PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 3 (24) | 20--32
Tytuł artykułu

Funkcjonalny wymiar konfliktu na rynku usług bankowych w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Functional Conflict Dimension on the Banking Services Market in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie konfliktem w relacjach z konsumentami należy do najważniejszych i jednocześnie najmniej rozpoznanych obszarów badań z zakresu marketingu relacji. Badania takie nie były prowadzone, zwłaszcza w krajach postsocjalistycznych, co stanowi lukę w wyłaniającej się teorii zarządzania konfliktem relacyjnym. W niniejszym artykule zaprezentowano wyniki badań, które pozwoliły na określenie wielowymiarowości konfliktu z perspektywy klientów banków w Polsce. Badania te wskazały na cztery aspekty zarządzania konfliktem, a także na ich wpływ na satysfakcję klienta z relacji z bankiem. W badaniach wykorzystano tzw. teorię sprawiedliwości w odniesieniu do relacji wymiennych.(abstrakt oryginalny)
EN
Managing conflicts in customer relationships is one of most important and, at the same time, one of least explored, research areas within the larger area of relationship marketing studies. Such studies were not conducted in post-communist countries, which may be treated as a gap in the emerging theory of relationship conflict management. This paper presents research results that identify multi-dimensionality of conflict from the perspective of customers in banking industry in Poland. This study emphasizes four aspects of conflict handling, and the influence of these factors on customer satisfaction in relationship with the bank. This study is grounded in so-called "equity theory" with regard to exchange relationships.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
20--32
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Adams J.S., Inequity in social exchange, "Advance in Experimental Social Psychology" 1965, vol. 2.
  • Álvarez L.S., Casielles R.V., Martin A.M., Analysis of the role of complaint management in the context of relationship marketing, "Journal of Marketing Management" 1995, vol. 27, no. 1-2.
  • Back O.C., Shanklin C.W., Modeling roles of service recovery strategy: a relationship-focused view, "Journal of Hospitality & Tourism Research" 2005, vol. 29, no. 4.
  • Berger M., Mitręga M., Uwarunkowania skutecznego zarządzania konfliktem w relacjach przedsiębiorstwa z reklamującym, "Marketing i Rynek" 2014, nr 2.
  • Blodgett J.G., Hill D.J., Tax S.S., The effect of distributive, procedural and interactional justice on postcomplaint behavior," Journal of Retailing"1997, vol. 73, no. 2.
  • Blodgett J.G., Wakefield K.L., Barnes J.H., The effects of customer service on consumer complaining behavior, "Journal of Services Marketing" 1995, vol. 9, no. 4.
  • Clopton S.W., Stoddard J.E., Clay J.W., Salesperson characteristics affecting consumer complaint responses, "Journal of Consumer Behaviour" 2001, vol. 1.
  • Cronbach L.J., Coefficient alpha and the internal structure of tests, "Psychometrika" 1951, vol. 16, no. 3.
  • Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa 2013.
  • Davidow M., The bottom line impact of organizational responses to customer Complaints, "Journal of Hospitality and Tourism Research" 2000, vol. 24, no. 4.
  • De Vyre C., Good Service is Good Business, Prentice Hall, Australia, 1994.
  • De Wulf K., Odekerken-Schroder G., Iacobucci D., Investments in consumer relationships: a cross-country and cross-industry exploration, "Journal of Marketing" 2001, vol. 65, no. 4.
  • Donoghue S., Klerk H.M., The right to be heard and to be understood. A conceptual framework for consumer protection in emerging economies, "International Journal of Consumer Studies" 2009, vol. 33.
  • Fornell C., Larcker D.F., Eyaluating structural eąuation models with unobseryable variables and measurement error, "Journal of Marketing Research" 1981, vol. 18, no. 1.
  • Fornell C., Westbrook R.A., The vicious circle of consumer complaints, "Journal of Marketing" 1984, vol. 48, Summer, s. 70.
  • Garson D., Partial least squares: Regression and path modeling, Statistical Associates Publishing, Blue Book Series, North Carolina State University, 2012.
  • Gaski J.F., The theory of power and conflict in channels of distribution, "Journal of Marketing" 1984, vol. 48, no. 3.
  • Hair J.F., Ringle Ch.M., Sarstedt M., A primer on partial least squares structural equation modeling (pls-SEM), "Journal of Marketing Theory and Practice" 2011, vol. 19, no. 2.
  • Hair Jr. J.F., Hult G.T.M., Ringle Ch.M., Sarstedt M., A Primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM), SAGE Publications Inc, Thousand Oaks, https://books.google.pl 2014.
  • Hocutt M.A., Bowers M.R., Donavan D.T., The art of service recovery: Fact or fiction?, "Journal of Services Marketing" 2006, vol. 20, no. 3.
