PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 10 (CD) | 148--154
Tytuł artykułu

Marka obszaru recepcji turystycznej a kształtowanie jego konkurencyjności

Warianty tytułu
Tourist Destination Brand vs. its Competitiveness Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wśród badaczy rynku turystycznego już ponad dwie dekady trwa dyskusja na temat specyfiki marki obszaru recepcji turystycznej. Jak dotąd nie wypracowano spójnej koncepcji w tym zakresie. Włączając się w ten dyskurs, jako cel artykułu Autorki zaproponowały: usystematyzowanie wiedzy na temat istoty marki obszaru turystycznego i omówienie jej roli w kształtowaniu jego konkurencyjności. W artykule sformułowano hipotezę badawczą: marka regionu turystycznego jest ważnym czynnikiem kształtowania jego konkurencyjności. Realizacji celu i weryfikacji hipotezy służyły: krytyczna analiza literatury, analiza porównawcza oraz synteza naukowa. Główną metodą wnioskowania była dedukcja z elementami indukcji. Podjęte studia pozwoliły osiągnąć cel badań i pozytywnie zweryfikować hipotezę badawczą. (abstrakt oryginalny)
EN
The specific nature of tourist destination brand has been the subject of discussions involving tourism market researchers for over two decades. So far, no consistent conception in this matter has been developed. As part of this discussion the authors suggested the following purpose of the article: to systematize the available knowledge about a brand essence of a tourist region and to describe its role in the development of tourist destination competitiveness. The research hypothesis, put forward in the article, is as follows: tourist destination brand remains an important factor of its competitiveness development. The purpose realization and the hypothesis verification were carried out by: the critical review of the subject literature, comparative analysis and scientific synthesis. The leading method applied in drawing conclusions was deduction with elements of induction. The attempted studies allowed for the research objective achievement and for positive verification of the research hypothesis. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
148--154
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • 1. Berthon, P., Hulbert, J. M., & Pitt, L. F. (1999). Brand management prognostications. Sloan Management Review 40(2), 53-65.
  • 2. Blain, C., Levy, S. E., Ritchie, J. R. B. (2005). Destination branding: insights and practices from destination management organizations. Journal of Travel Research 43(May), 328-338.
  • 3. Boo, S., Busser, J., Baloglu, S. (2009). A model of customer-based brand equity and its application to multiple destinations. Tourism Management 30(2), 219-231.
  • 4. Bordas, E. (1994), Competitiveness of tourist destinations in long distance markets. Tourist Review, 49(3), 3-9.
  • 5. Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management 21(1), 97-116.
  • 6. Datzira-Masip, J., Polizzi, A. (2014). Brand architecture management: the case of four tourist destinations in Catalonia. Journal of Destination Marketing and Management, 3(1), 48-58.
  • 7. Dwyer, L., Kim, Ch. (2005). Destination competitiveness: determinants and indicators. Current Issues in Tourism, 6(5), 369-414.
  • 8. Gnoth, J. (2007). The structure of destination brands: leveraging values. Tourism Analysis, 12(7-8), s. 345-358.
  • 9. Hankinson, G. (2007). The management of destination brands: five guiding principles based on recent developments in corporate branding theory. Journal of Brand Management, 14(3), 240-254.
  • 10. Hankinson, G. (2009). Managing destination brands: establishing a theoretical foundation. Journal of Marketing Management, 25(1-2), 97-115.
  • 11. Heath, E. (2003). Towards a model to enhance destination competitiveness: a Southern African perspective. Journal of Hospitality and Tourism Management, 10(2), 124-141.
  • 12. http://www.dolinapalacow.pl/ (15.05.2015).
  • 13. http://www.suwalszczyzna-jakbasn.pl (15.05.2015).
  • 14. http://www.valasske-kralovstvi.cz (15.05.2015).
  • 15. Kall, J. (2010). Krytyczna analiza możliwości zarządzania marką miasta/regionu. W: S. Figiel (red.), Marketing w realiach współczesnego rynku. Warszawa: PWE.
  • 16. Kerr, G. (2006). From destination brand to location brand. Journal of Brand Management, 13(4-5), 276-283.
  • 17. Kozak, M., Andreu, L. (2006). Progress in tourism marketing. Oxford: Elsevier.
  • 18. Mazurek, T. (2014). Competitiveness in tourism - models of tourism competitiveness and their applicability: case study Austria and Switzerland. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation 5(Special Issue), 73-94.
  • 19. Mihalič, T. (2000). Environmental management of a tourist destination A factor of tourism competitiveness. Tourism Management, 21 (1), 65-78.
  • 20. Mikołajewicz, Z. (1999). Czynniki konkurencyjności regionów. W: R. Broszkiewicz (red.), Konkurencyjność miast i regionów Polski południowo-zachodniej. Wrocław: Wydawnictwo AE we Wrocławiu.
  • 21. Morgan, N., Pritchard, A., Piggott, R. (2003). Destination branding and the role of the stakeholders: the case of New Zealand. Journal of Vacation Marketing, 9(3), 285-299.
  • 22. Nawrocka, E. (2013). Wizerunek obszaru recepcji turystycznej. Podstawy konceptualizacji i czynniki jego kreowania. Seria: Monografie i Opracowania nr 241, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • 23. Ooi, C-S. (2004). Poetics and politics of destination branding: Denmark. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 4(2), 107-128.
  • 24. Palatková, M., Zichová, J., Hrubcová, G. (2014). Tourism competitiveness of the Czech Republic Regions and the possibility of the marketing measures performance evaluation using the BSC method. Prague: University of Business in Prague, http://www.tsf2014prague.cz (7.06.2015).
  • 25. Pike, S.D. (2009). Destination brand positions of a competitive set of near-home destinations. Tourism Management, 30(6), 857-866.
  • 26. Ponn, A. (1993). Tourism, technology and competitive strategies. Oxon: CAB International.
  • 27. Ritchie, J. B. R., Ritchie, R. J. B. (1998). The branding of tourism destination: Past achievements and future trends. W: Destination Marketing - Scope and Limitations, Reports of 48th Congress, St-Gall; AIEST.
  • 28. Ritchie, J. R. B., Crouch G. I. (2003), The competitive destination: A sustainable tourism perspective. Wallingford: CABI Publishing.
  • 29. Saraniemi, S., Ahonen, M. (2008). Destination branding from corporate branding perspective. Proceedings of Conferences on Corporate Communication, Wroxton.
  • 30. Seaton, A.V. (1996). Destination Marketing. W: Marketing tourism products. A.V. Seaton, M. M. Bennett, London: Business Press.
  • 31. Żemła, M. (2010). Wartość dla klienta w procesach kształtowania konkurencyjności obszaru recepcji turystycznej. Katowice: Wydawnictwo GWSH.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404783

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.