PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 5 | 240--251
Tytuł artykułu

Chiński konsument wobec luksusowych towarów i usług w perspektywie kulturowej

Autorzy
Warianty tytułu
The Chinese Consumer and Luxury Goods and Services in the Cultural Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem rozważań jest przedstawienie postawy chińskiego konsumenta wobec luksusowych towarów i usług, których dynamika sprzedaży jest jedną z najwyższych na świecie. Autor skupia się na wyjaśnieniu tego zjawiska z perspektywy kulturowej, dosyć rzadko poruszanej w prasie i literaturze, choć należy zauważyć, że zwłaszcza w literaturze anglojęzycznej tematyka ta od pewnego czasu zyskuje znaczenie. Aby uzyskać pełniejszy obraz tego zjawiska, autor porusza także problematykę klasy średniej i czynniki ekonomiczne. Hipoteza badawcza głosi, że chiński konsument coraz chętniej korzysta z dóbr i usług luksusowych. Metodologia badawcza wykorzystywana w pracy opiera się na studiach literatury z wykorzystaniem rozumowania dedukcyjnego. Należy zauważyć, że poruszana problematyka jest elementem know-how korporacji transnarodowych i z tego powodu nie jest szerzej dostępna. Z badania wynika, że luksusowe towary i usługi na rynku chińskim cieszą się coraz większym powodzeniem, na co wpływ mają czynniki kulturowe. Implikacje praktyczne wyniku badań pozwalają przedsiębiorcom na utrzymanie się na rynku chińskim i maksymalizację zysku, a społeczne ukazują znaczenie kultur(y) w społeczeństwie. Artykuł ma charakter badawczy. (abstrakt oryginalny)
EN
An aim of considerations is to present the attitude of the Chinese consumer towards luxury goods and services whose sales dynamics is one of the highest in the world. The author focuses on explanation of this phenomenon from the cultural perspective, quite seldom treated in the press and literature, though it is proper to note that especially in the English-language literature these topics gain, for some time past, importance. To have a fuller picture of this phenomenon, the author touches also the issues of the middle class and economic factors. The research hypothesis says that the Chinese consumer more and more readily use luxury goods and services. The research methodology used in the study is based on literature studies with the use of deductive reasoning. We should notice that the touched problems are an element of know-how of transnational corporations and for this reason they are not accessible wider. The research reveals that luxury goods and services in the Chinese market gain greater and greater success, what is influenced by cultural factors. Practical implications if the research findings allow entrepreneurs for keeping their position in the Chinese market and profit maximisation, while social implications show the importance of culture(s) in the society. The article is of the research nature. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
240--251
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • Atsmon Y., Ding J., Dixit V., Maurice I.S., Suessmuth-Dyckerhaff C. (2009), The coming of age. China's new class of wealthy consumers, Insights China. McKinsey& Company, http://insightschina.bymckinsey.com [dostęp: 05.08.2011].
  • Barton D., Chen Y., Jin A. (2013), Mapping China's middle class. Generational change and the rising prosperity of inland cities will power consumption for years to come. McKinsey, http://www.mckinsey.com/insights/consumer_and_retail/mapping_chinas_middle_class [dostęp: 02.02.2014].
  • CIA The World Factbook (2013), https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/index.html [dostęp: 07.08.2014].
  • Cui G., Liu Q. (2001), Executive insights: Emerging market segments in a transnational economy: A study of urban consumers in China, "Journal of International Marketing", No. 9(1).
  • De Moiij M. (2010), Global Marketing and Advertising. Understanding Cultural Paradoxes, Sage, Los Angeles.
  • De Moiij M. (2011, Consumer Behavior and Culture. Consequences for Global Marketing and Advertising, Sage, Los Angeles.
  • Doctoroff T. (2012), What Chinese Want. Culture, Communism, and China's Modern Consumer, Macmillan, New York.
  • Faure G.O., Fang T, (2008), Changing Chinese values: Keeping up with paradoxes, "International Business Review", No. 17.
  • Fu J.H.Y., Chiu C.Y. (2007), Local culture's responses to globalization. Exemplary persons and their attendant values, "Journal od Cross - Cultural Psychology", No. 38(5).
  • Guo Y. (2008). Class, stratum and group. The politics of description and prescription, (in:) Goodman D.S.G. (Ed.), The New Rich in China. Future rulers, present lives, Routledge, London.
  • Hofstede G. (1980), Culture's consequences: international differences in work related values, Sage Publications, Beverly Hills, CA.
  • Hofstede G., Bond M.H. (1988), The Confucius connection: from cultural roots to economic growth, "Organizational Dynamics", No. 16.
  • Hofstede G., Hofstede G.J. (2007), Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, wyd. II zmienione. PWE, Warszawa.
  • Luhby T. (2012), China's growing middle class. CNN Money, http://money.cnn.com/2012/04/25/news/economy/china-middle-class/ [dostęp: 02.02.2014].
  • Meyer M. (2012), Kulturowa sylwetka chińskiego konsumenta. Praktyczne implikacje, "Marketing i Rynek", nr 02.
  • Meyer M. (2013), Znaczenie kultury i instytucji dla gospodarki ChRL, CeDeWu, Warszawa.
  • Modigliani F., Cao S.L. (2004), The Chinese Saving Puzzle and the Life-Cycle Hypothesis, "Journal of Economic Literature", No. 42(1).
  • National Accounts Main Database (2013), United Nations Statistics Division, http://unstats.un.org/unsd/snaama/selbasicFast.asp [dostęp: 02.01.2015].
  • OECD (2010), China. OECD Economic Surveys, February, Vol. 6.
  • Plafker T. (2007), Doing Business in China, Business Plus, New York.
  • Schmitt B. (1997), Who is the Chinese Consumer? Segmentation in the People's Republic of China, "European Management Journal", No. 15(2).
  • Stalk G., Michael D. (2011), What the West Doesn't Get About China, "Harvard Business Review", June.
  • "The Economist" (2011), Economic focus. How to get a date, December 31.
  • "The Economist" (2011a), The mystery of the Chinese consumer, July 7.
  • Thorelli H.B. (1998), Consumer problems: Developed and less developed countries. In the frontiers of resesarch in the consumer interest, (in:) Maynes S. (Ed.), In Proceedings of the International Conference on Research in the Consumer Interest, University of Missouri, Columbia.
  • Wei S.-J., Zhang X. (2009), Competitive Saving Motive: Evidence from Rising Sex Ratios in China, "NBER Working Papers 15093", National Bureau of Economic Research.
  • World Bank Data, http://worldbank.org [dostęp: 07.07.2012].
  • World Development Indicators Database (2013), World Bank, http://worldbank.org [dostęp: 07.08.2014].
  • World Economic Outlook Database (2014), International Monetary Fund, http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2015/01/weodata/index.aspx [dostęp: 07.01.2015].
  • Yang Y. (2010), The End of Beijing Consensus, "Foreign Affairs", February 2.
  • Zhou L., Hui M.K. (2003), Symbolic value of foreign products in the People's Republic of China, "Journal of International Marketing", No. 11(2).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407155

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.