PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | t. 16, z. 4, cz. 1 Strategia jednostki samorządu terytorialnego w świetle wyzwań XXI wieku | 217--228
Tytuł artykułu

Realizacja strategii jednostki samorządu terytorialnego a fundusze unijne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Strategy Implementation of a Local Government and European Funds
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od samorządów wymaga się prowadzenia aktywnej i przemyślanej polityki na rzecz rozwoju gospodarczego regionu. Polskie samorządy chętnie angażują się w unijne programy, ale nie zawsze posiadają środki finansowe, na wkład własny do realizowanych inwestycji. Gminy coraz częściej balansują na granicy maksymalnego dopuszczalnego zadłużenia. Kryzys gospodarczy, który spowodował zmniejszenie dochodów budżetu państwa, ma także wpływ na finanse samorządów. Jedne samorządy z powodu braku środków skreślają z realizacji inwestycje, inne zaciągają kolejne kredyty dla zabezpieczenia udziału własnego do realizowanych inwestycji z udziałem funduszy Unii Europejskiej. Dzięki kredytom powstają nowe drogi, boiska, baseny, hale sportowe a dotacje unijne nie zostaną stracone. Często ambicje decydentów powodują, że samorządy nie dokonując rachunku ekonomicznego rywalizują ze sobą o to, kto pozyska więcej pieniędzy unijnych czy wybuduje większy i bardziej reprezentacyjny obiekt. Sam fakt, że samorządy utrzymują równowagę budżetową, nie oznacza jeszcze, że prawidłowo realizują przyjętą strategię. W wielu samorządach budżet konstruowany jest na podstawie planu wydatków i przewidywanego wykonania w roku bieżącym, powielając udziały procentowe w poszczególnych działach i rozdziałach klasyfikacji budżetowej. Korekty na rzecz poszczególnych dysponentów budżetu dokonywane są głównie na podstawie ocen intuicyjnych i w wyniku nacisków politycznych. Otrzymanie dodatkowych środków nie daje gwarancji uzyskania określonych efektów w postaci rozwoju gospodarczego, a jedynie powoduje wydanie przydzielonych środków na określony cel. W jednostkach tych brak zwykle długoterminowych planów inwestycyjnych. Wobec tego coraz większego znaczenia nabiera odpowiedzialność władz jednostek samorządu terytorialnego, nie tylko za administrowanie na danym terenie, ale także za skuteczne stymulowanie rozwoju lokalnego, którego efektem powinna być poprawa sytuacji społeczno- ekonomicznej mieszkańców. Celem artykułu jest porównanie przydatności i problemów z wdrożeniem, a także przełożeniem na wymierne rezultaty społeczne strategii rozwoju jednostki samorządu terytorialnego i jej przydatność w pozyskiwaniu środków Unii Europejskiej. Przedstawiając strategie rozwoju gmin oraz pozyskane środki unijne posłużę się przykładem polskiej gminy Uście Gorlickie i słowackiej Zborov. (fragment tekstu)
EN
In many municipalities the budget is constructed on the basis of the expenditure plan and the expected performance in the current year, multiplying the percentages in the various departments and sections of the budget classification. Adjustments to individual trustees budget is primarily based on intuitive assessments and as a result of political pressure. Obtaining additional funds can not guarantee to obtain certain effects in the form of economic development, and only gives an allocated funds for a specific purpose. In these units usually lack long-term investment plans. Presenting the development strategies of municipalities and obtained EU funds use the example of Polish municipalities Uście Gorlickie and Slovak Zborov. (original abstract)
Twórcy
  • Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego w Katowicach
Bibliografia
  • http://stat.gov.pl/bdl/app/dane_cechter.display?p_id=602036&p_token=0.606001 064414 1585
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171406657

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.