PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 12, cz. 1 Organizacja i zarządzanie wyzwaniem dla pielęgniarek i położnych w nowoczesnej Europie - Cz. 1 | 59--72
Tytuł artykułu

Wsparcie informacyjne a poziom satysfakcji pacjentów z opieki pielęgniarskiej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Information Support and the Level of Patients' Satisfaction with Nursing Care
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Satysfakcja pacjenta jest wyrazem spełniania oczekiwań osoby leczonej albo mającej inny kontakt z opieką zdrowotną. Sam termin jest tłumaczeniem z angielskiego "patient satisfaction", co oznacza zadowolenie. Satysfakcja pacjenta to również stopień, w jakim opieka zdrowotna jest akceptowana przez pacjenta, przy równoczesnym uwzględnieniu jego oczekiwań i potrzeb [Piątek 2005, ss. 303-328]. Pomimo trudności w definiowaniu pojęcia "satysfakcji pacjenta", zainteresowanie tym zjawiskiem w polskich placówkach medycznych wciąż wzrasta. Skomplikowanie czynników warunkujących satysfakcję pacjentów powoduje, że za działania zmierzające do jej zapewnienia odpowiedzialni są wszyscy pracownicy zakładu, a nie tylko osoby świadczące usługi medyczne [Kulczycka 2004, ss. 167-171(fragment tekstu)
EN
treated or having other contact with healthcare persons. The word "satisfaction" is hard to define but the interest of this definition increases and is connected with quality. The patient's opinion and impressions specify the quality of the services provided. The terminology of qualities stresses the importance of the consumer as a recipient of services. In literature, the main determinants in quality assessment of nursing care, inter alia, are: implementation of care on the highest, professional level and communication with the patient and his/her family. The goal of this research to determine the level of patient's satisfaction with nursing care in educational area implementing to Cardiac patients. An attempt was made to answer the following objectives: 1.Are patients satisfied with nursing education in its different areas? 2. Which variables significantly differentiate the patients' satisfaction level with nursing care under the above?Research was conducted in SPSK 4 in Lublin in The Department of Cardiac surgery in 2012 and 106 patients took part in it. Diagnostic survey was the method used and the author's questionnaire was the research tool. Results were subjected to statistical analysis(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  • Uniwersytet Medyczny w Lublinie
  • Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Bibliografia
  • Bodenheimer T. (1999), The American health care system-the movement for improved quality in health care, ,,The New England Journal of Medicine", 340 (6).
  • Kapała W., Chudziński S., Hyrcza S. (2008), Oczekiwania pacjentów hospitalizowanych na oddziałach zabiegowych wobec personelu pielęgniarskiego, ,,Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne", nr 1.
  • Kisiel Ż., Samborska-Sablik A., Gaszyński W. (2008), Ocena jakości opieki medycznej na prz ykładzie Sz pitalnego Oddziału Ratunkowego Uniwersyteckiego Sz pitala Klinicznego nr 1 UM w Łodzi, ,, Zdrowie Publiczne", 118, nr 3.
  • Krakowiak A. (1996), Wstęp do metodologii badań satysfakcji, Centrum monitorowania jakości w ochronie zdrowia, Kraków.
  • Kulczycka K. (2004), Doskonalenie jakości opieki pielęgniarskiej [w:] A. Ksykiewicz- Dorota (red.), Podstawy organizacji opieki pielęgniarskiej, Czelej, Lublin.
  • Lenartowicz H. (1998), Zarządzanie jakością w pielęgniarstwie, Centrum Edukacji Medycznej, Warszawa.
  • Olesch A. (2009), Pacjenci oczekują jakości, ,,Ogólnopolski Przegląd Medyczny", nr 3.
  • Piątek A. (2005), Zarządzanie jakością [w:] A. Ksykiewicz-Dorota (red.), Zarządzanie w pielęgniarstwie, Czelej, Lublin.
  • Roush S.E., Sonstroem R.J. (2001), Patient/client satisfaction, ,,Physical Therapy", 81 (4)
  • Stanisławska J., Talarska D., Drozd E., Michalak M., Filipiak K., Gutysz-Wojnicka A., Dyk D. (2011), Ocena satysfakcji pacjenta z opieki pielęgniarskiej w oddziale zabiegowym i niezabiegowym za pomocą The Newcastle Satisfaction with Nursing Scale (NSNS), ,,Przegląd Lekarski", 68 (3).
  • Wyrzykowska M. (2007), Ocena opieki pielęgniarskiej w opinii pacjentów, ,,Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne", nr 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404695

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.