PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 4, cz. 2 Zarządzanie w regionie turystycznym | 163--178
Tytuł artykułu

Konkurencyjność cenowa w obszarze turystyki

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Price Competitiveness in Tourism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wpływ cen na zachowania nabywcze konsumentów oraz możliwość ich porównywania w obszarze turystyki staje się coraz bardziej interesującym i coraz częściej podejmowanym zagadnieniem, jednym z najważniejszych wymiarów konkurencyjności w turystyce. Ceny uwzględniane są w różnorakich indeksach konkurencyjności, liczonych zarówno przez poszczególne kraje, jak i instytucje międzynarodowe (np. WEF, OECD). Podstawowym ograniczeniem pojawiającym się w wykorzystaniu danych empirycznych jest ich porównywalność w trzech głównych wymiarach: czasie, przestrzeni oraz w odniesieniu do wartości produktu dla klienta. Próbą rozwiązania problemu nieporównywalności cen jest nie tylko wykorzystanie Parytetu Siły Nabywczej i zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych, ale także przedstawiona w artykule propozycja skonstruowania Indeksu Turystycznych Cen Konsumpcyjnych oraz wskaźnika użyteczności produktu, odzwierciedlającego wartość produktu dla klienta, a następnie odniesienie tak skwantyfikowanej użyteczności do ceny. Obydwie propozycje wymagają dalszych badań(fragment tekstu)
EN
The issue of utilizing price as a tool in the drive to be competitive in the tourism industry correlates not only to the management of an enterprise but also to tourism region. A review of the current literature and most recent research on this topic points to the necessity of considering price as a critical factor in determining the demand for tourist services. This includes the international market and underscores the effect of price on the level of participation in the marketplace by any given region or country. Price is thus a very important strategy in maintaining competitiveness in the tourism industry. It referes to both how consumers react characteristic tourism products and services price changes as well as other products and services purchased by visitors, and currency exchange rates. The objective of this article is to review the most significant studies that reference pricing as a measure of competitiveness and to provide an in-depth analysis of price comparisons in the international market. The potential of using Harmonized Indicators of Consumer Prices (HICP) and Purchasing Power Parity (PPP) compared on an international basis is also discussed. The creation of a methodological basis for the development of a Tourism Consumer Price Index (TCPI) will be covered, as well. This article also includes the assumptions grounding the development of an indicator of product utility (value for client) and the relation of utility to price.(original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Turystyki i Rekreacji w Warszawie
Bibliografia
  • Becken S., Lennox J. (2012), Implications of a long-term increase in oil prices for tourism. "Tourism Management", Volume 33, Issue 1.
  • Crouch G.I (2011), Destination Competitiveness: An Analysis of Determinant Attributes. "Journal of Travel Research", Vol. 50, No. 1, pp. 27-45. Dochody i warunki życia ludności (Raport z badania UE-SILC 2012), (2014), GUS, Warszawa.
  • Dwyer, L., Forsyth, P., Rao P. (1999), Tourism price competitiveness & journey purpose. "Turizam", Vol. 47, No. 4.
  • Dwyer, L., Forsyth, P., Rao P. (2000), Sectoral analysis of destination price competitiveness: an international comparison. "Tourism Analysis", Vol. 5, No. 1.
  • Dwyer, L., Forsyth, P., Rao P. (2001), PPPs and the Price Competitiveness of International Tourism Destinations. Recent Advances in Methods and Aplications. Joint World Bank - OECD Seminar on Purchasing Power Parities, Waszyngton.
  • Dziedzic E., Kachniewska M., Łopaciński K., Skalska T. (2014), Rachunek satelitarny turystyki dla Polski w 2011 roku. Instytut Turystyki SGTiR, Warszawa.
  • Falk. M. (2013), The sensitivity of winter tourism to exchange rate changes: Evidence for the Swiss Alps. "Tourism and Hospitality Research", opublikowany online January 23, 2014 1467358413519262.
  • Górnik-Durose M. (2010), Kupowanie rzeczy, kupowanie doświadczeń - nowe zjawiska w zachowaniach konsumenckich [w:] M. Goszczyńska, M. Górnik-Durose (red.), Psychologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich. Przedsiębiorczość - pieniądze - konsumpcja, Difin, Warszawa.
  • In-Progress Report - Measuring Competitiveness in Tourism (2011). Centre for EntreprenUErship, SMEs and Local Development. Tourism Committee. OECD, CFE/TOU(2011)9/REV1.
  • Methodological manual for tourism statistics Version 2.1. (2013), European Commission, Eurostat.
  • Metodologia badania budżetów gospodarstw domowych (2011), Departament Warunków Życia GUS, Warszawa [online], http://stat.gov.pl; dostęp: 9.11.2014.
  • Metodologia badania budżetów gospodarstw domowych (2011), GUS, Warszawa.
  • Milczarek A. (2013), Spożycie indywidualne gospodarstw domowych w Polsce na tle wybranych krajów Europy i świata. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 32. Uniwersytet Szczeciński.
  • Pine B.J., Gilmore J. (1998), Welcome to Experience Economy, "Harvard Business Review", Jul, 1.
  • Simon H. (1996), Zarządzanie cenami. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171405955

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.