PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 40 Doskonalenie zarządzania organizacją : teoria i praktyka | 117--125
Tytuł artykułu

Dilemmas Related to Managing a Sports Organisation

Warianty tytułu
Dylematy zarządzania organizacją sportową
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of this paper is to present complex operating conditions in sports organisations in present-day economic and social environment, mainly in Poland, although similar conditions can be observed in many other European countries. The paper presents a general comparison between management processes in sports organisations and similar process in classic for-profit companies. Analyses have been based on the author's long-standing experience in counselling and management services rendered mainly to industrial enterprises, and on several years' experience in co-managing a big sports organisation, namely a football club ranked in the highest league in Poland. A proper and professional performance of the managerial function in all the operating areas of a sports organisation is the basic factor determining efficient management. In this respect standards used in business organisations prove particularly useful. However, they should be adopted to a specific way in which sports clubs are managed and function in the professional sports world. In fact apart from football training and managing players, where the leading role is held by the coaching staff, the remaining managerial areas and related functions and processes should be based on well-known and efficient management methods and techniques. This also to a large extent concerns relations between owners, the management staff and the first coach as the specific nature of his work and success factors should also be taken in account. Success can be sports-related, which is the main objective of the coaching staff, but also can be financial and organizational and take the form of stabilization and vision of long-term sports success in the future which is the main objective for owners and the management staff. (original abstract)
Niniejsze opracowanie ma na celu pokazanie złożonych warunków funkcjonowania organizacji sportowych we współczesnych realiach gospodarczych i społecznych, głównie w Polsce, choć podobnie wyglądają one w wielu krajach europejskich. W opracowaniu dokonane zostanie ogólne porównanie procesów zarządzania w organizacji sportowej z podobnymi procesami w klasycznych organizacjach for profit. Źródłem analiz są doświadczenia autora z wieloletniego okresu doradztwa i zarządzania głównie w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz kilkuletnie doświadczenie współzarządzania dużą organizacją sportową - klubem piłkarskim funkcjonującym w najwyższej klasie rozgrywkowej w Polsce. Podstawowy czynnik determinujący sprawność zarządzania to właściwa, profesjonalna realizacja funkcji zarządzania we wszystkich obszarach funkcjonowania klubu sportowego. Wzorce organizacji biznesowych są w tym przypadku bardzo przydatne. Powinny być one jednak adaptowane na grunt klubu uwzględniając specyfikę funkcjonowania w profesjonalnym sporcie. W zasadzie, poza szkoleniem i kierowaniem zawodnikami, gdzie pierwszoplanową rolę pełni sztab szkoleniowy pozostałe obszary zarządzania i realizowane tam funkcje oraz procesy powinny opierać się na znanych skutecznych metodach i technikach zarządzania. Dotyczy to także w znacznej mierze relacji między właścicielami i kadrą zarządzającą a głównym trenerem, z uwzględnieniem specyfiki jego pracy i czynników wpływających na sukces. Ten sukces może mieć bowiem charakter sportowy - główny cel sztabu szkoleniowego, ale także finansowy i organizacyjny w postaci stabilizacji i stworzenia perspektywy osiągania sukcesów sportowych w dłuższym czasie - główny cel właścicieli i kadry zarządzającej. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Czarnecki A. (2003), Product placement. Niekonwencjonalny sposób promocji, PWE, Warszawa.
  • Data for Poland from 2012, see Extra League of the Football Business 2013 (Ekstraklasa piłkarskiego biznesu 2013), Ernst & Young Report, see also similar E&Y reports from previous years and information concerning subsequent clubs.
  • Erich Seipert (President of DFB), It is not only about money http://www.ekstraklasa.org/seifert-nie- -chodzi-tylko-o-pieniadze,08.05.2015.
  • http://nf.pl/manager/zatory-platnicze-bolaczka-msp"48839,159, 08.05.2015.
  • Jair Bertoni (Secretary-General of the European Professional Football Leagues) http://www.ekstra- klasa.org/bertoni-najwazniejszy, 08.05.2015.
  • Panfil R. (2008), Efektywny coaching zespołów zadaniowych na przykładzie zespołów sportowych, AWF Wroclaw.
  • Ryba B. (2004), Podstawy organizacji i zarządzania instytucjami sportowo-rekreacyjnymi, PKMS, Warszawa.
  • Shank M.D. (2002), Sports Marketing, New Yersey.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407203

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.