Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Publikacje poświęcone wizualnej stronie przekazów propagandowych i szerzej - analizie materiałów wizualnych - można, stosując pewne uproszczenie, podzielić na dwie kategorie. Do pierwszej będą się zaliczać te książki i artykuły, które są skoncentrowane na refleksji teoretycznej, na metodologii lub na historii1. Drugą będą stanowić te publikacje, na łamach których dokonuje się analizy konkretnych przypadków - plakatów, ulotek czy memów pochodzących na przykład z jednego okresu lub poświęconych tej samej tematyce2. Recenzowana praca zbiorowa jest kolejnym, drugim już tomem firmowanym przez pracowników naukowych Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, który jest poświęcony interpretacjom i analizom plakatów wojennych. Pierwsza książka o tej tematyce ukazała się w 2011 roku (patrz przypis 2.), natomiast w 2014 roku - recenzowany tom (fragment tekstu)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
- A.J. Leinwand, Sztuka w służbie utopii, Warszawa 1998; A.J. Leinwand, Czerwonym młotem w orła białego. Propaganda sowiecka w wojnie z Polską 1919-1920, Warszawa 2008
- A. de Lazari, O. Riabow, Polacy i Rosjanie we wzajemnej karykaturze, Warszawa 2008
- G. Ross, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010
- M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2013
- M. Krzanicki, Fotografia i propaganda. Polski fotoreportaż prasowy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 2013
- K.T. Konecki, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, "Przegląd Socjologii Jakościowej" Tom I (2005), nr 1, s. 42-63
- K.T. Konecki, Wizualna teoria ugruntowana. Rodziny kodowania wykorzystywane w analizie wizualnej, "Przegląd Socjologii Jakościowej" Tom IV (2008), nr 3, s. 89-115
- B.B. Glaser, J. Holton, Remodelowanie teorii ugruntowanej, "Przegląd Socjologii Jakościowej" Tom VI (2010), nr 2, s. 81-102
- K.T. Konecki, Wizualna teoria ugruntowana. Nauczanie teorii ugruntowanej przy pomocy obrazów i analizy wizualnej, "Przegląd Socjologii Jakościowej" Tom VI (2010), nr 2, s. 1-35
- K.T. Konecki, Wizualna teoria ugruntowana. Podstawowe zasady i procedury, "Przegląd Socjologii Jakościowej" Tom VIII (2012), nr 1, s. 12-45
- U. Jarecka, Propaganda wizualna słusznej wojny. Media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych, Warszawa 2008
- U. Jarecka, Nikczemny wojownik na słusznej wojnie. Wybrane aspekty obrazu wojny w mediach wizualnych, Warszawa 2009
- Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, red. T. Ferenc, W. Dymarczyk, P. Chomczyński, Łódź 2011
- Wojna, obraz, propaganda. Socjologiczna analiza plakatów wojennych, red. T. Ferenc, W. Dymarczyk, P. Chomczyński, Łódź 2014, s. 7
- M. Brzozowska-Brywczyńska, Dr Carrot i Potato Pete w ogrodzie zwycięstwa. Brytyjska propaganda na froncie domowym w czasie II wojny światowej na przykładzie kampanii Dig for Victory!
- Posters of the cold war, ed. D. Crowley, London 2008
- Posters and propaganda in wartime. Weapons of mass persuasion, ed. D. James, R. Thomson, London 2007
- Wars of empire in cartoons, ed. M. Bryant, London 2008; State of deception. The power of nazi propaganda, ed. S. Luckert, S. Bachrach, Washington 2009
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407017