PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 7, cz. 3 Firmy rodzinne - doświadczenia i perspektywy zarządzania | 229--238
Tytuł artykułu

Rodzina jako szczególna grupa stakeholders

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Family as a Specific Group of Stakeholders
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Firmy rodzinne są fundamentem gospodarki. Jak wskazują badania, większość biznesów rodzinnych należy do małych i średnich przedsiębiorstw, ale bywają nimi także światowi giganci. Każda firma posiada charakterystyczne dla siebie grupy interesu, w firmach rodzinnych dodatkową grupą jest trzon rodziny, mający strategiczny wpływ na działania organizacji. Celem artykułu jest ukazanie systemu rodziny jako kluczowej grupy stakeholders, specyficznej dla family business. (fragment tekstu)
EN
In the article the author raised the issue of the family as a specific stakeholder in the family business. Definitions of families and groups of interest from the point of view of the organization and strategy of the organization. The author presents arguments for the significance of the family in the analysis of interest groups and a variety of performance criteria and forces impact on the family business. (original abstract)
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
  • Austen A. (2011), Zarządzanie relacjami z interesariuszami [w:] A. Adamik (red.), Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, C.H. Beck, Warszawa.
  • Freeman C. E. (1984), Strategic management: A stakeholder approach, MA: Pitman, Boston.
  • Freeman R.E., Reed D.L. (1983), Stockholders and stakeholders; a new perspective on corporate governance, "California Management Review", nr 25(3).
  • Gersick K.E., McCollom Hampton M., Lansberg I. (1997), Generation to Generation Life Cycles of the Family Business, Harvard Business School Press, Boston.
  • Hauswald H., Hack A. (2013), Impact of Family Control/Influence on Stakeholders' Perceptions of Benevolence, "Family Business Review", December, vol. 26, 4.
  • John M. (2004), Bryson What to do when stakeholders matter. Stakeholder Identificationa and Analysis Techniques, Routledge, Vol. 6, Issue 1.
  • Kamiński A. (1992), Funkcje pedagogiki społecznej, PWN, Warszawa.
  • Kochan T.A., Rubinstein S.A. (2000), Toward a stakeholder theory of the firm: The Saturn partnership, Organization Science, 11(4).
  • Maciaszkowa J. (1980), O współż yciu w rodzinie, Nasza Księgarnia, Warszawa.
  • Tyszka Z. (1993), Rodzina [w:] Encyklopedia pedagogiczna (red.) W. Pomykało, INNOWACJA, Warszawa.
  • Mazur-Wierzbicka E. (2014), Rodzina jako szczególny interesariusz przedsiębiorstwa rodzinnego [w:] Ł. Sułkowski, A. Marjański (red.), Firmy rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", Tom XV, Zeszyt 7, cz. III, Łódź.
  • Mitchell R.K., Agle, B., Wood D.J. (1997), Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the principle of who and what really counts, Academy of Management Review, 22(4).
  • Obłój K. (1999), Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
  • Penc-Pietrzak I. (2003), Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą. Koncepcja i stosowanie, C.H.Beck, Warszawa.
  • Sułkowski Ł. (2005), Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, Dom organizatora, Toruń.
  • Sułkowski Ł., Marjański A. (2009), Firmy rodzinne jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Poltex, Warszawa.
  • Szczepański J. (1972), Elementarne pojęcia socjologii, PWN, Warszawa.
  • Ward J. (1997), Growing the family business: special challenges and best practices, Family Business Review, 10(4).
  • Więcek-Janka E. (2014), Ile rodziny w firmie rodzinnej? Wyniki badań w Wielkopolsce, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. XV, z. 7, cz. 1, Łódź.
  • Vos, E., Forlong, C. (1996), The agency advantage of debt over the lifecycle of the firm, "Journal of Entrepreneurial& Small Business Finance", 5(3).
  • Zellweger Thomas M., Nason Robert S. (2008), A Stakeholder Perspective on Family Firm Performance, "Family Business Review", September; vol. 21, 3.
  • Zellweger T., Nason R.S., Nordqvist M., Brush C. (2011), Why do family firms strive for nonfinancial goals? An organizational identity perspective. Advance online publication, "Entrepreneurship Theory and Practice", Volume 37, Issue 2.
  • Zellweger Thomas M., Nason Robert S. (2008), A Stakeholder Perspective on Family Firm Performance, "FAMILY BUSINESS REVIEW", vol. XXI, no. 3, September.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404513

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.