  • Homburg Ch., Fürst A., See no evil, hear no evil, speak no evil: A study of defensive organizational behavior towards customer complaints, "Journal of the Academy of Marketing Science" 2007, vol. 35, no. 4.
  • Kotler Ph., Marketing. Analiza. Planowanie. Wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo Gebethner i Ska, Warszawa 1994.
  • Lee E.-J., Park J.-K., Service failures in online double deviation scenarios: Justice theory approach, "Managing Service Quality" 2010, vol. 20, no. 1.
  • Mattila A., Cranage D., The impact of choice on fairness in the context of service recovery, "Journal of Services Marketing" 2005, vol. 19, no. 5.
  • Mattila A.S., Do women like options more than men? An examination in the context of service recovery, "Journal of Services Marketing" 2010, vol. 24, no. 7.
  • Mattila A.S., Cranage D., The impact of choice on fairness in the context of service recovery, "The Journal of Services Marketing" 2005, vol. 19, no. 5.
  • Maxham III J.G., Netemeyer R.G., A longitudinal study of complaining customers' evaluations of multiple service failures and recovery efforts, "Journal of Marketing" 2002, vol. 66, no. 4.
  • Mazurek-Łopacińska K., Badanie satysfakcji i lojalność klientów, [w:] Badania marketingowe. Teoria i praktyka, red. K. Mazurek-Łopacińska, WN PWN, Warszawa 2005.
  • McColl-Kennedy J.R., Sparks B.A., Application of fairness theory to service failures and service recovery, "Journal of Service Research" 2003, vol. 5, no. 3.
  • McColl-Kennedy J.R., Sparks B.A., Justice strategy options for increased customer satisfaction in a services recovery setting, "Journal of Business Research" 2001, vol. 54.
  • Michel S., Analyzing service failures and recoveries: A process approach, "International Journal of Service Industry Management" 2001, vol. 12, no 1.
  • Mitrega M., Building strong relationships between services' providers and consumers: Evidence from Poland, "Transformations in Business & Economics" 2006, vol. 5, no. 2.
  • Naylor G., The Complaining Customer: A Service Provider's Best Friend?, "Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior" 2003, vol. 16.
  • Nefat A, Benazic D., Aleric D., Antecedents and outcomes of service recovery satisfaction in telecommunications in Croatia along with the role of image and perceived switching costs, "Ekonomska Istrazivanja" 2012, vol. 25, no. 4.
  • Orsingher Ch., Valentini S., Angelis M., A meta-analysis of satisfaction with complaint handling in services, "Journal of the Academy of Marketing Science" 2010, vol. 38, no. 2.
  • Palmatier R.W., Dant R.P., Grewal D., Evans K.R., Factors influencing the effectiveness of relationship marketing: A meta-analysis, "Journal of Marketing" 2006, vol. 70.
  • Pogonyi S., Post-communist deficits of trust, "Visegrad Insight" 2013, no. 2.
  • Ringle Ch.M., Wende S., Will S., 2005, SmartPLS 2.0 (M3) Beta, Hamburg, http://www. smartpls. de.
  • Rutkowska-Tomaszewska E., Praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów na rynku usług finansowych ze szczególnym uwzględnieniem rynku usług bankowych na przykładzie wybranych najnowszych decyzji Prezesa UOKiK, "Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny" 2014, nr 5(3).
  • Samaha S.A., Palmatier R.W., Dant R.P., Poisoning relationships: Perceived unfairness in channels of distribution, "Journal of Marketing" 2011, vol. 75, no. 3.
  • Siu N.Y-M., Zhang T.J.-F., Yau Ch.-Y.J., The roles of justice and customer satisfaction in customer retention: A lesson from service recovery, "Journal of Business Ethics" 2013, vol. 114.
  • Smith A.K., Bolton R.N., The effect of customers' emotional responses to service failures on their recovery effort evaluations and satisfaction judgments, "Journal of the Academy of Marketing Science" 2002, vol. 30, no. 1.
  • Smyczek S., Nowe trendy w zachowaniach konsumentów na rynkach finansowych, Wydawnictwo Placet, Warszawa 2012.
  • Tax S.S., Brown S.W., Chandrashekaran M., Customer Evaluations of Service Complaint Experiences: Implications for Relationship Marketing, "Journal of Marketing" 1998, vol. 62, issue 2.
  • Wall Jr. J.A., Callister R.R., Conflict and its management, "Journal of Management" 1995, vol. 21, no. 3.
  • Wątroba J., Prosto o dopasowaniu prostych, czyli analiza regresji liniowej w praktyce, StatSoft Polska, 2011.
  • Wygnański J.J., Herbst J., Działania na rzecz zwiększenia kapitału społecznego - w ramach aktualizacji strategii rozwoju kraju 2007-2015, Warszawa 2010.
  • Zakrzewska A., Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych, Wydawnictwo UAM, Poznań 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171406757

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.