PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 3 (24) | 58--68
Tytuł artykułu

Model czynnikowy drugiego stopnia jakości informacji rynkowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Second-Order Factor Model of Market Information Quality
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem pracy jest przedstawienie modelu pomiarowego jakości informacji rynkowych jako modelu czynnikowego drugiego rzędu. Do otrzymania tego modelu użyto konfirmacyjnej analizy czynnikowej. Uzasadnienie utworzenia modelu drugiego stopnia stanowiło wysokie skorelowanie czterech, pierwotnie założonych, czynników w modelu pomiarowym pierwszego rzędu oraz przesłanki merytoryczne. Rozpatrywane czynniki pierwszego rzędu to rzetelność, kompletność, przydatność i aktualność informacji. W artykule wykorzystano własne dane dotyczące projektów nowych produktów, w których mierzono rzetelność, kompletność, przydatność i aktualność dostępnych informacji rynkowych w trakcie wdrażania produktów. Dane pochodziły z próby wylosowanej z krajowej populacji przedsiębiorstw wysokiej i średniowysokiej techniki, zatrudniających powyżej 49 osób. Otrzymano jeden ogólny czynnik drugiego rzędu - jakość informacji - który wyjaśnia wysokie korelacje między czterema czynnikami pierwszego rzędu. Wynikowy model miał akceptowalny poziom dopasowania do danych oraz istotne i wysokie ładunki czynnikowe tak pierwszego, jak i drugiego stopnia.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the study is to present a model of measuring the quality of market information as a second-order factor model. To receive this model the confirmatory factor analysis (CFA) was used. The rationale for creating the second-order model was high correlation of the four originally assumed factors in the first-order measuremment model as well as substantive reasons. The first-order factors under consideration were reliability, completeness, relevance, and timeliness of information. The study used orginal data of new product projects in which we measured reliability, completeness, usefulness and timeliness of the information available in the new product development. The sample was randomly selected from the national population of high and medium-high technology firms, employing more than 49 people. We received a second-order general factor - quality of the information - that explained the high correlation among the four first-order factors. The resulting model had an acceptable level of data fit and relevant and high factor loadings for both, first and second order models.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
58--68
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Brown T.A., Confirmatory Factor Analysis for Applied Research, 2nd ed.,The Guilford Press, New York 2015.
  • English L.P., Information Quality Management: The Next Frontier, [w:] Quality Congress. ASQ's. Annual Quality Congress Proceedings, 2001.
  • Flakiewicz W., Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje, C.H. Beck, Warszawa 2002.
  • Floridi L., Information ethics: On the philosophical foundation of computer ethics, "Ethics and Information Technology" 1999, no. 1.
  • Gatnar E., Analiza rzetelności, [w:] Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, E. Gatnar, M. Walesiak (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004.
  • Górniak J., My i nasze pieniądze. Studium postaw wobec pieniądza, Aureus, Kraków 2000.
  • Hair J.F., Black W.C., Babin B.J., Anderson R.E., Multivariate Data Analysis, Pearson Education Limited, Harlow 2014.
  • Hultink E.J., Talke K., Griffin A., Veldhuizen E., Market information processing in new product development: The importance of process interdependency and data quality, "IEEE Transactions on Engineering Management" 2011, no. 2, vol. 58.
  • Konarski R., Modele pomiarowe jako silne modele przyczynowe, Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Teraźniejszość i przyszłość psychometrii", 7-8.X.2015, Katowice 2015.
  • Konarski R., Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka, WN PWN, Warszawa 2010.
  • Kordos J., Jakość danych statystycznych, PWE, Warszawa 1988.
  • Lee Y.W., Strong D.M., Kahn B.K., Wang R.Y., AIMQ: A methodology for information quality assessment, "Information & Management" 2002, vol. 40.
  • Li S., Lin B., Accessing information sharing and information quality in supply chain management, "Decision Support System" 2006, vol. 42.
  • Lillrank P., The quality of information, "The International Journal of Quality & Reliability Management" 2003, vol. 20, no. 6/7.
  • Low G.S., Mohr J.J., Factors affecting the use of information in the evaluation of marketing communications productivity, "Journal of the Academy of Marketing Science" 2001, no. 1, vol. 29.
  • Maltz E., Is all communication created equal?: An investigation into the effects of communication mode on perceived information quality, "Journal of Product Innovation Management" 2000, vol. 17.
  • Michnik J., Lo M., The assessment of the information quality with the aid of multiple criteria analysis, "European Journal of Operational Research" 2007, vol. 195.
  • Moorman Ch., Organizational market information processes: Cultural antecedents and new product outcomes, "Journal of Marketing Research" 1995, vol. XXXII, s. 318-335.
  • Muthén L.K., Muthén B.O., Mplus User's Guide, 7th ed, Muthén & Muthén, Los Angeles 2012.
  • O'Reilly Ch.A., 1982, Variations in decision makers' use of information sources: The impact of quality and accessibility of information, "Academy of Management Journal" 1982, no. 4, vol. 25.
  • Stefanowicz B., Informacja, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2004.
  • Stefanowicz B., Informacyjne systemy zarządzania. Przewodnik, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007.
  • Sztemberg-Lewandowska M., Analiza czynnikowa w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2008.
  • Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 1998.
  • Zmud R.W., An empirical investigation of the dimensionality of the concept of information, "Decision Sciences" 1978, vol. 9.
  • Żabiński L., System informacyjny o funkcjonowaniu rynków krajowych i zagranicznych, [w:] Badania rynkowe i marketingowe, J. Kramer (red.), PWE, Warszawa 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171406779

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.