PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 2 (61) | 180--184
Tytuł artykułu

Wojna, obraz, propaganda Socjologiczna analiza plakatów wojennych red. Tomasz Ferenc, Waldemar Dymarczyk, Piotr Chomczyński Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Publikacje poświęcone wizualnej stronie przekazów propagandowych i szerzej - analizie materiałów wizualnych - można, stosując pewne uproszczenie, podzielić na dwie kategorie. Do pierwszej będą się zaliczać te książki i artykuły, które są skoncentrowane na refleksji teoretycznej, na metodologii lub na historii1. Drugą będą stanowić te publikacje, na łamach których dokonuje się analizy konkretnych przypadków - plakatów, ulotek czy memów pochodzących na przykład z jednego okresu lub poświęconych tej samej tematyce2. Recenzowana praca zbiorowa jest kolejnym, drugim już tomem firmowanym przez pracowników naukowych Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, który jest poświęcony interpretacjom i analizom plakatów wojennych. Pierwsza książka o tej tematyce ukazała się w 2011 roku (patrz przypis 2.), natomiast w 2014 roku - recenzowany tom (fragment tekstu)
Słowa kluczowe
PL
EN
Review  
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
180--184
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • A.J. Leinwand, Sztuka w służbie utopii, Warszawa 1998; A.J. Leinwand, Czerwonym młotem w orła białego. Propaganda sowiecka w wojnie z Polską 1919-1920, Warszawa 2008
  • A. de Lazari, O. Riabow, Polacy i Rosjanie we wzajemnej karykaturze, Warszawa 2008
  • G. Ross, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010
  • M. Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2013
  • M. Krzanicki, Fotografia i propaganda. Polski fotoreportaż prasowy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 2013
  • K.T. Konecki, Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, "Przegląd Socjologii Jakościowej" Tom I (2005), nr 1, s. 42-63
  • K.T. Konecki, Wizualna teoria ugruntowana. Rodziny kodowania wykorzystywane w analizie wizualnej, "Przegląd Socjologii Jakościowej" Tom IV (2008), nr 3, s. 89-115
  • B.B. Glaser, J. Holton, Remodelowanie teorii ugruntowanej, "Przegląd Socjologii Jakościowej" Tom VI (2010), nr 2, s. 81-102
  • K.T. Konecki, Wizualna teoria ugruntowana. Nauczanie teorii ugruntowanej przy pomocy obrazów i analizy wizualnej, "Przegląd Socjologii Jakościowej" Tom VI (2010), nr 2, s. 1-35
  • K.T. Konecki, Wizualna teoria ugruntowana. Podstawowe zasady i procedury, "Przegląd Socjologii Jakościowej" Tom VIII (2012), nr 1, s. 12-45
  • U. Jarecka, Propaganda wizualna słusznej wojny. Media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych, Warszawa 2008
  • U. Jarecka, Nikczemny wojownik na słusznej wojnie. Wybrane aspekty obrazu wojny w mediach wizualnych, Warszawa 2009
  • Socjologia wizualna w praktyce. Plakat jako narzędzie propagandy wojennej, red. T. Ferenc, W. Dymarczyk, P. Chomczyński, Łódź 2011
  • Wojna, obraz, propaganda. Socjologiczna analiza plakatów wojennych, red. T. Ferenc, W. Dymarczyk, P. Chomczyński, Łódź 2014, s. 7
  • M. Brzozowska-Brywczyńska, Dr Carrot i Potato Pete w ogrodzie zwycięstwa. Brytyjska propaganda na froncie domowym w czasie II wojny światowej na przykładzie kampanii Dig for Victory!
  • Posters of the cold war, ed. D. Crowley, London 2008
  • Posters and propaganda in wartime. Weapons of mass persuasion, ed. D. James, R. Thomson, London 2007
  • Wars of empire in cartoons, ed. M. Bryant, London 2008; State of deception. The power of nazi propaganda, ed. S. Luckert, S. Bachrach, Washington 2009
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407017

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.