PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 3, CD 1 | 118--124
Tytuł artykułu

Obciążenie oceny współrzędnych pozycji w nawigacji terrestrycznej

Warianty tytułu
Bias of position in terrestrial navigation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W klasycznej nawigacji terrestrycznej posługujemy się zazwyczaj minimalną liczbą pomiarów nawigacyjnych (linii pozycyjnych) w celu określania współrzędnych pozycji. Wyjątkowo wykorzystywane są trzy linie pozycyjne, które tworzą tzw. trójkąt błędów. Biorąc pod uwagę dokładność określania współrzędnych pozycji statku, na którą składają się błędy losowe oraz obciążenie oceny (błąd systematyczny), a także optymalne wykorzystanie informacji nawigacyjnej zawartej w pomiarach, należy dążyć do maksymalnego wykorzystania posiadanych danych. Ma to miejsce w przypadku, gdy w algorytmach estymacji współrzędnych pozycji wykorzystamy wszystkie dostępne pomiary nawigacyjne. W prezentowanym artykule przedstawiono zależności określające obciążenie oceny współrzędnych pozycji w przypadku minimalnej liczby pomiarów nawigacyjnych w metodach nawigacji terrestrycznej. (abstrakt oryginalny)
EN
In the classical terrestrial navigation usually a minimal number of navigational measurements (lines of position) is used to determine the position coordinates. In some particular cases three lines of position that form an errors triangle are used. Taking into account the accuracy of determining the coordinates of a ship, which is affected by random errors, bias (systematic error) and the optimal use of navigational information contained in the measurements, one should seek to maximize the use of aforementioned data. Presented scenario occurs when algorithms of estimating coordinates of position utilize all available navigation measurements. Following paper presents the dependencies that determine the bias of position in the case of minimal number of navigational measurements in the terrestrial navigation methods.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
118--124
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Banachowicz A., Urbański J.: Metody obliczania współrzędnych pozycji w nawigacji morskiej. Geodezja i Kartografia nr 3-4, 1989.
  • Banachowicz A.: Ogólny algorytm obliczania pozycji okrętu. VII Konferencja Naukowo-Techniczna "Rola nawigacji w zabezpieczeniu działalności ludzkiej na morzu". AMW, Gdynia 1990.
  • Banachowicz A.: Geometria liniowego modelu nawigacji parametrycznej. Zeszyty Naukowe AMW nr 109A. Gdynia 1991
  • Banachowicz A.: Metody optymalizacji konfiguracji hiperpowierzchni pozycyjnych. Zeszyty Naukowe AMW nr 2, 1993.
  • Banachowicz A.: Błąd systematyczny współrzędnych pozycji w przypadku wykorzystania minimalnej liczby pomiarów nawigacyjnych. Geodezja i Kartografia nr 2/1994.
  • Banachowicz A.: Błędy systematyczne w nawigacji. XI Sesja Naukowa "Aktualne problemy naukowe i techniczne prac geodezyjnych". Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Olsztyn 2004.
  • Banachowicz A.: Uogólnione prawo przenoszenia błędów losowych. Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni Nr 18, Gdynia 2006.
  • Demidovich B.P., Maron I.A.: Computational Mathematics. Mir Publisher, Moscow 1987.
  • Kihara M., Tsuyoshi O.: A Satellite Selection Method and Accuracy for the Global Positioning Systems, Navigation. Journal of the Institute of Navigation, Vol. 31, No 1, 1984.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171407263

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.