PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 11, cz. 1 Zarządzanie - nowe perspektywy. Heurystyczne podejście do innowacyjności | 67--80
Tytuł artykułu

Wizja-misja-cele przedsiębiorstwa: jak można je interpretować i formułować

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Vision-Mission-Goals of an Enterprise: How Can They be Interpreted and Formulated
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dyskusyjne jest to, czy ustalanie wizji i misji są elementami planowania strategicznego, czy też ograniczeniem dla planowania strategicznego. Przyjmujemy, że jest to element planowania, jako że wyniki analizy strategicznej powodować mogą konieczność przeformułowania misji. Określenie misji jest także procesem kształtowania przyszłych działań przedsiębiorstwa.(fragment tekstu)
EN
Setting vision, mission, and goals of a company are very important steps in corporate restructuring, and in crafting a strategy. Vision may be interpreted as an expected (or desired) set of rules of operation and the company's position in the market place. It is created by the founder, and/or key influential leaders within the company. Mission, is a descriptive version of a vision, whereas its quantification format for operational activities is provided by goals (objectives). This paper provides an interpretation of required format that must be satisfied by vision, mission, goals so that they benefit the company. The last part of the paper provides a description of the format for self-evaluation of the company, as suggested by P.Drucker, which is a very practical outline for formulation of the mission.(author's abstract)
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk ; University of New Brunswick
Bibliografia
  • Drucker P.F. (1993), The five most important questions: you will ever ask about nonprofit organization, The Drucker foundation self-assessment tool for nonprofit organizations, Josey-Bass Publisher, San Francisco.
  • Greiner L.E. (1972), Evolution and revolution as organizations grow, "Harvard Business Review", July-August.
  • Grelik M., Wawrzyniak B. (1982), Metodyka usprawnień organizacyjnych, PWE, Warszawa.
  • Hill Ch. I Jones G. (2008), Strategic Management: An Integrated Approach, Mason, OH: South-Western Educational Publishing.
  • Lawler J., Bilson A. (2013), Social Work Management and Leadership: Managing Complexity with Creativity, Routledge.
  • Nasierowski W. (1995), Formułowanie strategii przedsiębiorstwa, INGO, Warszawa.
  • Nasierowski W. (2012), Strategic Management: En-route to competitive strategy, McGraw Hill-Ryerson.
  • Piskurich G. (2011), Rapid Instructional Design: Learning ID Fast and Right, John Wiley & Sons.
  • Thompson A., Strickland A. (1996), Crafting & Executing Strategy, McGraw-Hill Ryerson.
  • Thompson A.A., Peteraf M.A., Gamble J.E., Strickland A.J. (2012), Crafting & Executing Strategy, McGraw-Hill Ryerson.
  • Yemm G. (2013), Essential Guide to Leading Your Team : How to Set Goals, Measure Performance and Reward Talent, Pearson Education. ss. 37-39.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171406433

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.