PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 11, cz. 1 Zarządzanie - nowe perspektywy. Heurystyczne podejście do innowacyjności | 131--144
Tytuł artykułu

Działania intuicyjne w praktyce przedsiębiorczej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Intuition Behaviour in Entrepreneurs' Practice
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym opracowaniu przenalizowano literaturę przedmiotu, która jasno wskazuje na znaczenie intuicji w aktywności przedsiębiorczej oraz że intuicja wpisana jest w wizerunek skutecznego przedsiębiorcy. Interesujące wydaje się, czy właściciele firm dostrzegają i doceniają stosowanie intuicji w decyzjach biznesowych, tym bardziej, że zjawisko to w polskich warunkach jest badane rzadko. Celem niniejszego opracowania jest odpowiedź na pytanie, czy polscy przedsiębiorcy uwzględniają intuicję w podejmowaniu decyzji dotyczących prowadzonych przez nich firm. Na ile są otwarci na wykorzystanie intuicji jako wartościowego źródła informacji i w jakich sytuacjach intuicja pomaga im w efektywnym prowadzeniu biznesu.(fragment tekstu)
EN
Entrepreneurial intuition is defined as the rapid, non- conscious and holistic hunch which is the dynamic cognitive process based on entrepreneurs' experiences and expertise. Intuition lets to recognize opportunities and complement rational decision making process. Intuition role and need in the permanent changing business environment and high level of uncertainty is proved by many research considering entrepreneurial decisions. The aim of the article is to present the obtained results in terms of the use of intuition by Polish entrepreneurs. The results prove intuition to be the important element of entrepreneurial decision process, especially in terms of strategic decision about the company development and in the area of new business relations. The examples of efficient intuition decisions are given. The relationship between intuition and entrepreneurial experience was not confirmed.
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Agor W.H. (red.) (1989), Intuicja w organizacji. Jak twórczo przewodzić i zarządzać, Wyd. PSB, Krakow.
  • Baldacchino L., Ucbasaran D., Cabantous L., Lockett A. (2015), Entrepreneurship Research on Intuition: A Critical Analysis and Research Agenda, "International Journal of Management Reviews", nr 17.
  • Blume B.D., Covin J.G. (2011), Attributions to intuition in the venture founding process: Do entrepreneurs actually use intuition or just say they do?, "Journal of Business Venturing" 26.
  • Bocco B.S., Merunka D. (2013), Do Leaders of Small and Medium - Sized Businesses Base Decisions on Intuition? An Empirical Investigation Among West African Managers, Global Business and Organizational Excellence, 7/8.
  • Burke L.A., Miller M.K. (1999), Taking the mystery out of intuitive decision making, Academy of Management Exacutive, vol. 13, no 4.
  • Govier T. (1998), Dilemmas of Trust, Kanada, McGill-Queens University Press.
  • Kickul J.R., Gundry L.K. (2011), Entrepreneurial intuition, [w:] Sinclair M. (red.), Handbook of Intuition Research, Edward Edgar Publishing Limited, Northampton.
  • La Pira F. (2011), Entrepreneurial intuition, an empirical approach, Journal of Management and Marketing, <http://www.aabri.com/manuscripts/10554.pdf>.
  • Lange R., Houran J. (2010), A Transliminal View of Intuition In the Workplace, North American Journal of Psychology, vol. 12, no 3.
  • Lank A.G., Lank E.A. (1995), Legitimizing the gut feel: the role of intuition in business, Journal of Managerial Psychology, vol. 10, no 5.
  • Malewska K. (2013), Doskonalenie procesow decyzyjnych w organizacji, "Nauki o Zarządzaniu", 1(14).
  • Malewska K. (2013), Wpływ intuicji na proces podejmowania decyzji, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. XIV, zeszyt 13, część I.
  • Mitchel J.R., Friga P.N., Mitchel R.K. (2005), Untangling the Intuition Mess: Intuition as a Construct in Entrepreneurship Research, Entrepreneurship Theory and Practice, no 11.
  • Myers D.G. (2004), Intuicja. Jej siła i słabość, Moderator, Wrocław.
  • Sadler-Smith E., Hodgkinson G.P., Sinlar M. (2008), A matter of feeling? The role of Intuition in Entrepreneurial Decision-Making and Behaviour, [w:] Zerbe W.J., Hartel Ch.E.J., Ashkansy N.M. (red.), Emotions, Ethics and Decision-Making, Research on Emotion in Organizations, vol. 4.
  • Williams K.C. (2012), Business Intuition: The Mortar among the Bricks of Analysis, Journal of Management Policy and Practice, no 13(5).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171406465

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.