PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 36 Kierunki rozwoju społeczeństwa informacyjnego w warunkach globalizacji | 427--439
Tytuł artykułu

Statystyczna analiza rozwoju społeczeństwa informacyjnego województw Polski w latach 2008 i 2012

Warianty tytułu
Statistical analysis of the development of information society in Poland in the years 2008 and 2012
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z ważniejszych czynników wpływających na konkurencyjność regionów jest rozwój społeczeństwa informacyjnego. Według Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej głównymi celami społeczeństwa informacyjnego są powszechny dostęp do informacji, edukacja oraz Internet służący do przekazywania informacji publicznej i komunikacji obywatelskiej. Działania związane z produkcją i wykorzystaniem urządzeń informacyjnych i telekomunikacyjnych oraz usług, które im towarzyszą, pozyskiwanie, przetwarzanie i udostępnianie informacji w formie elektronicznej mają wpływ na rozwój kapitału ludzkiego, wykorzystanie potencjału badawczo-innowacyjnego oraz przyciąganie kapitału zagranicznego1. Celem niniejszej pracy jest ocena stopnia zróżnicowania społeczeństwa informacyjnego województw Polski w latach 2008 i 2012. Do analizy wykorzystano metody statystyki opisowej oraz wielowymiarowej analizy porównawczej w postaci metody Warda. (fragment tekstu)
EN
The article describes the analysis of information society development in particular voivodeships in the years 2008 and 2012. Seven diagnostic variables which define different technological, economical and educational aspects were used in the research. Descriptive statistical methods and the method of comparative analysis in the form of Ward's method were applied in the research. The Ward's method enabled to categorise voivodeships according to the level of information society development in the examined years(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Dobosz M., Wspomagana komputerowo statystyczna analiza wyników badań, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2001.
  • Gatnar E., Walesiak M., Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  • Goliński M., Społeczeństwo informacyjne. Geneza koncepcji i problematyka pomiaru, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2011.
  • Grabiński T., Wydymus S., Zeliaś A., Metody taksonomii numerycznej w badaniu zjawisk społeczno-gospodarczych, PWN, Warszawa 1989.
  • Nowak J. S., Społeczeństwo informacyjne - geneza i definicje, w: Społeczeństwo informacyjne krok naprzód, dwa kroki wstecz, red. J. S. Nowak, Polskie Towarzystwo Informatyczne - Oddział Górnośląski, Katowice 2008.
  • Oleński J., Ekonomika informacji. Metody, PWE, Warszawa 2002.
  • Panek T., Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.
  • Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny, t. 3, StatSoft, Kraków 2007.
  • Ward J. H., Hierarchical grouping to optimire an objective function, "Journal of the American Statistical Association" 1963, no. 58 (301).
  • Ziemba E., Żelazny R., Measuring information society - addressing key issues and constraints, "Informatyka Ekonomiczna" 2013, nr 2, s. 170-193.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171404801

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.