PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 11 (CD) | 95--102
Tytuł artykułu

Zrównoważone zarządzanie turystyką jako element budowania interdyscyplinarnej przewagi konkurencyjnej regionu na globalnym rynku turystycznym

Warianty tytułu
The Sustainable Management of Tourism as Part of a Region's Interdisciplinary Competitive Advantage at the Global Tourism Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule przedstawiono ideę zrównoważonego zarządzania rozwojem turystyki w regionie poprzez stworzony przez Komisję Europejską system wskaźników European Tourism Indicators System (Toolkit for Sustainable Destinations) oraz jego wpływ na kształtowanie konkurencyjności regionu. Zagadnienie omówiono w kontekście współczesnego rynku turystycznego, który w dobie globalizacji stanowi duże wyzwanie dla przedsiębiorstw i regionów aspirujących do zdobywania przewagi konkurencyjnej na tle innych, niejednokrotnie bardzo odległych przestrzennie i kulturowo uczestników globalnego rynku turystycznego. W artykule omówiono znaczenie globalizacji dla rozwoju współczesnej turystyki. Następnie opisano ideę zrównoważonego rozwoju oraz potrzebę promowania tego sposobu myślenia o rozwoju turystyki. Kolejna część stanowi przedstawienie wybranych wskaźników systemu zarządzania zrównoważonym rozwojem turystyki ETIS oraz potencjalny wpływ jego wdrożenia na kształtowanie konkurencyjności rozwoju. Główną tezą artykułu jest założenie, że zrównoważone zarządzanie rozwojem turystyki może w pozytywny sposób wpłynąć na postrzeganie konkurencyjności regionu. (abstrakt oryginalny)
EN
This article presents the idea of sustainable management of the development of tourism in a region through the European Tourism Indicators System (Toolkit for Sustainable Destinations), developed by the European Community and its effect on shaping the competitiveness of the region. The question is described in the context of the present-day tourism market, which is a great challenge in the globalizing world for enterprises and regions aspiring to gain a competitive advantage over other participants of the global tourism market, often very distant both in terms of space and culture. The article also discusses the importance of globalization for the development of modern tourism. The next section presents the concept of sustained development and the need to promote this understanding of the development of tourism. It is followed by a section which discusses selected indicators of the ETIS management system for the sustainable development of tourism, and the potential impact of its implementation on how the competitiveness of the development is shaped. The main thesis of the article is an assumption that sustainable management of the development of tourism may positively influence the perception of a region's competitiveness. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
95--102
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Poznańska
Bibliografia
  • Alejziak, W. (2009). Współczesne modele i wybrane koncepcje polityki turystycznej. Gospodarka Turystyczna w Regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca, (50).
  • Czerny, M. (2005). Globalizacja a rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Dziubińska, M., Rzeńca, A. i Drzazga, D. (2014). Zrównoważony rozwój, naturalny wybór. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Echtner, C. i Ritchie, J. (1993). The measurement of destination image - an empirical assessment. Journal of Travel Research, (1).
  • Kosiedowski, W. (2002). Przedsiębiorczość i innowacyjność jako czynniki rozwoju regionalnego i lokalnego. Włocławek: Włocławskie Towarzystwo Naukowe.
  • Kotler, P. (2005). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Kozioł, L. (2013). Koncepcja klasyfikacji czynników motywacji turystycznej. Współczesne Zarządzanie, (1).
  • Niezgoda, A. (2008). Cele zrównoważonego rozwoju a przewaga konkurencyjna obszaru recepcji turystycznej. Turystyka jako czynnik konkurencyjności regionów w dobie globalizacji (19-31). Poznań: Akademia Ekonomiczna.
  • Ritzer, G. (2009). Makdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
  • UNWTO. (2014). Tourism Highlights. Madrid: UNWTO.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171406903

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.