PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1989 | nr 154 Transport i spedycja w handlu międzynarodowym | 47--62
Tytuł artykułu

Perspektywy i warunki wzrostu zastosowania transportu lotniczego w obsłudze polskiego handlu zagranicznego do 2000 roku

Warianty tytułu
Prospects and Conditions of the Growth of USE of Air Transport in Service of the Polish Foreign Trade until 2000
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Mimo wyjątkowo trudnej sytuacji gospodarczej, w jakiej znalazła się Polska u progu lat osiemdziesiątych, nie ma dla niej alternatywy: prowadzić politykę autarkicznego rozwoju czy też utrzymywać i rozwijać nasze powiązania ze światem zewnętrznym. Jest tylko problem, jak rozwijać stosunki z zagranicą, aby w sposób maksymalny wykorzystać zalety międzynarodowego podziału pracy do realizacji celów społecznych i przyspieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Należy pamiętać, że wzrost gospodarczy Polski odznacza się stosunkowo wysoką importochłonnością, a działalność wielu gałęzi przemysłu w ogóle nie może się obejść bez importu surowców, materiałów czy elementów kooperacyjnych. Importuje się prawie 100% zużywanej w Polsce ropy naftowej, ponad 90% rudy żelaza, około 35% zbóż i pasz, blisko 100% surowców do produkcji nawozów sztucznych, 100% bawełny, ponad 70% wełny, 100% kauczuku naturalnego, cyny, boksytów i wielu innych surowców. Sytuacja na rynku wewnętrznym wymaga importu szeregu artykułów żywnościowych oraz artykułów konsumpcyjnych pochodzenia przemysłowego. Niezbędny jest zakup podzespołów oraz elementów kooperacyjnych, bez których nie jest możliwy dalszy rozwój wielu branż przemysłu, a szczególnie przemysłu elektromaszynowego. Nie można zrezygnować z realizacji wielu programów inwestycyjnych, które z kolei wydają się niemożliwe bez importu maszyn i urządzeń. Dalszy rozwój wielu gałęzi przemysłu nie wydaje się możliwy bez nowych zakupów licencji i nowoczesnych technologii. Tak więc rozwój wielu gałęzi przemysłu w Polsce jest uzależniony od importu, którego określone rozmiary są po prostu niezbędne, aby polska gospodarka mogła funkcjonować i rozwijać się. Niniejszy artykuł oparty jest na pracy autora pt. "Transport lotniczy w obsłudze polskiego handlu zagranicznego" zrealizowanej w Problemie MR.III.3. w Instytucie Gospodarki Krajów Rozwijających się w SGPiS w 1984 r. (fragment tekstu)
EN
Starting from the volume analysis and material structure of Poland's foreign turnover executed so far and anticipated for the years until the end of the century, the author tries to foresee both the size and the geographical directions of the Polish imports and exports. Against this background he shows the possibilities of development of the Polish air transport taking into account activities of such factors as: world's economic situation, degree of progressing restructurization of the Polish economy and effects of the implemented economic reform. Next he shows what changes should take place in the conditions offered to the present and prospective customers by Polish Airlines LOT. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Jung A., Głos za "bitwą o eksport". "Rynki Zagraniczne" 1984 nr 111.
  • Szczepanek T., Jak wybierać specjalizację eksportową. "Przegląd Techniczny" 1984 nr 41.
  • 0 proeksportową reorientację gospodarki. "Rynki Zagraniczne" 1984 nr 87.
  • Transport lotniczy w obsłudze handlu zagranicznego. Monografie i Opracowania nr 140. Warszawa SGPiS 1984.
  • Polański A., Powiązanie systemu transportowego Polski z systemem europejskim i światowym. Warszawa-Szczecin OBET 1979.
  • Żylicz M., Międzynarodowy obrót lotniczy. Warszawa WKiŁ 1972.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171406619

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.