PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 10 (CD) | 343--351
Tytuł artykułu

Pozycja konkurencyjna regionu kujawsko-pomorskiego w aspekcie modernizacji struktur gospodarczych

Warianty tytułu
The Competitive Position of Kuyavian-Pomeranian Region in the Context of Modernization of Economic Structure
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Konkurencyjność regionów jest procesem wynikającym bezpośrednio z podnoszenia poziomu konkurencyjności gospodarki. Zjawisko to znalazło się w centrum badań, od kiedy polityka regionalna stała się jednym z priorytetów Unii Europejskiej. Badaniami objęta została również regionalna polityka innowacyjności, ponieważ w wielu obszarach oba zjawiska - konkurencyjność i innowacyjność - pokrywają się lub wzajemnie uzupełniają. Celem artykułu jest przedstawienie pozycji konkurencyjnej regionu kujawsko-pomorskiego w aspekcie badań teoretycznych na konkurencyjnością i innowacyjnością. (abstrakt oryginalny)
EN
Regional competitiveness is a process that follows directly from the raising of the level of competitiveness of economy. This phenomenon has been in the center of research since the regional policy became one of priorities of the European Union. The research focuses also on regional innovation policy, because in many areas these two phenomenon - competitiveness and innovation - overlap or complement each other. The aim of this article is to present the competitive position of Kuyavian-Pomeranian region in the context of theoretical research on competitiveness and innovation. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
343--351
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
Bibliografia
  • 1. Berry, Ch.R., Glaeser E.L. (2005). The Divergence of Human Capital Levels Across Cities, Papers in Regional Science nr 84.
  • 2. Bieńkowski, W. (1995). Reaganomika i jej wpływ na konkurencyjność gospodarki amerykańskiej. Warszawa: PWN.
  • 3. Bossak J., Bieńkowski W. (2004). Międzynarodowa zdolność konkurencyjna kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • 4. Camagni, R. (2002). On the Concept of Territorial Competitiveness: Sound or Misleading? Urban Studies nr 39.
  • 5. Dodgson, M., Bessant, J. (1996). Effective Innovation Policy. London: International Thomson Business Press.
  • 6. Drelichowski, L. (2011). Innowacyjność i konkurencyjność organizacji gospodarczych stymulatorem rozwoju regionalnego. Studia i Materiały nr 43. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy.
  • 7. European Commission. (2004). A New Partnership for Cohesion, Convergence, Competitiveness, and Cooperation. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  • 8. European Commission (1999). Sixth Periodic Report on the Social and Economic Situation of Regions in the EU. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
  • 9. Godlewska-Majkowska, H., Komor, A., Zarębski, P., Typa, M. (2011). Analiza atrakcyjności województwa kujawsko-pomorskiego wraz z oceną jego potencjału inwestycyjnego. Warszawa: Centrum Analiz Lokalnych i Regionalnych.
  • 10. Howells, J. (2005). Innovation and regional economic development: A matter of perspective? Research Policy 34(8).
  • 11. Hryniewicki, M. (2006). Konkurencyjność regionów w warunkach integracji Polski z Unią Europejską, (w:) Integracja europejska. Pierwsze doświadczenia, (red.) M. Hryniewicki, A. Sadowski. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • 12. Huovari, J., Kangasharju, A. i Alanen, A. (2001). Constructing an Index for Regional Competitiveness, Helsinki: Pellervo Economic Research Institute Working Paper No. 44.
  • 13. Jensen, M. B., Johnson, B., Lorenz, E., Lundvall, B. A. (2007). Forms of knowledge and modes of innovation. Research Policy 36 (5).
  • 14. Klasik, A. (2002). Strategie regionalne. Formułowanie i wprowadzanie w życie. Katowice: Wydawnictwo AE.
  • 15. Klasik, A. i Markowski, T. (2002). Marketing miasta, W: Marketing terytorialny. Warszawa: Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN.
  • 16. Krugman, P. (1994). Competitiveness: A Dangerous Obsession. Foreign Affairs 73 (2).
  • 17. Malecki, Edward J. (2004). Jockeying for Position: What It Means and Why It Matters to Regional Development Policy When Places Compete, Regional Studies, 38, 1101-1120.
  • 18. Olczyk, M. (2008). Konkurencyjność podmiotów - ujęcie teoretyczne. W: Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i mikro, (red.) N. Daszkiewicz. Warszawa: PWN.
  • 19. Organization for Economic Co-operation and Development. Competitiveness 2013. - http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=399.
  • 20. Pietrzyk, I. (2000). Konkurencyjność regionów w ujęciu Komisji Europejskiej, W: Polityka regionalna i jej rola w podnoszeniu konkurencyjności regionów, (red.) L. Cybulski, M. Klamut. Wrocław: Wydawnictwo UE.
  • 21. Piotrowska-Trybull, M. (2004). Istota i czynniki konkurencyjności regionu, W: Konkurencyjność regionów w okresie przechodzenia do gospodarki rynkowej. Międzynarodowa analiza porównawcza: Białoruś, Litwa, Łotwa i Polska, (red.) W. Kosiedowskiego. Toruń: Wydawnictwo UMK.
  • 22. Porter, M. E. (2001). Porter o konkurencji, Warszawa: PWE.
  • 23. Storper, M. (1997). The Regional World: Territorial Development in a Global Economy. New York: Guildford.
  • 24. Turok, I. (2004). Cities, Regions, and Competitiveness. Regional Studies, 38.
  • 25. Winiarski, B. (1999). Czynniki konkurencyjności regionów. W: Konkurencyjność regionów, pod red. M. Klamut, Wrocław: Wydawnictwo AE we Wrocławiu.
  • 26. World Economic Forum. The Global Competitiveness Report 2012-2013. 2012. (http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalCompetitivenessReport_2012-13.pdf).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171405937

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.