategy. The TQM Journal, Vol. 22, No. 3, 260-266.
  • Čatera, T., Pučko, D. (2010). Factors of effective Strategy implementation: Empirical evidence from Slovenian business practice. Journal for East European Management Studies, Vol. 15, 207-236.
  • Gendron, M. (1997). Using the Balanced Scorecard, Harvard Management Update: A Newsletter from Harvard Business School, Vol. 2, No. 10, 7-10.
  • Hrebiniak, L.G. (2005). Making strategy work. Leading effective execution and change. Upper Saddle River: Pearson Education.
  • Hutzschenreuter, T., Kleindienst, I. (2006). Strategy-process research: What have we learned and what is still to be explored. Journal of Management, 32 (5), 673-720.
  • Ignacy, J., Kopyściański, T. (2006). Charakterystyka barier wdrażania strategii rozwoju lokalnego na przykładzie gmin województwa dolnośląskiego. Finanse Komunalne, nr 12, 1-8.
  • Kaleta, A. (2013). Realizacja strategii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Kaplan, R.S., Norton, D.P. (January-February 1992). The Balanced Scorecard: Measures that Drive Performance. Harvard Business Review, 70, No. 1, 71-79.
  • Kaplan, R.S., Norton, D.P. (2002). Strategiczna karta wyników. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kaplan, R.S., Norton, D.P. (April 2005). Creating the Office of Strategic Management, http://www.hbs.edu/faculty/Publication%20Files/05-071.pdf (20.01.2015).
  • Kaplan, R.S., Norton, D.P. (2010). Wdrażanie strategii dla osiągniecia przewagi konkurencyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Profesjonalne PWN.
  • Kaplan, R.S., Norton, D.P. (2011). Mapy strategii w biznesie. Gdańsk: GWP.
  • Noble, C. (November-December 1999). Building the Strategy Implementation Network. Business Horizons, 19-28.
  • Markiewicz, P. (2013). Methodical aspects of applying strategy map in an organization. Business, Management and Education, Vol. 11 (1), 153-167.
  • Moszkowicz, M. (2005). Zarządzanie strategiczne. Systemowa koncepcja biznesu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Okumus, F. (2003). A framework to implement strategies in organizations. Management Decision, Vol. 41, 9, 871-882.
  • Penc-Pietrzak, I. (1998). Strategia biznesu i marketingu, Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  • Penc-Pietrzak, I. (2010). Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • Salih, A., Doll Y. (2013). A Middle Management Perspective on Strategy Implementation. International Journal of Business and Management, Vol. 8, No. 22; 32-39.
  • Sibbet, D. (1997). 75 Years of Management Ideas and Practice 1922-1997. Harvard Business Review, Vol. 75, No. 5, 2-12.
  • Wołczek, P. (2012). Wdrażanie strategii jednym z najsłabszych ogniw zarządzania strategicznego, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów. Zeszyt Naukowy, nr 116, Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, 205-216.
  • Wright, R.P., Paroutis, S.E. i Blettner, D.P. (January 2013). How Useful Are the Strategic Tools We Teach in Business Scholls? Journal of Management Studies, January 2013, 92-125.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404337

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.