PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 8, cz. 2 Ryzyko w społeczeństwie i gospodarce.Biografie finansowe | 59--69
Tytuł artykułu

Elementy konkurencyjności turystycznej na obszarze Polski

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Elements of Competitiveness of Tourism in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest rozpoznanie konkurencyjności obszaru Polski w zakresie turystyki przez pryzmat ogólnego ruchu turystycznego oraz czynników ten ruch determinujących. Jako jednostkę statystyczną badań w ramach Polski przyjęto obszar poszczególnych województw. Okres badań obejmuje przede wszystkim rok 2012. Istotniejsze elementy ruchu turystycznego były porównywane z rokiem 2005. Okres 2005-2012 jest dość charakterystyczny z kilku względów, a mianowicie funkcjonowania w strukturach Unii Europejskiej, dość pozytywnych rezultatów jeśli chodzi o rozwój gospodarczy, w szczególności pierwsze lata tego okresu, a następnie sytuacji kryzysowej w gospodarce, która niewątpliwie znajduje odzwierciedlenie w ruchu turystycznym. Turystyka bowiem jako sektor gospodarki zaspokajający potrzeby wyższego rzędu, w przypadku pogarszania sytuacji gospodarczej i dochodowej ludności, odczuwa jej skutki w pierwszej kolejności przede wszystkim poprzez spadek ruchu turystycznego(fragment tekstu)
EN
This paper analyzes the competitiveness of tourism in Poland, including major factors determining this competitiveness. The analysis showed large differentiation of intensity of tourism between voivodeships. Alongside are also the factors shaping the distribution of tourism. The evaluation indicated that main factors determining the intensity of tourism in certain area are factors not related to natural beauty but linked to the overall economic development, advantageous position if it comes to population, economic growth and broadly understood culture. Contrary, the factors like exceptional natural beauty and large percentage of woodlands play more important role in the areas with lower overall intensity of tourism(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Menedżerska w Białymstoku
Bibliografia
  • Brodowska-Szewczuk J. (2009), Konkurencyjność przedsiębiorstw i źródła przewagi konkurencyjnej, "Zeszyty Naukowe", nr 80 (7), seria: Administracja i Zarządzanie
  • Gorynia M., Jankowska B. (2008), Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Wyd. Difin, Warszawa
  • Lipiec-Zajchowska M. (2000), Metody i modele oceny konkurencyjności gospodarki [w:] Międzynarodowa konkurencyjność Polski, Wydział Zarządzania UW, Warszawa
  • Raport o stanie gospodarki turystycznej w latach 2007-2011 (2013), Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa
  • Rocznik Statystyczny RP 2011 (2011), GUS, Warszawa
  • Rocznik Statystyczny Województw 2006 (2006), GUS, Warszawa
  • Rocznik Statystyczny Województw 2013 (2013), GUS, Warszawa
  • Słownik poprawnej polszczyzny (1980), PWN, Warszawa
  • Stachowiak Z. (2007), Konkurencyjność polskiej gospodarki wyzwaniem dla rozwoju innowacyjności i przedsiębiorczości [w:] M. Cisek (red.), Innowacje a konkurencyjność gospodarki, Wyd. Akademii Podlaskiej, Siedlce
  • Winiarski B. (1999), Konkurencyjność: Kryterium wyboru czy kierunek strategii i cel pośredni polityki regionalnej? [w:] M. Klamut (red.), Konkurencyjność regionów, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu
  • http://www.odr.pl/agroturystyka/kwatery, dostęp: 28 marca 2015
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404443

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.