PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 1 | 125--136
Tytuł artykułu

Instrumenty ograniczania niepewności konsumenta

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niepewność jest zjawiskiem negatywnym, obniżającym poziom wykorzystania zasobów w gospodarce. W zależności od rodzaju produktów, wysoka zmienność lub nieprzewidywalność skutków podejmowanych decyzji stwarzają wysokie ryzyko wystąpienia strat i powoduj ci że konsumenci powstrzymują się z podejmowaniem decyzji nabywczych. Wśród wielu rodzajów niepewności, z jakimi spotykają się konsumenci na rynku, jedną z najsilniej odczuwanych jest niepewność jakości nabywanych produktów. Jednym ze sposobów ograniczania niepewności (niewiedzy) konsumentów jest transfer informacji między przedsiębiorstwem a konsumentem. Sygnały wysyłane przez producentów mogą być źródłem rzetelnej wiedzy nabywców na temat nabywanych produktów. Producenci oferujący na rynku produkty wysokiej jakości mają do dyspozycji szereg instrumentów sygnalizowania dostarczanej jakości, do których należą m.in.: wydatki na reklamę, wysokie i niskie ceny oraz nadzwyczajne gwarancje. (abstrakt oryginalny)
EN
Uncertainty is not a beneficial phenomena in economy. Up to a kind of products, uncertainty creates a great risk of losses and make consumers to hold to take a decisions. Among various kinds of uncertainty one of the most felt by consumers is a uncertainty of product quality. The uncertainty of product quality could be reduced by transfer of information from producers to consumers. Signals sent by producers could be a source of credible information on product quality. Producers offering products of high quality have at disposal many of tools included: expenses on advertising, high or low prices or extraordinary warranty. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
125--136
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu
Bibliografia
  • G. Akerlof, The Market for "Lemons": Qualitative Uncertainty and the Market Mechanism, "Quarterly Journal of Economics" 1970, nr 84, s. 488-500.
  • H. Beckwith, Sprzedawanie niewidzialnego. Przewodnik po nowoczesnym marketingu usług, Helion, Gliwice 2006.
  • M. Darby, E. Karni, Free Competition and the Optimal Amount of Fraud, "Journal of Law and Economics" 1973, nr 16, s. 67-88.
  • R.H. Frank, Microeconomics and Behavior, McGraw-Hill, New York 1991.
  • J. Hirschleifer, J.G. Reley, The Analitics of Uncertainty and Information - An Expository Survey, "Journal of Economic Literature" 1979, nr 17, s. 1375-1421.
  • P.M. Ippolito, Bonding and Nonbonding Signals of Product Quality, "Journal of Business" 1990, nr 63, s. 41-60.
  • A. Kadragic, P. Czarnowski, Public relations, Business Press, Warszawa 1996.
  • M.L. Katz, H.S. Rosen, Microeconomics, IRWIN, 1991.
  • A. Kirmani , A.R. Rao, No Pain, No Gain: A Critical Review of the Literature on Signaling Unobservable Product Quality, "Journal of Marketing" 2002, nr 64, s. 66-79.
  • P. Nelson, Advertising as Information, "Journal of Political Economy" 1974, nr 81, s. 729-754.
  • P. Nelson, Information and Consumer Behaviour, "Journal of Political Economy" 1970, nr 78, s. 311-329.
  • J. Oleński, Ekonomika informacji, PWE, Warszawa 2001.
  • S. Salop, J. Stiglitz, Bargains and Ripoffs, "Review of Economic Studies" 1977, nr 44, s. 493-510.
  • W.F. Samuelson, S.G. Marks, Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa 1998.
  • E. Skrzypek, Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002.
  • M. Spence, Consumer Misperception, Product Failure and Product Liability, "Review of Economic Studies" 1977, nr 44, s. 561-572.
  • K. Spremann, Asymetrische Informationen, "Zeitschrift fur Betriebswirtschaft" 1990, nr 80, s. 561-586.
  • G.J. Stigler, The Economics of Information, "Journal of Political Economy" 1961, nr 69, s. 213-225.
  • L. Wilde, A. Schwartz, Equilibrium Comparison Shopping, "Review of Economic Studies" 1979, nr 46, s. 543-553.
  • C.A. Williams, M.L. Smith, P.C. Young, Zarządzanie ryzykiem a ubezpieczenia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
  • V.A. Zeithaml, How Consumer Evaluation Process Differ Between Goods and Services, [w:] Marketing of Services, pod red. J.H. Donnelly, W.R. George, American Marketing Association, Chicago 1981.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171406083

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.